Ga naar inhoud

amputatie bij vlaamse reus


moranya

Aanbevolen berichten

  • 5 maanden later...

Handig forum! Mijn Vlaamse reus heeft ook net zijn achterpoot gebroken maar ik wacht nog op nieuws van de dierenarts over de beste opties. Amputatie lijkt wel een goede oplossing! Mijn konijn is wel nog redelijk jong, anderhalf jaar. Voor degene die daar ervaring mee hebben, zijn ze nog even mobiel als anders? Want hij huppelt wel nog graag in het rond! Kunnen ze zich ook nog makkelijk wassen en 'recht' staan op hun achterste poten, want dat doet ie wel vaak als hij iets hoort ofzo. Hopelijk goed nieuws straks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een update, zijn poot moet er voorlopig niet af. De dierenarts zei dat amputatie nog niet nodig was, je kan ook afwachten en hem in een kleine ruimte zetten, zodat hij niet teveel kan bewegen voor 4 weken zodat het bot terug aan elkaar groeit. Er zal dan wel een verschil zijn tussen de 2 poten maar dat zou niet zo erg zijn. Hopelijk lukt dit! fingers crossed. Bij mij zei de dierenarts trouwens ook dat een operatie om het bot recht te zetten geen goed idee zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom gaat er geen spalk om als ik vragen mag? Ik lees heel vaak dat konijnen dan maar klein moeten zitten maar door het bewegen kan dat bot naar mijn idee maar lastig aan elkaar groeien. Als het een breuk is die op een redelijke plek zit lijkt het mij dat een spalk de juiste rust aan het bot geeft en zo heeft het konijn er ook minder pijn aan.

Het is niet onaardig bedoeld hoor, maar ik vraag mij dat gewoon af. Wij hebben ook een konijn met een gebroken achterpootje gehad. Eerste dierenarts zei ook dat het met rust weer aan elkaar moest groeien, maar dat voelde voor ons niet ok. Andere dierenarts heeft er toen gipsverband omheen gedaan, maar omdat het pootje in een gestrekte vorm was gezet, had het konijn de volgende dag de spalk eraf gewerkt. Dus toen heeft de dierenarts een gipsje aangelegd in de vorm van zijn achterpoot als hij gewoon zit. Het was wel een klomp aan zijn lijf eventjes maar het is weer netjes aan elkaar gegroeid en beestje is er nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi domino, leuk dat het terug goed is gekomen met jou konijn. Ik hoop hier ook!

Dat spalken of in de gips leggen was ook mijn eerste reactie, dat leek me ook logisch. Maar mijn dierenarts zei dat dat moeilijk ging bij konijnen. Dat het niet blijft zitten, ze krijgen daar stress van hebben, ... dat ging echt niet. Ik heb ondertussen de mening van drie dierenartsen gehad en geen een daarvan had het over spalken dus ik heb me er maar bij neergelegd.

(1)eerste dierenarts zat op zondag voor de noodgevallen, en die zei ofwel opereren ofwel amputeren, maar ging het navragen bij orthopedist.

(2) orthopedist zei, laat de gebroken poot maar hangen als hij er geen pijn van heeft, anders kan amputeren. opereren gaat niet want botten zijn te broos.

(3) Langsgeweest bij mijn normale knaagdierenarts die uit vakantie terug was, en die zei amputeren, ofwel in kleine kooi zetten voor 4 weken en dan groeit het bot waarschijnlijk terug aan elkaar, misschien niet correct, het konijn zou verschillende poten hebben, maar dat zou niet zo'n probleem zijn. ze gaf wel een erg goede uitleg en ik wou amputeren toch graag vermijden dus heb ik toch maar voor deze optie gekozen.

dus veel verschillende uitleggen en opties mogelijk. Zo stom dat ze niet wouden spalken zoals bij jou konijn, dat zou ik toch ook verkiezen! Maarja hopelijk komt het nu ook goed. Het is moeilijk om aan te zien zo 4 weken in een kleine kooi, ik ben er niet mee opgezet. Vooral omdat hij normaal toch zoveel rondrent, maarja noodzakkelijk en tijdelijk kwaad hopelijk. het zal hopelijk het beste zijn voor hem. Ik wist ook niet goed wat beslissen! Amputeren lijkt me toch een hele onderneming met die verdoving en het is toch grote wonde en aanpassing erna voor hem. Hij is ook nog zo jong, maar anderhalf jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .