Ga naar inhoud

Wanneer tanden controleren?


Yvonne_

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik hoorde laatst dat bij konijnen de tanden heel vaak veel te lang door groeien.

Hoevaak zou je dit moeten laten controleren en eventueel knippen bij de DA? Ik probeer zelf wel eens te kijken, dan leg ik hem op zijn rug en doe ik zijn onderlip een beetje omlaag.. Maar hij laat dit niet goed toe en eigenlijk heb ik ook geen idee wat de perfecte lengte is. Hij is pas 5 maanden oud dus het lijkt me sterk dat ze nu al te lang zouden zijn, zo ziet het ook niet uit maar ik zou graag wat beter op de hoogte zijn van wat goed voor hem is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tanden groeien alleen door als de stand niet goed is. Anders slijten ze op elkaar af. Laat je konijn gewoon iets lekkers afhappen. Als dat lukt, is er niks mis met de voortanden. Olifantstanden (google maar even) komt best vaak voor, maar gelukkig heeft het overgrote deel van de konijnen er geen last van. Je hoeft hier dus niet standaard controle op uit te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom het konijn op zn rug leggen? Dat is een heel onnatuurlijke houding. Ik laat de konijnen altijd gewoon zitten en duw dan met 2 vingers hun lippen iets van elkaar. Als je dan ziet dat de tanden over elkaar heen staan, of zelfs schuin, dan direct naar de dierenarts. Als ze netjes op elkaar staan, dan zullen ze waarschijnlijk goed vanzelf slijten.

Ik laat ze ieder jaar bij de da controleren zodra ze hun vaccinatie krijgen.

En zelf kijk ik ook regelmatig zodat ze er aan wennen. Dit is ook voor de dierenarts prettig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt! Ze staan netjes over elkaar heen.

Ik leg hem op zijn rug omdat hij dat gewend is, ik heb een langharig konijn en moet hem wekelijks borstelen, ook op zijn borst vandaar ;)

Als hij zit en ik probeer te kijken trekt hij zn hoofdje steeds weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk jaar laten controleren lijkt mij wel verstandig, en zodra het konijn oogproblemen/eetproblemen krijgt.

Er kunnen veel problemen zijn met zowel de voortanden als kiezen. Nu groeien de voortanden/snijtanden sneller als de kiezen maar kiezen kunnen wij zelf niet zien. De dierenarts kan met zo'n otoscoop in de bek kijken naar de kiezen. Een konijnkundige dierenarts kan ook voelen aan de buitenkant van de onder en bovenkaak of daar al afwijkingen in zijn.

En je zou zelf regelmatig je konijn kunnen wegen in zo'n keukenweegschaal. Mocht je zien dat hij afvalt, dan is er waarschijnlijk ook iets aan de hand maar met 5 maanden zou je nog geen problemen moeten verwachten.

Maar je weet maar nooit. De tanden en kiezen groeien allemaal hun hele leven door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .