Ga naar inhoud

Soort voer


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik lees steeds vaker over SS en HF, en ik vraag me af of dat beter is om te voeren.

Ik voer nu Kasper Faunafood Sport, en ik lees best negatieve dingen daarover.

Ik heb 4 konijnen, ze krijgen (ongeveer) 100 gram biks per dag met z'n vieren.

Wel ben ik nu even gestopt met biks geven omdat ze minder hooi gingen eten. Ze krijgen nu 5 volle ruiven hooi per dag.

Wat vinden jullie een beter idee? De "goedkope" bikssoorten blijven voeren of overstappen op SS/HF o.i.d?

Op Kasper doen ze het erg goed, ze zitten goed in de vacht en de keutels blijven mooi.

Het enige wat me aanstaat zijn de prijzen. De goedkoopste SS die ik heb kunnen vinden was 35 euro voor de grootste zak, en dat vind ik nogal wat. Hoeveel zou ik dan trouwens moeten voeren aan mijn 4 konijnen per dag?

Bovendien is het nog even afwachten met mijn gecastr. ram, die niets van SS moet hebben. (proefzakje gekregen)

En wat is jullie mening over het stoppen met biks voeren, en voornamelijk hooi en groenvoer voeren?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

er is momenteel een topic bezig over helemaal geen biks voeren.

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?66228-Wie-geeft-zijn-konijnen-geen-biks-en-kan-mij-hier-meer-over-vertellen

Verder ... Wij zeggen bij de opvang dat BIKS dus echt de korrels en niet met allerlei gedroogde snoepdingen ertussen geen kwaad kan zolang je konijnen er geen gezondheidsklachten van krijgen.

Ik zelf geen wel SS omdat mijn konijnen het daar prima op doen en ik doe met 10 kg toch een behoorlijke tijd en heb hier 6 konijnen van mezelf en onderhand standaard 2 pleegkonijnen van de opvang.

Bij SS is het; Hoewel de verpakking anders vermeld, is het voedingsadvies van dit konijnenvoer is 15 tot 25 gram droogvoer per kilo (volwassen)lichaamsgewicht van het konijn. De juiste hoeveelheid is afhankelijk van de activiteit en het verdere dieet van uw konijn.

En bij HFST; Het voedingsadvies voor deze brok is 25 gram brokken per kilo lichaamsgewicht per dag, uitgaan van het volwassen gewicht.

Dus als ik er vanuit ga dat je 4 konijnen hebt van 2 kilo is dat 8 kilo x 25 gram(pak bij beide even 25) = 200 gram per dag in totaal. zou betekenen dat je 50 dagen doet met een zak van 10 kilo.

Bij science weet ik dat de goedkoopste vaak bij Konino.nl te bestellen is voor ongeveer 35 euro per zak.

10 kg/200 gram = 50 dagen. 35,-/50 = 70 ct

Dit zou dus 70 ct. per dag betekenen.

HFST is de grootste zak 15 kg die bij konino 16.99 kost. Dus dan zou het zijn 15 kg / 200 gram = 75(dagen) 16.99/75= 23 ct per dag.

Hoop dat de berekening zo goed is :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet zomaar stoppen met de biks. Er zitten voedingsstoffen in die ze nodig hebben. Eerst gaf ik ook ander voer maar heb hier op de site vaak gelezen dat SS en HFST toch wel beter zijn ivm de samenstelling. Hoe dat precies zit weet ik ook niet maar ik heb ervoor gekozen om HFST te kopen. Deze was per 15 kg 17 euro dus dat vond ik nog wel meevallen. Luna wilde eerst alleen gemengd voer maar door de biks als snoepje te geven had ze ineens een bak vol snoepjes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel Kasper Faunafood gegeven. Wij zijn er tevreden mee :) we zijn overgestapt naar Havens, zelfde samenstelling en in de kleindiermagazine waren er veel advertenties nu over Havens, ze doet het er goed op en het os goedkoper en volgens mij even goed als Kasper.. Ss lust die van mij niet.. :P

Succes met het uitzoeken! Ik ga denk ik ook over naar hfst lees wel positieve dingen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft stoppen met het geven van biks en aanvullen met groenvoer, kruiden en hooi.. Dat gaat veel en veel en veeeeeel duurder zijn dan de SS. Je moet zo veel verschillende soorten groente, kruiden en hooi geven. Nog los van het feit dat er weinig over bekend is (zie topic waar al naar gelinkt werd) overigens. HFST lijkt me dan een beter alternatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dankjewel. Ik ga denk ik via de webshop HFST bestellen. Eerst maak ik een beetje op van de biks die ik nu heb, omdat ik even moet wachten op mijn geld. En misschien kan ik anderen er nog blij mee maken.

Alleen merk ik wel dat mijn konijnen het goed doen op 100 gram per dag met z'n vieren. Zou ik dit moeten minderen als ik overstap op HFST, of zelfs meer? Ik ben bang dat als ze meer krijgen, ze helemaal geen hooi meer eten. Dat staat op het moment op een laag pitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 konijntjes die samen 65-70 gram HFST brokken per dag krijgen. Zij wegen allebei zo'n 1,5 kilo.

Zij doen het erg goed op deze hoeveelheid. De richtlijn bij HFST is 20-25 gram per kilo lichaamsgewicht per dag.

De een geeft wat meer, een ander wat minder. Het is maar net waar je konijntjes het goed op doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze nu al slecht hooi eten dan weet ik niet of je kunt stellen dat ze het goed doen op 100 gram per dag. Ik zou daar dus even mee bezig gaan, gewoon uitproberen en gewichten in de gaten houden. Meer zal waarschijnlijk sowieso niet hoeven met HFST, je hoeft dara op zich niet heel veel van te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dankjewel.

Ik moet zeggen dat ze hiervoor hooi niet aten, maar vraten! Ik weet niet waar het aan ligt dat ze nu niets meer eten, ze eten slechts de bal leeg en de andere drie ruiven zitten nog vol. Ik heb wel nieuw hooi gehaald, bij de boer, dat is wat minder grof als wat ik had. Eerst aten ze dat heel goed, maar nu ook niet meer.

Groenvoer krijgen ze ook, vandaag toevallig vers geplukt gras, en dat eten ze ook goed.

Ik vind het raar, ik heb niets veranderd in het voedingspatroon, maar nu laten ze zelfs een halve bak biks staan.

Hebben jullie daar misschien ook tips voor?

Ik heb ze twee dagen niets gegeven qua biks, alleen hooi, maar dan nog eten ze de bal alleen leeg.

Zou ik het hooi moeten vervangen door nieuw? Dit hooi zit er al 3 dagen in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .