Ga naar inhoud

Ziek oudje! Hulp gevraagd


Max2

Aanbevolen berichten

Mijn voedster van 13 is ziek, ze mankeert eigenlijk vanalles. Het begon met afvallen en urinebrand. Meteen ben gestart met behandelen tegen EC, gelukkig gingen mijn alarmbellen rinkelen. Ze is vrolijk, eet goed en is levendig. Wel is haar motoriek iets aangetast.

Doordat ze mager werd, kreeg ze meer brok ( ss) en het bakje gaat leeg. Ze eet goed hooi.

Nu heeft ze ook nog eens snot waar ze voor behandeld wordt, ze niest al minder.

En ze eet haar blindedarmkeutels niet meer op en dat is vervelend. Ze blijven plakken aan haar staart aangezien ze niet meer zo goed kan hupsen en zit als een hond. Ze heeft dus continue een bal ontlasting aan haar staart. Ze is niet aan de diarree, haar keutels zijn verder in orde. Mooi rond, bruin en normale grootte.

Hoe kan het komen dat ze haar blindedarmkeutels niet op eet? Ze is absoluut niet te dik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel 10 als 15 gram zijn volgens mij in orde hoor. Ik geef zelf ook eerder 10 dan 15 gram per kg. Mijn diertjes zijn wel een pak jonger.

Geef jij ook groenvoer? Ik heb wel eens gelezen dat hun darmpjes daarvoor overgevoelig kunnen worden als ze wat ouder zijn. Ik beeld mij in dat een "ontlastingsbal" aan het staartje tot de gevolgen zou kunnen behoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, geef veel groenvoer. Het zijn echt de blindedarmkeutels die aan haar staart blijven hangen. Al haar andere keutels zijn prima in orde. Ze keutelt ook altijd als ik haar medicijnen geef ( of piest me onder) dus ik heb het gelukkig kunnen zien. Het is echt een trosje stinkende blindedarmkeutels dat blijft plakken. Ik snap niet waarom ze ze niet op eet, dat heeft ze altijd keurig gedaan. Je ruikt haar nu ook. Kan dit door de medicatie komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon echt helemaal niet goed meer in haar vel zit?

Ik denk maar even terug aan alle stress en ziekte momenten van ons Rosalie. Ze heeft nooit al haar BDK's laten liggen, maar op zulke momenten vond ik er toch net wat tƩ veel terug. Dat was dan nooit langer als 2 dagen, gelukkig maar.

Maar ik denk dan maar effe hardop, kan zomaar ff ongeveer hetzelfde zijn, konijn voelt zich ziek en doet niet meer wat het moet doen wat goed voor haar is.

Maar wat er hierboven al gezegd is, die BDK's zijn dus wel enorm belangrijk voor ze.

Kan je misschien niet even met je DA overleggen en uitleggen hoe je konijn zich nu gedraagt en gepast advies vragen?

Straks wordt je konijn nog zieker omdat het niet binnen krijgt wat moet door de BDK's te laten liggen.

Dan gaat het alleen maar nog meer bergaf en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vandaag naar de dierenarts geweest voor een check, die afspraak stond al. Hij vindt haar er ondanks alles erg goed uitzien. Ze glanst, is levendig em zit erg goed in haar vacht. Hij denkt dat ze stabiliteit mist om ze op te eten, ze is inderdaad wankel. Alsof het lot er mee speelt, ze heeft vandaag al de hele dag geen keutels aan haar staart hangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf mijn senioren de mature variant van SS. Die bevalt mij erg goed. Misschien dat dat nog te proberen is? Het is niet ongewoon voor oudere konijnen om problemen met de spijsvertering te krijgen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat ze minder lenig zijn en ze daardoor de blindedarmkeutels niet goed meer op kunnen eten, of ze raken gewoon gevoelig op de darmen omdat ze meer moete krijgen met het opnemen van de voedingsstoffen die in het voer zitten, en daardoor krijgen ze diarree of zachte keutels.

Een echte oplossing is er niet voor, er is helaas geen verjongingskuur voor dieren :( Zo veel mogelijk de voeding aanpassen en alles goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nog een goede, dat wil ik graag proberen. Gelukkig kan ik haar elke dag checken omdat ze haar medicijnen nodig heeft. Kan het ook zijn dat haar blindedarmkeutels anders smaken nu ze medicatie krijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .