Ga naar inhoud

Raar gedrag - bezorgd


LiesbethBlacky

Aanbevolen berichten

Het spijt me, ben ik weer met vragen en wellicht een weer véél te lange post die niemand echt graag leest en ik weet ook niet of het mag conform de regels, maar we proberen ;)

Rosalie is dus 18 dagen geleden bevallen van 8 jongen.

Vanaf dag 3 heb ik een week lang bijgevoed en toen leek het weer wel te gaan.

Rosalie veranderde in een rustig lief konijn dat overal op haar gemak is, buiten haar schrikreacties dan (waarvoor een andere post geopend).

Ze eet ondertussen enorm veel. Maar dan ook echt massaal veel.

Ik vraag me af of dit nu wel zo goed is?

Ze eet heel erg zeker veel meer groente dan hooi. Ik leg immers elke dag het hooi en daar gaat ze nu niet echt graag naartoe.

Ik geef haar ondertussen 3x per dag groenvoer, omdat ik met mijn handen in het haar zit over hoe zij zich de laatste dagen stilaan weer anders is gaan gedragen.

Ze kan volgens mij niet terug zwanger zijn (zie topic kans op 2de nest), dan zou ze immers al dik 36 dagen zijn! Ze is op 14 maart bij mij komen wonen.

Ze kreeg voorheen, begin bevalling tot over enkele dagen terug, een goede 80 tot 100gr biks en zij zal toch wel rond de 4kg wegen (dat is een schatting, durf haar nog niet te wegen wegens ontzettend snel gestresseerd en wil onze band evenmin kapot).

Nu...

Eergisteren zag ik al dat de jongen heviger waren. Maar logisch waarschijnlijk, ze komen het nest uit en gaan op ontdekking.

Ze vallen echter ook aan op het hooi en als ik mijn handen niet heb gewassen, zouden ze mijn vingers opeten (en ja, dat doet pijn een jong konijn dat zich gretig aan je vingers werpt!!).

Gisteren wou ik gaan slapen, stikop...

Ga kijken bij de nijnsels, zoals ik altijd doe. En weer staat Rosalie er direct. Dat ze me begroet en aaitjes wil, ben ik gewend, ze is echt een aai konijn.

Maar me overal volgen, voor mijn voeten neerleggen op haar zij, snel ademen, weer datzelfde gedrag als toen ik postte dat ze me futloos leek en pijn leek te hebben.

Ze weet zelf natuurlijk goed genoeg dat de jongen in de badkamer liggen (ze heeft ze er immers zelf gelegd) en als ze rust en aandacht wil, is dat net de plaats waar ze NIET komt!!

Al een ganse dag was het vna dat en nu bleef ze nog erger aandringen, mandje in, mandje uit, neerleggen, haast op mijn schoot komen liggen, lastig worden van de jongen die dachten gevoed te mogen worden...

Ze deed echt zielig en raar en niet naar haar gewone doen, kan het moeilijk uitleggen.

Ze is zowaar zelfs op haar rug gaan liggen 4 poten de lucht in en ik had niet de indruk dat het om plezier was. Ik schrok me rot hoe zij daar zo lag, de manier dat haar ogen stonden, haar ademhaling en het feit dat het haar niks kon schelen dat ik aan haar kwam, aan haar buik en poten (ik moest effe checken dat ze daar niet neer gevallen was, heel raar en niet te vergelijken met een bunny flop!!).

Ze heeft me lang toegelaten haar te betasten, ik stond op het punt haar vast te nemen en de auto in te laden, toen ze toch maar weer recht sprong...

Mijn vriend was erbij en vindt dat ik weer wat te bezorgd ben (wat goed kan, is zo één van mijn geweldige kwaliteiten, bah).

De jongen heb ik zelf nog wat melk gegeven en die zijn daar op aangevallen! Ik heb er maar een paar zelf moeten vast nemen, de rest kwam zelf naar me toe en naar de fles, ging heel erg vlot, té vlot, weet je wel.

Al ong een week krijgen ze immers geen fles meer en is alles goed gegaan.

Mama heeft heel de badkamer ondersteboven gezet.

Altijd op zoek naar eten.

Heeft dus ook heel mijn living en keuken ondersteboven gezet, op zoek naar een extra bik, naar een stukje droog brood, naar een stuk groente waarvan zij hoopt dat het ergens verstopt ligt...

Kom ik aan met het eten, kan ze niet wachten tot het neerstaat.

Zij heeft dus ook een kommetje biks gegeten en een stronkje witlof terwijl ik de jongen voedde.

Een dik uur ben ik bezig geweest (melk maken, eten voor mama, nog maar es drinken verversen, kruidenhooi gelegd, just in case ze dat wél wou eten, ...) en tegen dat eindelijk het laatste jong wat gedronken had en mama voor de duizendste keer van plek verandert was, heeft ze haar jongen gevoed waar ik bij was!!!

Nog NOOIT voorgevallen! Nog veel minder rond dat uur!!

Ze voedt voormiddag tussen 9 en 11 en 's avonds ook.

Ze heeft die kans zeker gehad, dus daar stond ik niet gelijk aan te denken.

Maar ze heeft dus gewacht, op iets, weet ik veel wat en plots was het goed, mochten de jongen drinken, zette zij zich goed. De jongen die nog rondliepen, heb ik dan maar snel bij aan gelegd zodat ze allemaal ook mama melk kregen.

Eens dat gedaan, liep mama dus de badkamer niet uit (ik ben stilletjes blijven zitten zodat ik niks of niemand deed schrikken en het voeden niet meer zou storen dan ik mogelijks al had gedaan, rare situatie).

Dat doet ze anders net altijd wel...

Nee, ze is direct bij mij komen liggen...

De jongen waren gelukkig gevoed genoeg en zijn stillekes hun nestje in gegaan.

Mama is dan wéér gaan eten. Ik geloof dat ze zich wel 3x weer heeft neergelegd voor ze weer tot aan haar plekje onder mijn zoontje's bed was.

En maar stoten tegen mij, hup haar kartonnen doos (waar hooi en groenvoer voor haar inzit) in en uithuppen, tegen haar biks bak...

Kan ze nu echt nog zo'n grote honger hebben????

Die dag heeft ze meer dan 100gr biks gehad.

5 stronken witlof!! 5!! is dat niet veel???

2 wortels, plus een grote pluk wortelloof.

3 grote stengels bladselderij (maar dan enkel het blad, dikke gevulde stengels)

grote tak platte peterselie

2x grote hand krulandijvie

2 schijfjes tomaat

's Avonds een groter stuk appel

2 handen spinazie

4 blaadjes sla

grote tak dille

Goh, kvergeet heus wel wat.

Ze heeft dat over verschillende porties verdeeld gekregen. Normaal krijgt ze 2x per dag. Dat was dus niet te doen gisteren.

De jongen zijn ook gewoon hongeriger.

Maak ik me ff om niks zorgen, moet mama weer gewoon op krachten komen?

Is het ok dat ik dan de jongen (zou wel maar 1x per dag doen) bij voed?

Of is haar gedrag (zo plotseling helemaal omgeslagen) toch iets om erg bezorgd om te zijn en laat ik beter een dierenarts komen, om toch maar zeker te zijn?

Ik weet niet WAT er dus mis is, maar wel dàt er wat mis is!!

Ik zie dat aan haar en merk het aan het gedrag van de jongen. Iets is niet oké. Ik weet niet wat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik was net klaar met lezen van je andere topic die gesloten was toen ik zag dat je deze had geopend.

Ik wilde even zeggen dat ik het goed ik het vindt wat je heb gedaan echt super.

Helaas heb ik geen antwoord voor je over je vraag daar moet je even op meer ervaren mensen wachten, maar zelf zou ik denken van als ze honger heeft kan het toch geen kwaad? Maar ik ben ook een newby in die dingen.

Succes verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je echt teveel groentes geeft, dat is hartstikke ongezond en zal ervoor kunnen zorgen dat ze last krijgt van gas etc.

Geef onbeperkt hooi, daarvan mag ze zoveel eten wat ze wilt.

Zeker geen 100 gram brokjes, is echt teveel. Iet smeer omdat ze babies te voeden heeft is normaal, maar nu geef je ene hoeveelheid wat ik nog niet eens aan 2 konijnen geef.

Groentes, van jou lijstje, maar dan de normale hoeveelheid. zoals: 5 BLAADJES witlof, geen hele stronken en een handje andijvie. Dat is al genoeg voor 1 dag.

2 wortels.. poe meid, wortels zijn echt niet zo goed voor konijnen dat je er 2 gaat geven. Kijk eens even op de lijst hier op BB wat je wel en niet mag geven. Sla is ook niet goed voor een konijn, een klein beetje mag maar wat jij geeft is teveel. Ook de appel, tomaat.. Zitten veel suikers in. Niet gezond.

Echt, ze moet hooi eten dus geef dat altijd en hou het daarbij met een normale hoeveelheid biks en een normale hoeveelheid groentes.

Niet zo gaan overdrijven met eten, want je maakt je konijn zo ziek. Dat ze zo naar je toekomt is omdat ze waarschijnlijk aandacht wilt, een konijn bedelt niet snel om eten want dat gaat compleet tegen de natuur in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker geen 100 gram brokjes, is echt teveel. Iet smeer omdat ze babies te voeden heeft is normaal, maar nu geef je ene hoeveelheid wat ik nog niet eens aan 2 konijnen geef.

biks mag een konijn toch ongeveer 25g per kilo konijn... dan is 100 gram biks toch niet teveel als Rosalie een kilo of 4 weegt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit echt met de hoeveelheid eten gewrongen.

Nou, een konijn niet bedelen? Ik zou echt zweren wat Rosalie doet, bedelen en schrokken is hoor!

Pas maar op als ik haar maar een paar blaadjes witlof heb gegeven en ik sta in de keuken, ze zou opspringen en het zelf stelen verdorie!

Ik zou echt zweren dat ze honger heeft, gezien hoe ze zich gedraagt. Maar uiteraard wil ik haar wél gezond houden... Moest ik haar verliezen, kzou kapot gaan.

100gr vind ik toch ook niet teveel, zeker niet als je kijkt dat je overal leest dat een zogende voedster 5x het normale mag... Dat zou dan 500gr zijn, maar vind ik belachelijk veel en zowat iedereen met ervaring zou het op de normale hoeveelheid biks houden, dus geef ik dat ook.

Het hooi laat ze sinds enkele dagen gewoon links liggen hoor... Ze eet es een beetje als ze naar haar toilet gaat en daar blijft het bij. Haar jongen eten nu meer hooi dan zij en dat baart me zorgen.

Want ons Rosalie is altijd een goede hooi eter geweest.

Dat in combi met haar drang naar ander eten, vooral dat groenvoer, baart me zorgen. Het is buiten haar doen om.

Evenzeer lijkt het me dat ze weer niet genoeg heeft voor haar jongen te voeden.

Lange tijd goed gegaan en nu kan ik weer bijvoeden, want mevrouw zit weer helemaal niet goed in haar vel, vraagt echt wel om eten (ja, volgens mij is het echt wel bedelen hoor!) en als ze wat krijgt, vreet ze dat ook op...

Drinken doet ze ook weer enorm veel.

Net na de bevalling was dat ook een paar dagen en dan is het genormaliseerd. Maar nu weer vrij veel.

Ligt dat puur aan dat de jongen misschien meer zogen momenteel en zij niet genoeg aanmaakt? Ligt het aan haar en moet ik haar dwingen tot een ander voedingspatroon?

Wat de hoeveelheid groente betreft, hoor ik zoveel tegenstrijdig!

Bijvoorbeeld: toen ik met de opvang schreef over de voeding en zei dat mijn nijnen een schijfje of 2 wortel per dag kregen en enkele blaadjes witlof en ik sla vermeed, kreeg ik te horen dat ze zeker een hele wortel mochten (een goede dikke, ik voer kleine dunne), zeker een volle stronk witlof per dag en voor een zogende voedster zelfs onbeperkt witlof of andijvie en dat ik zeker en vast sla mocht toevoegen, wel in de zin van één tot maxd 2 blaadjes per dag, geen hele sla dus!

Eveneens krijg ik dan te horen dat ik beter veel van verschillend geef in kleine hoeveelheden, zoals dus wat blaadjes spinazie, schijfje tomaat (mijn schijfjes zijn geen cm dik hoor), een stukje fruit, een stengel peterselie, dille, melisse, munt, salie etc en dat als extra voer bij mocht / moest geven zodat ze een goede variatie hebben en zeker alles uit hun voeding halen.

Wat minder dan één blaadje sla kan je dan geven? Dat is overigens ook niet waar ze op vliegt hoor. De witlof, die gaat er enorm in!

Onze Blacky eet inderdaad wel 5x minder dan haar hoor. Die krijgt dus geen hele stronk witlof op en doet 2 dagen over een worteltje.

Effe al maar zeggen, voel me niet aangevallen hoor en vind alle info over deze zaken dus mega waardevol, zeker vanwege alle tegenstrijdigheden die er te vinden zijn op het net, op fora en zelfs onderling tussen ervaren mensen zijn er steeds weer andere raadgevingen.

Raad in dit geval, ervaring met een zogende voedster die toch weer even uit haar doen lijkt en haar voeding volgens mij niet juist is, is zeker meer dan welkom!

Zou ik haar en het nest niet behoorlijk kwaad doen als ik haar ga dwingen meer hooi te eten en stel maar haar groenvoer te halveren?? Zou zij gaan stressen, zou ze dan te weinig binnen krijgen? Zou ik dan nog meer moeten gaan bijvoeren bij de jongen?

Wat haar gedrag betreft...

Goh, ze is een ontzettend knuffelkonijn hoor! Aaien liefst een hele dag lang. Ze heeft haar eigen willetje, dat ook natuurlijk, ze is en blijft mevrouw konijn :)

Maar als zij aandacht van mij wil, zal zij dus NIET bij in de badkamer komen, tenzij ik zelf om een plasje ga en zij dan ook maar even op de keutelbak. Gaan we samen weer de badkamer uit.

Als zij aandacht wil van mij, wil ze NIET bij haar jongen zijn! Dat ze dan zich overal neerwerpt terwijl haar jongen wakker zijn, is niet van haar doen. Je zag ook aan haar dat ze zeker en vast niet gedient was met de aanvallen van haar jongen op haar (die gaan er wild op af om te gaan zogen natuurlijk, heel normaal).

Wat zij normaal doet als ik de jongen aandacht geef en zij wil ook wat, gaat ze in de gang liggen en steekt ze haar hoofd es binnen, ze kan me es porren ofzo, maar dat is het dan ook.

Dan weet ik, ze wil ook es wat.

Overal echt neerploffen is evenmin haar gewone doen.

Ze doet bunnyflops als een professional, echt knap te zien.

Maar dit 'neerploffen' is GEEN bunnyflop! Dit deed ze vlak voor haar bevalling ook, toen ze er echt door zat, op was, geen energie en geen fut meer...

Nu doet ze dat weer en ik aanzie het niet als een vorm van aandacht willen van het baasje. Dat doet ze gewoon anders.

De manier waarop ze haar laat aanraken, is ook niet juist.

Lijkt weer of ze pijn heeft ofzo en dan wil ze graag een diepe harde aai, masserend en ja, kan het moeilijk uitleggen, het is gewoon helemaal anders en je ziet ook dat ze niet direct 'geniet', maar je mag dan ook weer niet ophouden. Lijkt of ze geen blijf met zichzelf weet.

Voor mij is haar gedrag heel abnormaal.

En ik wil ze graag gezond en levend houden. Het gedacht alleen dat het nu misgaat, pff...

Zal toegeven dat ik stiekem wel wat paniekerig ben dat het nu grandioos mis gaat gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had erover heen gelezen dat ze 4kg woog. Dan is inderdaad 100gram wel redelijk.

Sorry!

En daarbij zei je dat je haar nu veel meer geeft dan eerst, gaf je deze hoeveelheden altijd al? Ik denk dat een zogende voedster inderdaad meer mag eten, maar wat jij haar geeft Lijkt ontzettend veel.

Ik zou eens gaan kijken naar ander hooi. Misschien is het hooi gewoon niet lekker meer(vind rosalie dan ;) )

Mijn konijnen eten alleen kruidenhooi, en dan wel t liefste met kamille. met rozenbottel vinden ze al niks.

aangepast door HumpieDotje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen mogen als ze zwanger zijn geloof i lk het dubbele? qua biks. Zaza en haar baby's krijgen in de ochten een handje biks met een klein beetje snack mix van natures best. Dat krijgen ze 's middags ook en dan wat groente erbij. Ook krijgt ze dan een flinke pluk hooi, dat bijna helemaal op is in de ochtend. En dat elke dag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ze nog steeds te mager? Dan snap ik dat advies van die wortel wel hoor. En niet gek dat een mager konijn met ook nog eens jongen gewoon eet als een dijker.

Is haar ontlasting wel normaal? En als je haar buik voelt, als ze zo ligt, voelt die dan niet hard of zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen mogen als ze zwanger zijn geloof i lk het dubbele? qua biks.

Zwangere konijnen moeten gewoon eten wat ze altijd eten, niet meer en niet minder. Die baby's moeten er namelijk nog wel uit kunnen :P

Een zogende voedster kan wel wat extra's gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had erover heen gelezen dat ze 4kg woog. Dan is inderdaad 100gram wel redelijk.

Sorry!

En daarbij zei je dat je haar nu veel meer geeft dan eerst, gaf je deze hoeveelheden altijd al? Ik denk dat een zogende voedster inderdaad meer mag eten, maar wat jij haar geeft Lijkt ontzettend veel.

Ik zou eens gaan kijken naar ander hooi. Misschien is het hooi gewoon niet lekker meer(vind rosalie dan ;) )

Mijn konijnen eten alleen kruidenhooi, en dan wel t liefste met kamille. met rozenbottel vinden ze al niks.

Rosalie kan ik moeilijk zeggen hoe het in het begin ging... Allemaal heel erg snel en ontzettend hectisch verlopen.

Eerst had ze diarree toen ze bij mij kwam (stress!!), dus een dag enkel hooi. Dan is ze pas beginnen settelen en tegen ik haar pas kon leren kennen, bleek ze hoogzwanger.

Toen heeft ze iets van een 50 tot 80gr biks per dag gekregen, eerder een 60gr, heb ik goed mee uit gekeken zodat ze geen te grote babies zou krijgen.

Ze krijgt 5 soorten hooi. Die ze tot begin van de week ook altijd naar binnen heeft gespeeld .

Ze krijgt weidehooi en 4 verschillende soorten kruidenhooi.

Eveneens lust ze andere gedroogde kruiden ook enorm graag.

De hoeveelheden groente zijn enkel voor haar die ik noem hoor.

Onze Blacky krijgt:

1 kleine wortel

1 kleine witlof

1 bladje sla (als het in huis is)

Neem een 5-tal blaadjes spinazie

Of een half schijfje tomaat, half schijfje appel of klein stukje banaan (hij lust niet veel hoor!)

Klein trosje brocolli, maar ben ik bij hem voorzichtig mee, hij heeft al es wit in zijn urine en voor zover ik kon vinden, zou dat aan calcium kunnen liggen en blaasgruis en is brocolli dan niet de beste keuze .

1 korte stengel bleekselderij, met wat blad aan

1 stengel peterselie

Dan een variatie aan kruiden zoals wat blaadjes salie, munt, melisse, tijm, … Niet elke dag hetzelfde en ook niet in grote hoeveelheden.

Dat krijgt hij meestal niet op, dus niet alles in één keer wat ik hierboven noem.

Hij krijgt van biks 3 soeplepels op een dag, gemengd met gedroogde kruiden. Hij weegt een 2kg (hem heb ik wel gewogen ;) ) en eet dus zeker niet te veel aan biks, zit iets aan een 30gr biks per dag.

Eveneens eet hij elke dag een goede pluk hooi.

Maar het moeilijke is, dat ik zijn situatie helemaal niet kan vergelijken met haar. Hun voeding en situatie is zo enorm verschillend.

Konijnen mogen als ze zwanger zijn geloof i lk het dubbele? qua biks. Zaza en haar baby's krijgen in de ochten een handje biks met een klein beetje snack mix van natures best. Dat krijgen ze 's middags ook en dan wat groente erbij. Ook krijgt ze dan een flinke pluk hooi, dat bijna helemaal op is in de ochtend. En dat elke dag :)

Ze krijgen bij mij 2x per dag eten, wat groenvoer betreft. Rosalie krijgt 's ochtends en 's avonds haar biks.

Blacky krijgt 1x per dag vers hooi bij (hij lust het altijd, dus oef!!) en ons Rosalie geef ik soms tot 3x per dag een pluk bij, alleen al om de intresse hoog te houden en de babies smullen er ook al mee van en plassen ook overal natuurlijk, dus het moet wel echt vers blijven!

Is ze nog steeds te mager? Dan snap ik dat advies van die wortel wel hoor. En niet gek dat een mager konijn met ook nog eens jongen gewoon eet als een dijker.

Is haar ontlasting wel normaal? En als je haar buik voelt, als ze zo ligt, voelt die dan niet hard of zo?

Haar ontlasting is heel erg mooi, veel mooier zelfs dan die van onze Blacky (hij heeft kleine zwarte keutels en dat zou toch niet helemaal goed zijn?).

Zij heeft mooie ronde grote keutels die donkerbruin zijn.

Af en toe blijft er es wat blindedarm keutel liggen, maar ook pas sinds de babies het nest verlaten en haar keutelbak bezoeken. Wat me doet vermoeden dat ze het express doet voor hen ofzo? Maar daar ben ik niet in bijgelezen en is puur een vermoeden van me :P De keutels zijn 's ochtends steeds weer netjes weg.

Ik dacht dat ze op gewicht was, omdat ze gewoon veel voller lijkt al.

Dus heb ik haar es serieus betast (wat ben ik toch blij dat het zo'n gemakkelijk konijn is!!) en wat eignelijk dik is bij haar, zijn haar tepels (ik vermoed dat het haar tepels zijn toch haha). Haar buik was niet hard. Dat dacht ik van de week een keer wel gevoeld te hebben, maar heb het sindsdien mega in 't oog gehouden en goed betast. Niks harde buik...

Ik voel haar ruggengraat, haar bekken en ribben nog ontzettend goed en haar schouderbladeren...

Het is al wat minder als in het begin, maar echt goed denk ik niet dat het is...

Het stuk dat 'dik' oogt aan haar, zit ook vrij hoog... Dus aan haar bekken is ze dun en het stuk buik dat daar zit, is ook gewoon 'normaal' en wat hoger zie je dan wat diks hangen (neem aan dus dat het haar borsten zijn gevuld met melk) en dat komt tot net boven haar ribben. Je voelt goed het verschil tussen dat gedeelte en haar buik / ribbenkast.

Het advies over de wortel stond eigenlijk helemaal los van het mager zijn.

Zou ik dan beter zowiezo terug naar een paar schijfjes max wortel per dag gaan?

Dat ze veel eet, snap ik inderdaad wel, het zijn gulzige jongen die groeien als een gek! Maar het is ff helemaal raar en voel er mij niet goed bij :( :(

Zwangere konijnen moeten gewoon eten wat ze altijd eten, niet meer en niet minder. Die baby's moeten er namelijk nog wel uit kunnen :P

Een zogende voedster kan wel wat extra's gebruiken.

Hoeveel extra is goed? :P

Zo, dank jullie al voor de reacties!

Ben vandaag nog niet veel daar geweest. Deze week zelf geveld door ziek zijn, dus eigenlijk kan het er helemaal niet bij hoor. Bijna ganse dag geslapen zelf.

Daarstraks ff bij haar gaan piepen en nog wat kruidenhooi gegeven voor ik naar de dokter ging. En wat zag ik??? Een jong bij haar!!

Nu, op zich geen erg hoor. Schattige beestjes en zo lief etc. Maar zijn ze niet wat jong om zover van hun nest weg te gaan al?

Zij zitten dus normaal in de badkamer. Ons Rosalie is van misery uit de badkamer vertrokken (ze kan de drukte niet hebben) en heeft nu haar voederplaats (een 4de hooibak bij dus) onder mijn zoontje's bed. Daar staat ook haar bakje voor biks en nog een drinkenbak.

Het jong zat in haar hooibak, te smullen...

Ik heb hen nog haar zien volgen, als ze nog gevoed moesten worden... Dat is dus normaal dat ik ze buiten de badkamer zie, maar als mama niet wil, spurtten ze terug.

Dit jong dus niet. Het bleef gezellig in haar voederbak zitten om te eten!

Mama leek helemaal van slag!!

Ook dat is iets waar ik me weer niet goed bij voel. Ze zijn nu 19 dagen oud en zouden, denk ik, dit niet horen te doen.

Een beetje buiten het nest tussendoor en alles op stelten zetten tijdens de wakkere momenten, ben ik helemaal in mee. En elke dag een beetje meer... Ze groeien en leren alles kennen en ontdekken.

Maar nu gaan ze overal in huis mij en Rosalie achterna (trapte er vannacht bijna eentje plat! Was mij tot in de keuken gevolgd en dus ook de eerste om van de fles te komen drinken!!).

Zodadelijk ga ik ze weer de fles aan bieden en kijken hoe het met ons Rosalie gaat.

Ze heeft vanochtend al groente en biks gehad en alles is netjes opgegeten.

Ze heeft heel de badkamer overhoop gezet en mijn living is eveneens een puinhoop. Overal zoekt ze achter eten.

Blah.

We gaan kijken hoe het ermee gaat.

Hopen dat dit gewoon weer ff een moment is dat zij weer geen reserves genoeg heeft en het straks weer normaal is als ik ff geholpen heb met bijvoederen.

Ben wel bezorgd om haar. Dit nest had ze toch echt beter niet gehad, ocharme toch.

Zal zij blij zijn als ze straks gewoon rustig zichzelf kan zijn! (maar het is wel een goede mama voor haar babies hoor, gelukkig maar!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ff vermelden dat ik de groente ook heb moeten opbouwen, want beide komen van straat af.

Eerste dagen bij mij was het dus een klein stukje witlof en een schijfje wortel. Het was niet gelijk de hoeveelheid dat ze nu zitten natuurlijk ;)

Mede daarmee zo moeilijk in te schatten wat ons Rosalie anders van eetpatroon had :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongen hebben heel goed van de fles gedronken, op 2 na. Er zijn er 2 die wat schrikkiger en 'wilder' zijn dan de rest.

Ze hebben ook allemaal goed hooi gegeten.

Mamsi is niet komen kijken deze keer tijdens het voeden zelf. (nuja, vanuit de gang wel en laten weten dat ze er was en dus ook een aai over haar bol wou, normaal gedrag voor haar dus).

Ik had er wel net haar groenvoer gegeven ook natuurlijk.

Zij is dan grotendeels in de living gebleven, weer op haar zij liggend.

Op het laatste, is ze toch nog ff de badkamer binnen gewipt en overal maar snuffelen tot en met.

Erg vinnig was zij niet :(

Eveneens blijft die ademhaling me toch wat luid en snel en ze bleef ook wel weer neerploffen.

Ik heb haar iets van een 20gr biks gegeven voor vanavond en die heeft ze rustig opgegeten, heel rustig zelfs.

Gelijk ze gedaan had, ff kijken in haar hooi bak of er geen groenvoer bijgekomen was en plof, weer neer.

Ik hoor haar ook weer es niezen...

Als ze dit weekend verder 'gewoon' doet, niet erger als dit, laat ik het zo voor dit weekend, maar ik voel me algemeen niet goed bij hoe zij zich gedraagt en heb een naar voorgevoel. Dus als het ff kan dat de dierenarts maandag langskomt, zou ik dat wel héél fijn vinden.

Ik ben er gewoon niet gerust op en dat onderbuik gevoel van dat er iets mis is, gaat maar niet weg.

Ondanks goed uitziende keutels, stralende vacht, goede eetlust en lief komen knuffelen...Ondanks dat de jongen ook niet ondervoed zijn...Er knaagt iets.

Het niezen lijkt me geen snot. Het is alweer bijna een week geleden dat er nog grondig gestofzuigd is en door zelf ziek in bed te liggen, is het best een mesthoop thuis. Steekt ze haar snuitje ergens in, volgt er een nies...Misschien ook erg gevoelig aan stof? (trek ik dat wel lekker aan, een muis die allergisch is aan stof, nu nog een konijn erbij dat liefst alles zo stofvrij mogelijk heeft :P ).

Duimen maar dat ik weer veel te bezorgd ben en veel te onbekend met konijnen gedrag en dat nest en al en er gewoon niks aan de hand is...

Bijkomende vraag over de jongen toch wel.

Het grote deel blijft netjes in de badkamer. Wel es trippelen in de gang en kort komen kijken in de living / keuken en dan spurt terug naar de 'veilige' plaats.

Maar zeker eentje gaat dus mamsi achterna en is uit de living niet weg te slaan.

Kan het kwaad dat ie niet in het nest blijft?

Hij zit uren uit het nest, onder het bed, achter de onderbed boxen...

Het is een groot en sterk jong, daar niet van, maar toch...

Ook in de badkamer zijn er zo 3 erg eigenwijze jongen die steeds maar erg kort bij de rest liggen en liever achter een kastje kruipen en daar een tijd gaan soezelen.

Is dat oké of toch ook iets om in 't oog te houden?

De rest slaapt wel netjes in het nest (bovenop elkaar, je ziet niet waar het ene konijn begint en het andere eindigt! ) en lijkt me 'normaal'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf verder geen ervaring met nestjes, dus ik weet niet wat nu precies wel normaal is en wat niet, maar hoe de jongen doen lijkt me op zich niet verkeerd hoor :) Maar anderen die er meer over weten: verbeter me gerust als ik het mis heb!

Rot van je onderbuikgevoel. Het kan best zijn dat je gelijk hebt hoor, maar ja wat doe je er nu aan...Helemaal niks want je weet niet wat ze heeft... Dat is balen, maar hopelijk gaat het vanzelf weer weg dan en doet ze snel terug normaal :/

Wat een zorgen toch altijd om die beestjes hè, ik ken het wel.

Misschien dat ze ook wel gewoon moe is van het zorgen voor de jongen, het is wel zwaar natuurlijk, 8 kleintjes die allemaal groter worden en steeds meer drinken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedsters hun gewone portie gegeven, misschien heel iets meer groente, maar zeker niet meer. Maar goed, de ene had geen zorg voor jongen omdat ze dood waren en de andere had er maar 2 (en daar kwam ik een paar dagen later pas achter). Jouw Rosalie heeft 8 mondjes te voeden, dus rationeel gezien kan ik me voorstellen dat ze voor de melkaanmaak wel wat extra's nodig heeft omdat zogen veel energie kost (zeggen ze, ik heb er geen verstand van hoor dus correct me if I'm wrong :)).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend dat je ondanks alles een onderbuik gevoel blijft houden, hopelijk wordt dat snel minder.

Het is fijn om te lezen als buitenstaander dat de jongen het goed doen, en voor iemand die er niet veel van af wist vindt ik dat je het heel goed doet beter dan ik zelf, en ik heb als kind nog konijnen gehad. Gelukkig hebben we internet.

Op het moment dat je niet wil dat die jongen overal komen zou je een ren kunnen opzetten, doe ik zelf ook wel eens dan willen de buurmeisjes met de konijntjes knuffelen en dan haal ik ze van het balkon in de gang, in de gang maak ik de ren dat kan ik makkelijk schoonmaken, de kabels en spullen blijven veilig, ik kan alles in de gaten houden, je bent niet ineens wat weg.

Misschien een idee ook voor als ze ouder worden, kunnen ze zich niet door heel je huis verspreiden.

Over je groetes, tja ik geef ze zelf hier ook veel, ik geef ze vaak witlof stronken etc. Ik sta elke avond in de keuken een fruit/groente salade te maken en daar zit ook altijd een hoop in, nooit problemen met de poep o.i.d dus tja zal het wel goed zijn denk ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend vroeg al gewekt door getrippel in huis. Jongen overal! Haha :D

Die zijn zeker hevig en vinnig hoor!

Mama en jongen dan maar eten gegeven en allen gelijk aan het groenvoer.

Het gaat toch wel veel sneller allemaal dan ik had verwacht. Die jongen zijn niet 'jong' meer ondertussen, maar al mini zelfstandige konijntjes hehe.

Ik heb het er met mijn vriend es deftig over gehad, dat onderbuik gevoel. En bij al onze dieren heb ik er altijd al 'op' gezeten. Als ik met een knagend gevoel bleef zitten, was er ook wat aan de hand.

Bij Rosalie wil ik een dierenarts bezoek maar uitstellen, omdat deze dame dan weer in de stress schiet.

Maar het duurt me te lang en me vriend zei ook dat ik inderdaad nog niet mis ben geweest met onderbuik gevoel wat zoiets betreft en een dierenarts wel nodig is geweest. Hoeft daarom niets erg te zijn.

Ik heb dan ook besloten maandag gewoon de dierenarts te contacteren, haar es deftig te laten onderzoeken, zodat ik toch al uitsluitsel heb over een ernstige aandoening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op basis van de foto's in je fotohoekje vind ik niet dat Rosalie er uitziet als een konijn dat 4 kg moet wegen hoor, daar zou ze toch veel groter voor moeten zijn. Ik zou haar toch eens wegen want de hoeveelheid biks die je geeft is echt wel enorm zelf al zoogt ze kleintjes. eht is Even stresserend maar een uur later is ze het alweer volledig vergeten.

waar heb je dat vandaan dat ze 5 keer zoveel biks zou mogen eten want wat meer dat versta ik omdat ze de kleintjes zoogt maar 5 keer zoveel?

Als je naar de voeding van een konijn kijkt is het allerbelangrijkste het hooi, dan groente en dan pas biks. biks zijn heus niet de hoofdvoeding. Ik zou wat minderen met de hoeveelheid groenten ook aangezien je aangeeft dat ze niet veel hooi eet en dat het belangrijkste is. Konijnen bedelen altijd, ik heb hier 4 bedelaars en als ze echt honger hebben gaan ze heus wel hooi eten, gewoon negeren ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopen dat je onderbuik gevoel minder wordt als je bij de DA ben geweest. Hopelijk is het niets.

En hier kunnen ze ook bedelen hoor als ik bezig ben met de poezen eten te geven horen ze de poezen miauwen, dan weten ze dat ik er ook zo aan komen en begint de herrie buiten :) iedereen opstelten want er komt lekkers aan en als zet ik het neer, dan blijven ze bedelen en me aan kijken van meer, meer :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

op basis van de foto's in je fotohoekje vind ik niet dat Rosalie er uitziet als een konijn dat 4 kg moet wegen hoor, daar zou ze toch veel groter voor moeten zijn. Ik zou haar toch eens wegen want de hoeveelheid biks die je geeft is echt wel enorm zelf al zoogt ze kleintjes. eht is Even stresserend maar een uur later is ze het alweer volledig vergeten.

waar heb je dat vandaan dat ze 5 keer zoveel biks zou mogen eten want wat meer dat versta ik omdat ze de kleintjes zoogt maar 5 keer zoveel?

Als je naar de voeding van een konijn kijkt is het allerbelangrijkste het hooi, dan groente en dan pas biks. biks zijn heus niet de hoofdvoeding. Ik zou wat minderen met de hoeveelheid groenten ook aangezien je aangeeft dat ze niet veel hooi eet en dat het belangrijkste is. Konijnen bedelen altijd, ik heb hier 4 bedelaars en als ze echt honger hebben gaan ze heus wel hooi eten, gewoon negeren ;).

Haar gewicht heb ik ruw geschat. Zij is 2x zo groot als onze Blacky en weegt echt wel enorm door (ze is voorheen al enkele keren op mijn schoot gesprongen). Blacky weegt 2kg, dus ruw geschat, heb ik haar op 4kg geschat.

Ik ga haar vandaag inderdaad toch maar es wegen.

Weegschaal is nu toch al gebruikt, egel gewogen voor ik hem weer vrijlaat, de jongen mogen dan ook nog es op de weegschaal (ben benieuwd naar hun vooruitgang!) en dan ons Rosalie ook maar.

Het is immers ook poetsdag vandaag, was heel erg nodig en mevrouw houdt maar niet op met niezen van het stof, dus ja... Alles stresserend voor haar vandaag, dus kan er dat wel bij. Is al bij al snel gedaan.

Wel, die 5x normale hoeveelheid heb ik van diverse sites geplukt als het om nestjes ging.

Gelukkig zijn er fora die anders zeggen...Want je vindt het echt op heel veel sites terug dat je een zogende voedster wel tot 5x normale hoeveelheid voer 'moet' aanbieden en hier en daar lees je zelfs onbeperkt voer aanbieden...

Ik ben nog niemand met ervaring tegen gekomen die het er mee eens is, dus laat ik dat aan de kant.

Maar eveneens is niemand het erover eens hoeveel ze nu wel mogen hebben, zowel aan biks als groente (als zogende voedster).

Wat groente betreft, is niemand het erover eens algemeen...dus vind ik dat wel moeilijk om het 'correct' te doen.

Maar goed, dat gedeelte ga ik dan ook een stuk bij de DA laten, als die zegt, het is oké, plus wat ik verder vind dat ze echt wel mogen eten, als de keutels verder in orde blijven etc, dan is het goed. Zo niet, gaan we sleutelen aan het dieet natuurlijk!

Gezondheid voorop ;)

Misschien ben ik ook wel een softie als het op dat bedelen aankomt.

Gek toch, mijn honden hebben nooit gebedeld, van pup af in de kiem gesmoord...Nooit getolereerd thuis, zelfs niet van de poezen. Maar ons Rosalie, die staat er en ik zwicht... Dusja, kan goed zijn dat hier een heel groot deel fout bij mij ligt he ;)

Effe wat sterker in mijn schoenen gaan staan :P

Bedankt allemaal wel voor jullie reacties :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopen dat je onderbuik gevoel minder wordt als je bij de DA ben geweest. Hopelijk is het niets.

En hier kunnen ze ook bedelen hoor als ik bezig ben met de poezen eten te geven horen ze de poezen miauwen, dan weten ze dat ik er ook zo aan komen en begint de herrie buiten :) iedereen opstelten want er komt lekkers aan en als zet ik het neer, dan blijven ze bedelen en me aan kijken van meer, meer :)

Toch niet zulk een abnormaal konijnen gedrag dus :) Oef! :P hihi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Effe hier van bunnybunch zelf geplukt mbt hoeveelheid biks bij zogende voedsters:

De jonge konijnen mogen zoveel droogvoer (biks) eten als ze willen, net

zoals hun moeder zolang die zoogt.

Link: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/onverwacht-nestje.html

Je snapt de verwarring langs mijn kant dan wel betreffende hoeveelheid voeding ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat vind ik toch eigenlijk wel raar wat er over die jongen staat en onbeperkt biks, bij hele jonge konijntjes moet je daar echt mee uitkijken. In biks zit veel eiwit, het ene merk meer dan het andere en daar zijn jonge konijntjes erg gevoelig voor, ze kunnen er Dikke Buiken Ziekte van krijgen en overlijden.

Dus ik zou juist zeggen langzaam overschakelen op biks en zeker niet ineens onbeperkt.

Er staat ook wel dat eiwit goed is voor jonge konijntjes en dat is ook wel zo maar dus zeker niet onbeperkt en ineens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .