Ga naar inhoud

tot bloedens toe vechten


dianabbs

Aanbevolen berichten

ik heb een probleem en hoop dat jullie advies kunnen geven.

ik heb 4 konijnen; Geertje,ram

Hansje,ram

Isabel,voedster

Charlotte,voedster

Alle 4 zijn ze geholpen.

Ik hou ze met ze 4e samen op een grote konijnenheuvel met een tuinhuis eraan met daarin 4 hokken.

Ze wonen al ruim een half jaar op deze manier samen.

Geertje en Isabel is een echt liefdeskoppel,hele dag en nacht samen,elkaar likken,samen slapen enz. :love:

Hansje en Charlotte zijn ook een koppeltje,weliswaar niet zo knuffelig maar wel vaak samen.

Ze wonen dus met ze vieren samen maar zijn niet echt een hechte groep,het is meer dat ze elkaar gedogen.

Geertje en Isabel zijn wel altijd de 2 dominansten, Hansje en Charlotte zijn onderdanig aan hun.

Dit heeft nooit problemen opgeleverd,ging tot nu toe altijd goed,soms beetje jagen maar nooit vechten ofzo.

Vorige week vrijdag kwam ik bij de nijnen kijken en zag dat Isabel bij beide ogen bloed had.

Snel ermee naar de da geweest,die heeft ontsmet,antibiotica gegeven en was duidelijk te zien dat het bloeden kwam van bijt-en krabwonden.

Ik weet niet wie dit heeft gedaan,andere nijnen hadden niks.

Heb Isabel weer meegenomen en apart moeten houden van de rest een week lang,als ik geertje erbij had gezet had hij de wonden gaan likken en dat zou de genezing niet ten goede komen.

Vanmorgen waren de wonden zover genezen dat ik haar weer heb los gelaten bij de rest.

Geertje en Isabel waren meteen weer :love: zo schattig!!

Hij ging haar meteen wassen en likken.

Toen kwam Charlotte aangelopen en brak de hel los!

Zij en Isabel vlogen elkaar in de haren!

Niet 1 keer maar wel 4 keer!!

Nu heb ik Geertje en Isabel samen in het tuinhuisje zitten en Hansje en Charlotte buiten op de heuvel want ik weet nu even niet wat ik moet doen :(

Had dit totaal niet verwacht: met de winter toen het zo erg vroor heb ik ze per koppel opgehokt,dus Hansje en Charlotte samen en Geertje en Isabel samen,dat heb ik toen ongeveer 2 weken aaneengesloten zo gedaan en toen ik ze na die 2 weken weer los liet op de heuvel met elkaar was er niks aan de hand,geen vechten of wat dan ook.

Had eigelijk verwacht dat het nu ook zo zou gaan :(

Ik weet wel dat ik ze misschien beter vandaag opnieuw had moeten koppelen aan elkaar in een neutrale ruimte maar omdat het vorige keer ook goed ging op deze manier dacht ik dus dat het wel los zou lopen.

Wat moet ik nu doen om er weer een groep van te maken,ben zo bang dat Isabel en Charlotte weer gaan vechten.

Alle advies is welkom!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het mogelijk om ze gewoon als koppels te gaan huisvesten? Je hebt er de ruimte voor, laat het eerst even goed rustig worden en observeer alle konijnen een tijdje. Als G&I en H&C goed samen gaan zou ik dat voorlopig even zo laten.

Je zou op termijn kunnen overwegen om heel langzaam weer een kwartet te vormen, maar dat zal dan niet van de een op de andere dag gaan lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden precies hetzelfde hier.

1 hecht koppel + 1 voedster en 1 ram die elkaar wel accepteerden, maar geen klef koppel.

De dames begonnen te vechten. De groep gesplitst. Het hechte koppel ging nog steeds heel goed, maar de andere voedster en ram begonnen ook te vechten. Dit gedoe heeft bij een van de dames een flink abces opgeleverd, wat eerst gespoeld is, maar later ook geopereerd moest worden

Die 2 vechtersbaasjes, de ram en de voedster, hebben we een paar weken gescheiden en daarna opnieuw gekoppeld.

Nu gaat het met beide koppels goed en dat laten we mooi zo.

Voor mij geen 4-tal meer!

Succes!

aangepast door Jeannine
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat lijkt me ook geen optie. Moeilijk hoor. Maar zo te lezen is twee koppels wel beter dan een groepje van 4. Kun je niet een losse ren aan de andere kant maken van het tuinhuisje??? Is het tuinhuisje groot genoeg voor een koppeltje dan zou je in de ren een hok kunnen zetten en daar dan een koppeltje houden. En in het tuinhuisje 1 koppeltje.

Heel veel sterkte en succes.

Knuffels belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .