Ga naar inhoud

Natte achterkant


Miesaas

Aanbevolen berichten

Ik zag zojuist dat Lizzie een nogal natte achterkant heeft.

Haar achterpootjes en haar kont zitten echt onder de plas.

Ik kan het verder niet echt bekijken, omdat mevrouw altijd snel weghupt,

maar toen ze zonet zat te eten heb ik even haar staartje omhoog gehupt en eventjes gekeken.

Het is dus echt allemaal gelig, waarschijnlijk plas.

Ook is ze de laatste tijd niet echt zindelijk meer...

Maar misschien dat dat te maken heeft met de lente en/of puberteit, ik weet het niet.

Iemand enig idee?

Kan het zijn dat omdat haar zindelijkheid een beetje weg is dat ze zichzelf er ook perongeluk onderplast?

:s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik morgen maar meteen heen. :s

Als het goed is werkt morgen de DA die echt goed is met konijnen.

Kan een konijn EC hebben terwijl het verder gewoon prima gezond oogt?

Voor zover ik kan zien heeft ze verder nergens last van.

Als het wel EC is...dan is het dus ook besmettelijk voor Chibi neem ik aan?

Kan ik daar nog wat aan doen? Kan ik uberhaud iets doen als het EC blijkt te zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet gelijk zo schrikken hoor, EC klinkt heel ernstig maar kan ook in heel matige vorm voorkomen. Een maand medicijnen en ze is waarschijnlijk weer helemaal de oude.

EC is wel besmettelijk ja, maar alleen in een bepaalde fase en daarbij zijn heel veel konijnen drager. De kans is vrij groot dat Chibi het ook al heeft en dat hij er verder nooit last van zal krijgen. Helaas is er op dit moment nog geen echte behandeling tegen EC, dat wil zeggen, er is geen behandeling die de EC volledig uitschakelt. Stel dat Lizzie inderdaad EC heeft (zou best kunnen) dan zal ze dus altijd drager blijven. In theorie heeft ze altijd kans op een terugval, in de praktijk denk ik dat dat op zich mee valt. Bovendien weet je dat je er wat extra op moet letten.

Wat moet je nu doen: Inderdaad morgen even bellen met de dierenarts, die waarschijnlijk zal zeggen dat je inderdaad even langs moet komen. Het is op zich wel slim om van te voren urine op te vangen, dat kun je doen door Lizzie even in een lege kooi zonder bodembedekking te zetten (kooi van te voren even ontsmetten) tot ze geplast heeft en dan de urine met een spuitje op te zuigen. Ze kan namelijk ook gewoon een blaasontsteking hebben. Dat blijkt dan wel uit urineonderzoek. Stel dat ze een blaasontsteking heeft dan krijg je een antibiotica kuur mee. Mocht de dierenarts toch aan EC denken, dan krijg je waarschijnlijk fenbendazole (Fenbendrops of Panacur) mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh oke, dan zal ik eens even gaan 'plasvangen' bij Lizzie.

Ik heb me altijd al afgevraagt hoe je urine van een konijn in godsnaam mee kan nemen naar de DA...:he:

Nou ik hoop stiekem echt dat het een blaasonsteking is.

Ook niet leuk natuurlijk, maar lijkt me altijd beter dan ec.

Liever heb ik natuurlijk dat ze helemaal niks heeft, maarja.

Je eigen poten eronder plassen kan nooit gezond zijn.

Maar...als het ec is moet ik dan ook nog mijn slaapkamer ontsmetten ofzo?

En dan moet Chibi dus ook preventief behandeld worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Dolly heeft ook een niet zo heftige vorm van EC.

Haar maatje hebben we even van haar gescheiden, hem medicatie geven uit voorzorg doen we niet daar hij totaal geen verandering laat zien dat hem iets mankeert.

Wij hebben ook fenbendrops en nog iets.

Ik meen dat de fenbendrops ook urinebrand tegengaan. Hier helpt get, want haar gele natte onderkant wordt minder.

Inderdaad niet gelijk schrikken, maar wel richting dierenarts. Zodat, als het EC is, zo snel mogelijk gestart kan worden met medicatie om problemen te voorkomen

Ik hoop dat het ook meevalt met jouw konijntje .

Zal je topic blijven volgen.

Xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh oke, dan zal ik eens even gaan 'plasvangen' bij Lizzie.

Ik heb me altijd al afgevraagt hoe je urine van een konijn in godsnaam mee kan nemen naar de DA...:he:

Nou ik hoop stiekem echt dat het een blaasonsteking is.

Ook niet leuk natuurlijk, maar lijkt me altijd beter dan ec.

Liever heb ik natuurlijk dat ze helemaal niks heeft, maarja.

Je eigen poten eronder plassen kan nooit gezond zijn.

Maar...als het ec is moet ik dan ook nog mijn slaapkamer ontsmetten ofzo?

En dan moet Chibi dus ook preventief behandeld worden?

Ontsmetten hoeft niet/heeft geen zin. Preventief behandelen doe ik zelf nooit, het kan wel en het kan geen kwaad. Ik zou daarin afgaan op het advies van je dierenarts. Heb je die vandaag gesproken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lizzie heeft een blaasontsteking. Ik heb medicatie en pijnstillers meegekregen,

en dat moet ik nu 2x daags geven. Oef, dat word een drama.

De DA gaf ook het advies om Lizzie's vieze achterkant even te wassen met wat water.

Dat word een nog groter drama ben ik bang. XD

Ik zit best wel in de stress over hoe ik dit nu moet gaan doen.

Lizzie is nou niet echt het type konijn dat zich zomaar even medicatie laat toedienen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het kader van mijn vorige bericht;

Heeft er iemand tips over hoe ik Lizzie haar medicatie zo stressloos mogelijk kan geven?

En heeft iemand tips over hoe ik het beste even haar achterkant wat schoon kan maken?

Ik wil het allemaal gewoon met zo weinig mogelijk stress en gedoe doen.

De DA zei dat als het echt niet wil, ik de medicatie misschien in een fruithapje kan geven.

Is dat misschien handiger? Of juist niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik wel doen ja. Eén van mijn eigen konijntjes is al anderhalve maand heel benauwd en voor diverse dingen behandeld. Zij vindt het vreselijk om opgepakt te worden etc, daar wordt ze alleen maar benauwder van. Van sommige medicatie moe(s)t ze maar een klein beetje, daar gebruik ik Rollis snoepjes van Vitakraft voor. Dit zijn holle snoepjes, als je er een klein stukje afbreekt kun je er zo wat medicatie in doen. Medicatie waar ze meer van moest hebben deed ik door een fruithapje. Ik vermoed dat jij haar in totaal zo'n 1 à 1,5 ml per keer moet geven (beide medicijnen opgeteld) dan ben je wel heel lang bezig met snoepjes vullen, dus een fruithapje is makkelijker. Het is niet ideaal, want je moet ook wel echt zorgen dat ze alles opeet, maar het scheelt wel veel stress.

Ik zou nog even wachten met wassen tot het beter gaat; als je haar nu wast, dan is ze straks gewoon weer vies natuurlijk. Kun je haar weer opnieuw wassen. Ik laat ze altijd even met hun billen in een afwasteiltje met lauwwarm water (eventueel met biotex) weken, wat ik als tip van mijn dierenarts kreeg een tijdje terug was de onderbak van een kooi vullen met water (klein laagje, genoeg dat ze d'r met haar billen in zit) en dan het konijn even in de kooi opsluiten. Heb nog nooit die methode nodig gehad maar wie weet werkt het? Mocht het je niet lukken dan wil ik wel even kijken of ik langs kan komen om te helpen? Gaat alleen deze week niet lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een fruithapje gekocht, dus dat ga ik zometeen maar even proberen.

Moet ik het haar alsnog uit de spuit laten eten of kan ik het gewoon in een bakje doen?

En kan ik de beide medicatie er tegelijk in mengen?

Of moet het eerst de een, en dan de ander?

Wat wassen betreft, ik heb nog wel een grote onderbrak van de oude binnenkooi.

Ik ga die tip maar even proberen, zodra ik haar ga wassen.

Mocht het echt niet lukken dan laat ik het wel even weten.

Kan ik haar daarna met een gewone handdoek afdrogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meng gewoon beide medicijnen er tegelijk door. Ik doe het in een bakje, laat ze dan eerst even een klein beetje proeven. Als ze het lekker vindt meng je de medicijnen erdoor.

Je kunt haar daarna inderdaad gewoon even afdrogen, ze zit in huis dus da's niet zo'n probleem verder, kan ze rustig verder opdrogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar eerst het fruithapje laten proeven, en dan at ze.

En toen deed ik de medicijnen erdoorheen en toen vertikte ze het om het op te eten. ><

Ik heb daarna geprobeerd haar in een handoek te wikkelen maar daar moet ik nog even op oefenen ben ik bang...

Dat ging niet helemaal goed. Ik ben ook veel te bang om haar perongeluk pijn te doen ofzo.

Ik heb haar nu een stuk appel gegeven en die volgespoten met de antibiotica, dit heeft ze wel opgegeten.

Godzijdank. Maarja, ik kan haar moeilijk 4x op een dag, 10 dagen lang, een stuk appel geven.

Ze moet 2x per dag antibiotica en 2x per dag pijnstillers.

Dat is toch veel te veel appel voor een konijn? :s

Met een stuk appel bedoel ik een appel in 4 stukken delen, en dan die 4 stukken weer in 2.

Zo'n stukje is het dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat is waar.

Als dit het enige manier is om die medicatie naar binnen te krijgen...

Ik kan altijd opnieuw proberen met de handoek, maar het is zo'n gestress. (voor ons allebei)

Maar het is verder niet zo dat ze er klachten van kan krijgen ofzo, van zoveel appel?

Misschien dat ze wat dikker word..? Maarja dan zet ik haar de week erop gewoon op dieet.

Misschien dat ik de appelstukjes nog wel ietsjes kleiner kan maken.

Want dan ga ik het gewoon iedere keer zo doen.

Dan krijgt ze tenminste haar medicatie binnen, is toch wel heel belangrijk natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze de medicatie binnenkrijgt is het allerbelangrijkste. Dat ze niet ziek wordt van de appel is natuurlijk ook wel belangrijk, maar op zich zal dat wel loslopen. En als ze nu wel slechtere ontlasting krijgt dan kan dat ook nog door de antibiotica komen. Ze zal wel wat aankomen ja, maar goed, zodra ze weer normale voeding krijgt komt dat wel goed. Mocht je nou merken dat ze echt veel aankomt dan kun je altijd nog tijdelijk watm inder brokjes geven, hoewel ik het eerst zo zou doen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist heeft ze de antibiotica (gemend met een wortelhapje) zo rechtstreeks uit de spuit gegeten.

Haha, ze lust dat wortelhapje dus wel, alleen niet zoveel. Ze is er al snel zat van.

Dus de andere helft van de antibiotica heb ik in een stuk appel gedaan, die heeft ze ook netjes opgegeten.

Het is een hoop gedoe, met vooral goed kijken en rekenen

om ervoor te zorgen dat ze niet te weinig of te veel binnenkrijgt, maar ach.

Dat heb ik er voor over. xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .