Ga naar inhoud

Konijn is lusteloos na nieuwe voer


bellaaa

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben overgegaan op volwassen voer omdat bella nu 7 maanden oud is.

Nou heb ik het haar vanochtend voor het eerst gegeven, en bella is nogal enthousiast als ik haar voer kom geven dus ze begon meteen lustig te eten. Maar de nieuwe brokjes zijn groter en dikker, dus na een paar seconden zag ik dat ze probeerde te slikken. Ze ging met haar hoofd vooruit en achteruit ( om te slikken denk ik) daarna spuugde ze een beetje uit en kwam er snot uit haar neus. Ik heb haar van haar oude voer gegeven die eet ze wel normaal. Maar nu lijkt get alsof ze haar voerbakje haat (er zit nogsteeds volwassen voer in) ze eet ook langzamer en hoest.

Ik heb de DA gebeld maar die nam niet op. Nou ga ik dus maandag bellen.

Maar ik ben nu heel bang. Wat kan ik doen en wat is er precies mis met haar?

aangepast door bellaaa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de overstap op ander voer is het belangrijk dit geleidelijk te doen.

Je mengt een beetje van het nieuwe voer met het bekende voer, iedere dag geef je meer nieuw voer in combinatie met steeds minder bekend voer, totdat je volledig over bent op het nieuwe voer.

Zorg ervoor dat je niet teveel niks geeft. Een richtlijn vindt je terug in een ander topic, even opzoeken.

Verder erg belangrijk veel hooi aan te bieden en groente.

Wat je je konijn wel of niet mag geven, staat ook beschreven op bunnybunch.

Als je het echt niet vertrouwd, kun je altijd advies inwinnen bij je dierenarts.

Telefonisch advies kost niets.

Succes met je nijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat alles wel in orde is, ik heb haar oude voer gegeven en dat heeft ze gewoon gegeten, hooi eet ze ook wel gewoon en groente ook alleen ze doet soms wat langzamer met kauwen.

Haar neus is al helemaal schoon dus al het snot is ook al weg. Alleen ze hoest af en toe nog wel.

Dus ik zal de dierenarts toch maar even bellen maandag voor eventueel een afspraak.

Bedankt, ben al wat opgelucht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat haar keel nu enorm pijnlijk aanvoelt door een brok die is blijven hangen.

Net zoals dat bij ons pijn doet en net zoals het bij honden en katten ook een paar dagen hoesten oplevert wegens pijn gedaan.

Maar zeker wel in't oog houden. Kleine ontsteking kan overgaan op wat ergens.

Mijn DA geeft als richtlijn altijd mee: kijk het 5 dagen aan (al dan niet met een behandeling, al naargelang wat natuurlijk) en als het niet betert, of zelfs verergert, zeker terug contact opnemen met haar, desnoods op consultatie gaan om na te checken.

Langer als 5 dagen mag ik nooit wachten en wordt het erger vanaf 3 dagen, moet ik altijd contact opnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel fijn te horen :)

Maar de komende dagen toch goed in't oog blijven houden.

Bij ons Rosalie dacht ik soms ook: die is opgeknapt, niks meer aan de hand...Maar ben ze momenteel wel aan't behandelen, want er was dus wél wat aan't sluimeren.

Duimen dat je konijntje het gewoon goed blijft doen en geen last meer van de keel heeft. Ze mogen gewoon gezond blijven he ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijntje zo gevoelig is voor de overgang naar nieuw voer, begin dan eerst met het geven van het nieuwe voer als snoepje. Dus echt zomaar een paar brokjes de eerste dag. Als dat goed gaat elke dag een beetje meer, en elke dag een beetje minder van het oude voer.

Soms meng je het wel maar vinden de konijnen het nieuwe voer zo lekker, dat ze de oude brokjes laten liggen en alleen de nieuwe er tussenuit eten... De sufferdjes! Maar als je dus in het voerbakje het oude voer dan laat, en daarbij wat nieuw voer als snoepjes geeft, weet je zeker dat ze het dus in de mix eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, na die dag ging het heel goed met bella. Ze laat op geen enkele manier zien dat ze ergens last van heeft of pijn heeft, dus ik ga ervan uit dat dat ook niet zo is. Verder heb ik de ingrediënten van haar nieuwe en oude voer vergeleken en dat is echt bijna hetzelfde. Ik denk dat het probleem gwn aan de grootte van de brokjes lag.

Ik ga binnekort haar prikjes laten doen en dan word ze ook meteen gecontroleert voor als er toch iets mis is.

Bedankt voor het reageren allemaal! 😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad ook waar.

Maar, je moet in jouw geval maar denken, ze liet eerst weten dat er wat mis was. Had dat erger geworden, had ze het niet meer kunnen verstoppen.

Eens ze het laten merken, is het goed mis meestal.

Maar ze gaan niet eerst laten merken dat er wat is, dan weer verstoppen terwijl het net erger is geworden.

Bij ons Rosalie heeft het ook ff geduurd eer ik deftig wist wat er aan de hand was, terwijl ik al een tijdje merkte dat er wat scheelde. Maar goed, uitgeput, uitgemergeld, nest... Had even goed gewoon te veel geweest en rust nodig gehad. Ze had alsnog wat onder de leden en is er nog niet vanaf.

Ook al is ze nu al wat beter, ze laat het toch nog merken.

Het is naderhand wel opletten denk ik, als ze zo wat half opgekikkerd zijn en zich beetje terug goed voelen.

Sluimerend kan er dan wat onder de leden blijven zitten en stilaan erger worden.

Voor alle prooidieren geldt eigenlijk, eens ze laten zien dat er wat scheelt, snel naar de DA, want dan is het ook wel echt mis! En dan goed in't oog blijven houden, want eens ze wat opkikkeren, gaan ze weer verdoezelen. En dan kan het plots weer heel wat erger worden ,omdat je niks in de gaten had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .