Ga naar inhoud

Hoeveel voer in totaal?


wenerlove

Aanbevolen berichten

Biks weet je misschien wel, afhankelijk van het merk 15 tot 20 gram biks per kilo konijn.

Groenvoer geef je mits goed opgebouwd en dat het konijn eraan gewend is zo veel je wilt maar let hierbij op dat er nog wel voldoende hooi gegeten wordt. Als er te weinig hooi gegeten wordt moet je wat minderen met het groenvoer. Hooi moet het basisvoer blijven.

Let wel: Sommige soorten groenvoer (zoals sla en kool) altijd met mate en in combinatie met andere groenten geven. Het combineren van groente is sowieso een goed idee. Niet dat je 5 stronken witlof geeft en de volgende dag 2 kroppen andijvie of zo. Altijd alles met mate.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Samengevat komt het bij mij neer op het volgende voor twee konijnen (kleurdwerg van 1kg en hangoortje van 1.9kg):

- onbeperkt hooi (weidehooi / kruidenhooi) en water

- ontbijt: 40 gram biks (hfst)

- avondeten: 20 gram biks (hfst) + groenteschotel van min. 5 soorten (meestal andijvie, witlof, wortel + loof, broccoli, peterselie, basilicum, appelpartje, spinazie en in de zomer natuurlijk paardebloemblad en gras)

- tussendoor krijgen ze wel eens een partje appel, peer, druif of nectarine of een plakje banaan (niet vaker dan 1x per week i.v.m. hoog gehalte kalium) en een verse wilgentak om op te knagen.

- voor het slapen krijgen ze een plukje gedroogde kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1 dwergkonijn en 1 middelgroot konijn:

-Hele dag door krijgen ze hooi en water, onbeperkt.

- s'ochtends groentes. Dit varieer ik iets in hoeveelheid en welke groentes. Ik geef vooral veel witlof, selderij, wortelloof, andijvie en paksoi.

Qua dagelijkse hoeveelheid ongeveer 1 hele stronk witlof, twee grote paksoibladeren en een stengel selderij.

Of bijv. een kwart van een krop andijvie met 1 kleine wortel en het loof van een stuk of 5 wortelen.

- s'avonds een snackbal met SS, dit is ongeveer 30 a 40 gram.

En verder tussendoor wel eens een partje appel of wortel of wat sla ofzo wat over is van het eten. En ook wel eens een handje verse of gedroogde kruiden, afhankelijk van wat ik in huis heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn koppel (2,1 en 2,4 kg) krijgt het volgende:

50 gram biks (Essentials Rabbit van Oxbow)

Een handvol gedroogde kruiden

Zo'n 500 gram groente (witlof, andijvie, komkommer, sla, Chinese kool, paksoi, wortel(loof), bleekselderij, tomaat, broccoli.. Eigenlijk alles wat een konijn mag krijgen ze, zo'n vijf-tien soorten per keer die we afwisselen)

Mijn viertal (1,6 en 1,8 en 1,2 en 1,0 kg) krijgt nu dit maar we zijn nog even in de testfase of het de juiste hoeveelheden zijn ;-):

60 gram biks

Twee bakjes gedroogde kruiden

Kleine hoeveelheid witlof, sla en Chinese kool momenteel

Uiteraard krijgen ze onbeperkt hooi verder, daarnaast loopt het koppel zolang het gras groeit de hele dag op het gras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .