Ga naar inhoud

Ehm... Mijn konijntje doet een beetje raar! Help?


BaasjevanBob

Aanbevolen berichten

Hoi,

Mijn konijn Beb, van ongeveer een half jaar oud, heeft het sinds gisteren opeens op haar heupen.

Samen met haar vriend Bob had ze een tijdschrift in de ren liggen. De twee vinden het te gek om dat helemaal te scheuren.

Gisteren zag ik Beb ineens met een plukje hooi in haar bekje rondlopen. Dat is niet iets wat ze normaal gesproken doet, dus ik heb het in de gaten gehouden.

Het lijkt erop of ze een hoekje in het hok maakt waar geen vloerbedekking mag liggen (de korrels graaft ze weg) en daar omheen maakt ze een krans van papier en hooi. Ze wil ook nog wel eens een hap nemen van de dikke vacht van Bob om dit in haar hoekje te leggen.

Omdat ze er zo obsessief mee bezig was en Bob ermee dwars zat dacht ik haar misschien te kunnen helpen door het hok leeg te halen en alleen wat korrels op de grond te leggen, geen zaagsel en geen tijdschrift.

Ze gaat nu overal op zoek naar dingen om te vervoeren, is momenteel bezig mijn pantoffel in het hok te sjouwen, want mijn schoen was te zwaar!

Opvallend is dat het hoekje gisteren aan de rechterkant van het hok was en nu aan de linkerkant geplaatst is... Niet echt consequent!

Heeft iemand ideeën over het gedrag van Beb? Kan ik haar ergens mee helpen?

Is dit nou nesteldrang of een schijnzwangerschap wellicht? Moet ze zo snel mogelijk gesteriliseerd worden?

Ik vind het erg moeilijk omdat ze er zelf echt last van lijkt te hebben, ze is niet haar eigen vrolijke, onderzoekende, zelf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich kun je haar wel een nestje laten maken, gewoon laten liggen en wachten tot ze er niks meer mee doet, dan kun je het rustig weghalen. Wel meer voedsters krijgen er rond deze tijd van het jaar last van, de hormonen spelen op. Als het erg heftig is en vaak terugkomt kun je ervoor kiezen haar te laten castreren, daar kun je altijd over nadenken, je kunt het ook even aankijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster en ex ram verblijven in een grote gang waarin ze een nachthok hebben staan met een handdoek erin en ernaast een grote bak waarin ze keutelen en plassen. In het nachthok ligt geen bodembedekking, maar toen ik toenstraks hun eten en drinken in het hok ging zetten zag ik dat er allemaal zaagsel, hooi enz. In het hok ligt, en ik heb het er niet gelegd. Ik vroeg me ook af wat dit was en heb het maar opgeruimd. Waarschijnlijk hetzelfde? Mijn voedster is trouwens 4,5 a 5 maanden oud. Ik zal het 'nestje' in het vervolg maar een tijdje laten liggen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .