Ga naar inhoud

Vrouwelijke hormonen..


Bloemenmeisje

Aanbevolen berichten

Beste Bunnybunch-leden,

Hoewel de temperaturen nog altijd achterblijven, is het voor mijn voedster inmiddels overduidelijk lente: de vrouwelijke hormonen van mijn 10 maanden oude pluizenbol gieren in het rond!

Helaas letterlijk. :)

Op het forum staat veel te lezen over de hormonen van de voedster, maar hierbij gaat het vaak over zaken als hoknijd, rijden, schijnzwangerschappen of sproeien. Bij mijn dame gaat het voornamelijk om het achterlaten van (buitensporig) veel (sterk geurende) keutels. Ze is absoluut zindelijk, maar sinds een aantal weken kan ik minstens vijf keer per dag stofzuigen omdat ze meer dan twintig keutels per uur achterlaat buiten haar kooi.

Daarnaast knort ze de hele dag door en neemt het achterlaten van keutels toe op momenten dat ik in de buurt ben: hierbij rent ze de welbekende rondjes om mijn voeten. Verder merk ik vrij weinig van haar hormonen.

Uiteraard ruim ik de keutels met alle liefde op. Maar eerlijk is eerlijk: overal keutelen is niet ideaal. Daarnaast komt ze (mede door het dagelijks urenlange knorren) vrij gefrustreerd op mij over.

Mijn vraag is nu: herkennen jullie dit? En zo ja; hoe lang houdt dit ongeveer aan? Hoe zien jullie dit? Is een voedster in dergelijke gevallen echt gefrustreerd en is het misschien beter haar dan te laten castreren?

Ik ben er van op de hoogte dat castreren per definitie haar voor- en nadelen kent als het gaat om de gezondheid van een voedster. Mijn vraag richt zich dus puur op het gedrag dat ik hierboven omschrijf: zou castreren hier een einde aan (kunnen) maken?

Alvast enorm bedankt voor het meedenken!

aangepast door Bloemenmeisje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je zeker dat het om een voedster gaat en geen ram?

Mijn ram liep rondjes rond mij, keutelde en sproeide tot ik hem liet castreren ook maakte hij die zoem-geluidjes. Ik weet dat voedsters sproeien enz. maar had nog niet gehoord dat voedsters zo'n rondjes liepen eerder dan schijnzwangerschappen en zo.

Als het om een ram gaat dan helpt castratie, ik zou zeker het geslacht nog eens laten nakijken :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn voedsters doet dit ook in het voorjaar, dus ik herken het zeker. Hoe lang dit gedrag precies duurt is niet te zeggen, dat wisselt erg per dier denk ik. Mijn voedster heeft buien van soms een aantal weken en soms maar een dag of twee.

Voor mij is het geen reden om haar te laten castreren, maar dit is een keuze die ieder voor zich zou moeten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster had dit ook heel erg wat een van de redenen was om haar te castreren. Ook reed ze veel op de man dus dat was de andere reden. Het rijden doet ze nog wel in mindere mate, maar de keutels en het sproeien is helemaal weg.

Ik vond het vooral zielig voor haar zelf. Ze was zo druk met sproeien, keutelen en rondjes rennen dat ik merkte dat dit haar echt veel energie kostte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een voedster gehad die dat had, dat rondjes om de voeten dan niet, maar ze reed erg veel op de ram en was daar constant mee bezig. Dat veroorzaakte ook problemen in hun relatie.

Ik heb haar laten helpen en het is heel veel minder geworden. Ze had dit weekend nog wel dat ze wat wilde rijden, maar dat is van korte duur want het mannetje maakte er korte metten mee en liet weten dat hij het daar niet mee eens was.

Ik durf niet te beweren dat het bij ALLE konijnen DE oplossing is, maar voor heel veel konijnen wel naar mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Het gaat echt om een vrouwtje; dit is afgelopen week nog bevestigd door de dierenarts.

Ben benieuwd of er eventueel nog meer leden zijn met dit gedrag bij een voedster, en de eventuele veranderingen hierin na een castratie.

Vind het namelijk toch wel heel eng om in mijn vriendinnetje te laten snijden... :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ricksem

Rondjes om de voeten lopen is niet perse hormonaal gedrag, je kunt dit op verschillende manieren interpreteren.

Sommige konijnen zijn erg op hun mens gericht en zoeken hem/haar op, sommige van mijn doen dit ook en niet omdat ze hormonaal zijn want dan zoeken ze een ander konijn op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ram die hormonaal is "zoemt" uit opwinding en loopt uitgestrekt, bijna dansend.. het is typisch.

Een voedster is drukker, aanhankelijker en lijkt moeite te hebben met stilzitten.

Als er een ander konijn in de buurt is (liever een ram) gaan ze daarop rijden om te zeggen dat ze rams zijn.

De vulva zal dan ook rood/paars zijn. Op dit moment is het vrouwtje rijp en op haar hoogtepunt.

Voedsters bereiken ongeveer 2 dagenlang een hoogtepunt iedere 2 weken, dan krijg je dit effect.

Dan zijn ze gewilliger dan normaal. Op andere dagen kunnen ze zelfs "afwijzend" zijn tegenover een ram en niet gedekt willen worden.

Ze hebben geen cyclus net als mensen dus het ligt een beetje ingewikkeld. Externe factoren hebben ook invloed.

Ik heb nu een voedster die ram is, en een ander voedster is er net "vanaf".

Maar ze zijn het iedere 2 weken dus het word een beetje voorspelbaar haha.

Verschilt allemaal ook per konijn, de een reageert er beter op dan een ander.

Sommige maken er ook geluide bij als ze karakteristiek zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .