Ga naar inhoud

Hoeveel keer eten geven?


Sophie Janssens

Aanbevolen berichten

Van bunnybuch:

'' Je konijn mag 25 gram biks per dag per kilo lichaamsgewicht. Biks moet je niet zien als hoofdvoeding, maar is wel onmisbaar. Het is voor ons niet mogelijk om uit hooi en groenvoer een volledige voeding samen te stellen zonder dat je konijn te kort komt. Door toch een basishoeveelheid biks te geven elke dag weet je zeker dat je konijn alle voedingsstoffen binnen krijgt. De basishoeveelheid die wij hier voor aanhouden is 25 gram per kilo lichaamsgewicht. Hierbij moet je wel uit gaan van het normale volwassen gewicht van jouw konijn. Als je konijn dus 3 kilo hoort te wegen als volwassen konijn, mag hij 75 gram per dag hebben. Jonge konijnen mogen meer eten, omdat ze in de groei zijn. Tot de leeftijd van 4 maanden mogen ze eigenlijk ā€˜onbeperktā€™ eten. Vanaf 4 maanden moet je dus gaan afbouwen en van onbeperkt naar de hoeveelheid biks gaan voor het normale volwassen gewicht van het dier. Onbeperkt houd overigens niet in dat je bakken vol voer moet zetten: probeer een evenwicht te vinden tussen dat je konijntje genoeg eet maar wel haar blinde darm keutels opeet!''

Op deze link waar ik ook bovenstaande van af heb staan nog meer over het voer, misschien handig. =)

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van bunnybuch:

'' Je konijn mag 25 gram biks per dag per kilo lichaamsgewicht. Biks moet je niet zien als hoofdvoeding, maar is wel onmisbaar. Het is voor ons niet mogelijk om uit hooi en groenvoer een volledige voeding samen te stellen zonder dat je konijn te kort komt. Door toch een basishoeveelheid biks te geven elke dag weet je zeker dat je konijn alle voedingsstoffen binnen krijgt. De basishoeveelheid die wij hier voor aanhouden is 25 gram per kilo lichaamsgewicht. Hierbij moet je wel uit gaan van het normale volwassen gewicht van jouw konijn. Als je konijn dus 3 kilo hoort te wegen als volwassen konijn, mag hij 75 gram per dag hebben. Jonge konijnen mogen meer eten, omdat ze in de groei zijn. Tot de leeftijd van 4 maanden mogen ze eigenlijk ā€˜onbeperktā€™ eten. Vanaf 4 maanden moet je dus gaan afbouwen en van onbeperkt naar de hoeveelheid biks gaan voor het normale volwassen gewicht van het dier. Onbeperkt houd overigens niet in dat je bakken vol voer moet zetten: probeer een evenwicht te vinden tussen dat je konijntje genoeg eet maar wel haar blinde darm keutels opeet!''

Op deze link waar ik ook bovenstaande van af heb staan nog meer over het voer, misschien handig. =)

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

Owh oke,

Mijn is 2 maand oud en weegt 320 gram dus nu moet ik eigenlijk nog niet beginnen af te wegen ect?

Ik heb wel al geprobeerd hem een stuk appel ofzo te geven maar dat wilt ie allemaal niet eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owh oke,

Mijn is 2 maand oud en weegt 320 gram dus nu moet ik eigenlijk nog niet beginnen af te wegen ect?

Ik heb wel al geprobeerd hem een stuk appel ofzo te geven maar dat wilt ie allemaal niet eten..

Groente moet je opbouwen! Anders kunnen ze aan de diaree gaan. Welk voer geef je? Ik heb hier nog de jonge SS staan, en daar staat op de achterkant dat het onbeperkt gegeven mag worden, maar je wel op het gewicht moet letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef ze elke dag en als het de volgende dag nog niet op is laat ik het staan, ze krijgen pas nieuwe als het helemaal op is.

Geef je een bak vol, dat is echt teveel!

Behalve als je konijn zwanger is, maar ik neem aan van niet...

Je konijn krijgt nu dus gewoon onbeperkt voer, het is beter als ze onbeperkt hooi krijgen.

Is je konijn niet te dik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet groenvoer opbouwen.

1e keer een klein stukje. Is de ontlasting goed, dan kan je de volgende keer een groter stuk geven. En daarna nog groter, enz.

Groente is trouwens gezonder dan fruit, omdat in fruit meer suikers zitten.

Maar je mag best af en toe fruit geven, ze vinden het namelijk meestal erg lekker!

Hier een lijst met veilige groentes en fruit:

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/groenten-fruit-en-kruiden-voor-konijnen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou beginnen met de grote van een dobbelsteentje, en kijken hoe dit gaat. Als dit goed gaat morgen iets groter, en zo door.

Hou de keutels goed in de gate, en dan komt het vast goed.

Ik zou je konijn nu onbeperkt geven omdat het nog zo jong is. Je kan kijken hoeveel ze op eet, en zo gaan kijken hoeveel je haar/hem kan geven. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

er staat niet dat ze een bak vol krijgen, ze hebben een gewoon voer bakje en daar doe ik dan twee handjes voer in(voor twee konijnen)

Maar de meeste konijnen eten het voer gelijk helemaal op...

Dus geef je dan niet teveel als ze het laten liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef ze elke dag twee handen voer, maar ik ga ze niet sochtends en savonds voeren. ze hebben niet echt een vast eetpatroon

Dus de ene dag krijgen ze 's ochtends en 's avonds twee handen voer en de andere dag alleen 's ochtends ofzo?

Het is beter om wel een vast eetpatroon te hebben, konijnen ( alle dieren) hebben een biologische klok. Dus als ze denken dat het etenstijd is, moeten ze nog een paar uur wachten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntjes krijgen 's morgens een bakje met groenten en een eetlepel gedroogde kruiden daar overheen, om een uur of 6 's avonds krijgen ze biks, ik heb 2 konijntjes van allebei ongeveer 1700 gram en ze krijgen samen 60 gram hope farms supertrio. 's Avonds voordat ik ga slapen krijgen ze nog eens een bakje groenten en kruiden. Verder hebben ze natuurlijk altijd onbeperkt hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef mijn konijn 2 eetlepels per dag sochtends en savonds maar als ik smorgens vroeg kijk ligt er altijd 1 bdk altijd voor het eetens bakje geef ik dan teveel? het krijgt verder niet veel fruit ofzo klein schijfje appel verder gewoon ombeperkt hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is nogal moeilijk te zeggen hoe veel 2 eetlepels is. Volle eetlepels, of afgestreken.. In jouw geval zou ik me toch nog zorgen maken om die pinwormen, dat kan er ook voor zorgen dat ze bdk niet opeet.

@sophie, ik heb een bak waar een mengsel in zit, ik zoek even mijn laatste bestelling op.. *zoekt*

Echinacea / rode zonnehoed

Paardenbloem gedroogd

Weegbree

Pepermunt steeltjes

Frambozenblad

Peterseliesteeltjes

Luzernesteeltjes

Goudsbloem

Brandnetelblad

Kamille gedroogd

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .