Ga naar inhoud

Wanneer wat en hoeveel geven?


KiMaes

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

vrijdag komt mijn Rammeke (FH) voor het eerst mee naar huis.

Nu vraag ik me af wanneer ik hem het beste zijn eten geef. (gedurende elke dag)

Ons ritueel voor onze kippen is smorgens krijgen ze graan en restjes, s'avonds nog wat graan als we eitjes rapen.

Nu heb ik ondertussen al begrepen dat hooi het hoofdvoer is en de korrels het bijvoer. Hij zal PAVO nature's best krijgen. Krijgt hij bij de fokster ook vanwege het lage eiwitgehalte.

Ben ik dan best dat ik hem 's morgens hooi geef in zijn ruiven (een vaste en een bol waar hij wat moeite voor moet doen) en s'avonds zijn potje met korrels vul? Is dat voldoende?

Het is mijn eerste konijntje en ik wil het van in begin goed doen zodat ik hem of mezelf zeker niets verkeerd aanleer.

Alvast bedankt voor de meningen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe zelf hier:

2x voer op een dag, ik verdeel het.

meerdere keren plukken hooi op een dag.

Altijd vers water.

In de middag krijgen ze groente

en in de avond krijgen ze nog een stukje witlof/appel/wortel wat er maar huis is.

Ik heb wel de groentes heel langzaam opgebouwd, je kan je konijntje niet in 1x heel veel groentes geven.

Succes

Ze zou ook wat kruiden er bij kunnen geven doe ik hier ook en ze vinden het geweldig.

Succes verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze smorgens wat groente per konijn een blad andijvie en een blaadje witlof en eventueel nog een stuk wortel met of zonder loof. Als ze dat op hebben geef ik ze de helft van hun dagelijkse portie biks.

Ze krijgen hooi als dat bijna op is omdat ze dat nu eenmaal onbeperkt moeten kunnen eten.

Na het avondeten krijgen ze hier nog een 2e portie groente en geef ik er wat peterselie en basilicum bij waar ze echt op af vliegen.

Voor ik naar mijn bed ga krijgen ze hun restant biks en nu in het voorjaar geef ik ook dan nog wat gras en paardebloem, want dat groeit in eigen tuin :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

heey!

Ah het is beter dus van alles in kleine beetjes te geven dan! Hoe doen jullie dat dan als jullie gaan werken? Wij vertrekken bv om 7u en komen terug rond 18u. Dat zou ook de tijdstippen zijn waarop hij het grootste deel eten krijgt.

Schakelen we dan beter iemand in om overdag nog eens bij te komen voeden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze smorgens voor je gaat werken wat biks geeft en wat groente en een flinke pluk hooi dan redden ze het prima hoor tot je weer thuis bent.

Hier is bijna altijd wel iemand thuis dus dan is het makkelijk omdat iedereen er op let of ze nog hooi hebben en hun waterfles niet leeg is.

Hier zijn de nijnen sowieso overdag niet heel erg aktief, ook niet met eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze 's ochtends vroeg brokjes.

Begin van de avond krijgen ze verschillende soorten groenten. Vaak iets van witlof, andijvie, broccoli, peterselie, basilicum en komkommer maar soms ook wel andere groenten.

'S avonds voordat ik ga slapen krijgen ze dan de brokjes die ze nog van me tegoed hebben.

Verder krijgen ze onbeperkt hooi en als ik 's middags thuis ben soms nog een klein beetje gedroogde kruiden.

Je konijnen alleen 's ochtends vroeg en 's avonds eten geven is geen enkel probleem hoor, zolang ze maar altijd voldoende hooi tot hun beschikking hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik heb ook sinds kort n nieuwe Franse hangoor, en ik hoor verschillende verhalen over de hoeveelheid brokken. Bram is gecastreerd toen hij 3 maanden was en de dierenarts heeft aangeraden om m na die tijd 25 gr per kilo te geven, hij krijgt nu dus 75 gr brokken van selective de junior versie, daarnaast krijgt hij hooi en een beetje groente, is dit voldoende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijne krijgen alles 's avonds: hooi voor 24 uur, korrels, groenvoer. Eerst gaan de korrels op, dan het groenvoer. Daarna moeten ze het met het hooi stellen. Uiteraard passeer ik door de dag wel een paar keer, even kijken of ze nog water hebben en alles in orde is, maar dan krijgen ze niets of toch maar heel weinig, een klein tussendoortje. Gaat hier prima.

@ lindaoostenrijk: de richtlijn is voor biks 20-25 gram per kg volwassen lichaamsgewicht, voor SS 15 gram per kg volwassen lichaamsgewicht. 75 gram is dus voldoende voor een konijn dat 5 kg zal gaan wegen, lijkt me dus een goede hoeveelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .