Ga naar inhoud

Hartproblemen Sid


Nvy

Aanbevolen berichten

Excuses voor de lange eerste post, ik zal proberen ze in het vervolg wat korter te houden ;).

Sid is een levendig konijn van zo'n zeven maanden, dat helaas de nodige gezondheidsproblemen heeft. Hij kwam eind november bij ons met een slecht werkende maagperistaltiek, waarvoor hij een aantal keer een sonde heeft gehad. Omdat hij erg afviel hebben we hem een maand geleden volledig laten checken en daar kwam uit dat hij een vergevorderde levercoccidiose had. Terwijl hij daarvan aan het herstellen was, ontdekte de DA een hartritmestoornis.

Omdat er weinig bekend is over de behandeling van hartproblemen bij konijnen zal ik hier de behandeling van Sid beschrijven, om te laten zien waar hij goed op reageert en waarop juist niet. Wie weet heeft iemand anders er ooit nog wat aan :).

Afgelopen maandag (vier dagen geleden) is de hartritmestoornis ontdekt, en dinsdag zijn we teruggegaan naar de DA voor een röntgen en een echo. Daarop was naast het onregelmatige ritme ook een vergroting te zien, vooral van het linkeratrium. We zijn toen meteen de dagelijkse behandeling met Lasix begonnen (ook heeft hij beide dagen antibiotica gekregen voor een bijtwond op z'n buik). In overleg met de DA is maandag besloten Sid voorlopig alleen te houden, omdat de bijtwond waarschijnlijk door zijn grote liefde Daphne veroorzaakt is.

Donderdag is hij bij de DA gecontroleerd en zag het er goed uit. Sid komt eindelijk aan (maandag 906, dinsdag 965, donderdag 1040), en ook op Lasix reageerde hij goed. Het enige opvallende was dat zijn maag weer behoorlijk hard was, waardoor we erop moeten letten dat hij drinkt en hem zoveel mogelijk moeten activeren. Qua medicatie krijgt hij nu nog zo'n twee weken elke tweede dag Lasix, en verder voorlopig elke dag Vasotop, en elke dag homeopathische druppels.

Vanwege zijn harde maag heb ik gisteravond extra goed gekeken hoeveel water hij in z'n bak had en daar is vanochtend niets uit :s. Ook is z'n maag werkelijk een steen en zijn z'n keutels nog geen halve centimeter in doorsnede en zijn er maar weinig van te vinden. Actief is hij nog steeds en eten doet hij ook. Mocht het drinken de komende uren niet komen bel ik toch de DA nog even op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de DA inmiddels gesproken en we moeten Sid ieder half uur een ml venkel-komijn-anijs-thee geven. Drie keer per dag moeten we daarin druppels Paspertin doen. Ook moeten we Sid nog meer proberen te laten bewegen. Iemand daar nog tips voor?

Als het vanavond niet beter is moeten we in het spreekuur langskomen.

Ik was dus bij de apotheek om Paspertin te halen, blijkt dat je daar een recept voor nodig hebt. Toen ik de mevrouw daar uitlegde dat het voor een konijn was, op advies van de DA, was haar reactie 'misschien moet u dan uw konijn maar eens meenemen naar de dierenarts'. Was erg moeilijk om toen vriendelijk te blijven :grrrrrr:. (heb het uiteindelijk wel meegekregen...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow dat heb ik een keer gehad bij een dierenfysiotherapeut, mijn gebruikelijke fysiotherapeute kon i.v.m. ziekte niks en ik wilde dat er nog een keer naar mijn konijn gekeken werd. Nou, ik moest eerst maar eens langs de dierenarts gaan. Uhm ja, want ik heb ook alleen nog maar bloed- en urineonderzoek laten doen, een röntgenfoto laten maken, verschillende soorten medicatie geprobeerd en eerder fysiotherapie met hem gedaan... Ik vind dat gewoon een belediging dan :P

Maar hij eet nu wel goed toch? Ik zou zijn eten dan zo veel mogelijk overal verspreiden? Brokjes in een snackbal of door de hele kamer leggen, groenten ophangen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had z'n eten ook al verspreid, Dollie, maar Sid wilde gister ook steeds minder eten, dus dat hielp niet echt.

Wammes, vochtrijke groentes zijn inderdaad goed bij konijnen die neiging tot verstopping hebben door het vocht en de vezels. Het probleem is dat bij Sid z'n maag niet sterk genoeg is waardoor hij bij een verstopping het zelf met geen mogelijkheid meer wegkrijgt.

We zijn gisteravond in het spreekuur langsgeweest en de DA heeft ons geleerd hoe we zijn maag moeten masseren. Ook krijgt hij nog een homeopatisch middel voor zijn maag. Het lijkt erop dat dit zijn oude maagprobleem is dat verder los staat van alle nieuwe medicatie.

Vandaag gaat het gelukkig iets beter met Sid. Hij zoekt zelf eten op en verstopt zich ook niet meer de hele dag. Hij rent wel weg als hij mij ziet en van alle spuiten thee en middeltjes heeft hij intussen echt genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FabienneNina: dankjewel voor het meedenken, maar ik heb hierboven al uitgelegd dat Sid zo'n zwakke maag heeft dat groenvoer bij hem niet helpt.

We lijken qua maagproblemen over de ergste hobbel heen te zijn :party:! Sid zit naast me m'n laptop af te likken en hobbelt rond om te zien of er nog iets lekkers te halen valt. Hij krijgt nog wel z'n medicijnen, z'n thee, en z'n massages. Voor de volledigheid: het homeopathische middel voor Sids hart heet Crataegutt, en dat voor z'n maag Nux Vomica.

Vooral het masseren helpt hem om zijn eten verder te bewegen als het hem niet lukt. Het is ook fijn om te zien dat het dus niet zo was dat Sids lichaam de hartmedicatie niet aankan, maar dat z'n zwakke maag, om welke reden dan ook, los van zijn hart weer opspeelde. Het nadeel is dat hij op dit moment zijn havervlokken niet krijgt om zijn maag te ontzien, waardoor hij weer wat is afgevallen :s.

We blijven Sid lekker vertroetelen en als er nieuws is zal ik het hier updaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat jullie meelezen!

Volgens mij is het maagprobleem iets dat uiteindelijk weer ook zonder medicijnen zou moeten kunnen. De laatste keer dat Sid een sonde kreeg was in december en sindsdien is het goed gegaan.

Zijn hartmedicatie moet hij voor de rest van zijn leven nemen, omdat het alleen de symtomen in controle houdt en niet de stoornis zelf oplost. Daarnaast blijft het de eerste tijd de vraag of de medicijnen werken, omdat er dus weinig ervaring is met het behandelen van hartproblemen bij konijnen.

Sid heeft sinds gister een aantal keer een natte kont gehad. Ik hoop dat dat toeval is/een reactie op de medicijnen, en niet nog iets extra's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja: Ik weet het eigenlijk niet. Zoals ik het begrepen heb is alles wat we Sid nu geven een soort van uitproberen. Lasix moesten we bijvoorbeeld in eerste instantie iedere dag geven en dat hoeft nu maar om de dag nog twee weken. Van de tabletten Vasotop bestaat voor kleine dieren geen uitvoering en daarvan krijgt Sid dagelijks een tiende tablet. Eigenlijk is dit dus geen konijnenmedicatie, maar ik ben op google een aantal andere voorbeelden tegengekomen van konijnen die dit kregen.

@pluisjexsnuitje: ik beantwoord je vraag uit het andere topic hier even om alles bij elkaar te houden ;). Het zou een geboorteafwijking kunnen zijn, maar het zou ook het gevolg van een infectie elders in het lichaam kunnen zijn. Hoelang hij het heeft is moeilijk te zeggen, en de DA ontdekte het ook pas toen we met alle vier de konijnen daar waren en hij de hartritmes kon vergelijken. Hij luisterde toen extra goed naar het hart omdat wij gezegd hadden dat Sid erg apatisch op het laatste infuus had gereageerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jolanda: waarvoor krijgt Binky Nux? Is bij jullie alleen dat genoeg of zijn er meer medicijnen of massage nodig?

Vandaag vanwege het natte achterste toch maar de DA gebeld. De DA moest een beetje wanhopig lachen en noemde Sid een pathologisch museum :P. Hij vroeg ons vandaag of morgen langs te komen zodat hij naar de blaas en nog eens naar de maag zou kunnen kijken.

Toch maar langsgeweest vanavond. Sid wilde natuurlijk daar niet plassen, dus of er iets met z'n blaas is weten we nog niet. De DA kon in ieder geval geen stenen voelen en ook op de röntgen van vorige week was niets aan de blaas te zien. Het zou eventueel een bijwerking van de Paspertin kunnen zijn, wat ervoor zorgt dat alle gladde musculatuur samentrekt, dus ook de maag. De DA zei dat het in theorie mogelijk was, maar dat hij die bijwerking bij een dier nog nooit had gezien. We gaan de dosering Paspertin verminderen en hopen dat het daarmee beter gaat. Mocht dat niet helpen brengen we alsnog urine langs.

Verder hoeven we ook Nux nog maar twee keer per dag te geven en blijven we hem door de dag heen af en toe masseren.

We zijn in ieder geval opgelucht dat het geen reactie op Sids hartmedicijnen is zodat we daar niets aan hoeven te veranderen :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jolanda: waarvoor krijgt Binky Nux? Is bij jullie alleen dat genoeg of zijn er meer medicijnen of massage nodig?

Binky krijgt de Nux omdat hij al vanaf dat hij 1 jaar is problemen heeft met zijn darmen maar weet pas sinds vorig van dit middel door iemand van Stichting KonijnenBelangen. Vermoedelijk werken die te traag waardoor hij regelmatig verstoppingen heeft met gas. Vooral als hij verhaart is het uitkijken geblazen en vanwege dit probleem krijgt hij ook geen biksjes meer maar alleen groenten, hooi en gedroogde kruiden. ;) Nogmaals veel sterkte met Sid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

FF een mid-weekse update van deze kant!

Met Sid gaat het op zich goed. Hij is actief, eet, en drinkt goed. Hij verliest af en toe nog plasjes, maar hij is niet meer nat.

Ik merk helaad wel dat hij minder maagmedicijnen krijgt. Zijn maag was vanochtend een flink stuk harder dan de afgelopen dagen :s.

Ik zag trouwens dat het niet helemaal klopte wat ik van de week geschreven had. We hebben met Lasix helemaal moeten stoppen omdat het diuretisch werkt, en dus ook invloed heeft op hoeveel urine hij uitscheidt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In overleg met de DA woensdag toch besloten de dosis maagmedicijnen weer te verhogen en te duimen dat het zijn blaas niet weer zwakker zou maken. Dit heeft niet het gewenste resultaat gebracht, en vanaf gister was het voor mij bijna onmogelijk Sids maag los te masseren.

Vanavond ben ik langsgeweest in het spreekuur. Sids maag was nu wel zacht, waarschijnlijk omdat ik hem vanmiddag gemasseerd heb tot ik kramp in m'n vingers heb gekregen ;). Ik heb de situatie nogmaals met de DA overlegd, vooral omdat Sid meermaals dagelijks masseren tot mijn vingers pijn doen geen langdurige oplossing is. Volgens de DA is er nog hoop dat zijn maag de werking zelf weer oppakt, maar omdat Sid nu zo'n intensieve behandeling nodig heeft, moet dat niet te lang meer duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer voor controle met Sid bij de DA geweest. Z'n maag voelde nog steeds goed! Volgens de DA was de maag al sinds Sid bij ons is niet zo goed als nu :party:. Dus daar lijken we nu met 1x per dag Vasotop en Crataegutt en 3x per dag Paspertin en Nux Vomica in de behandeling een goede balans tussen zijn zwakke maag en zijn hartproblemen gevonden te hebben.

Verder had ik ook Dennis bij me, omdat er in de groep van 3 op dit moment ruim een liter water per dag doorgaat en Dennis de enige is die veel plast (en in alle kleuren van de regenboog...). De DA vond het typisch dat wij weer een veel drinkend konijn hebben, aangezien we met Sid en met Elvis (in november gestorven) eenzelfde probleem hadden. Ook heeft Dennis net als Sid destijds een keelontsteking. De DA vermoedt nu dat Elvis met een infectie bij ons is gekomen en dat die infectie nog steeds in onze groep bestaat. Dit zou de symptomen van de harde maag (bij Elvis, Sid, en Daphne), de keelontsteking (Dennis en Sid), en het vele drinken en plassen (Elvis, Sid, en Dennis) kunnen verklaren. Ook zou het eventueel op een nierinfectie kunnen duiden. Ik moet vanavond terugbellen voor het urineonderzoek, en de DA zou in de komende tijd de boeken erop naslaan om te zien of hij iets over een dergelijke infectieziekte bij konijnen vindt. Iemand ervaring mee?

De verrassing toen ik thuiskwam was dat Daphne me begroette met natte achterpoten en dat de dames in de drie uur sinds ze een volle bak water kregen met z'n tweeën 300ml gedronken hadden. Ik vrees dus dat ook dit nog vervolgd wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Excuses dat ik weer in mijn oude topic post, maar ik wilde graag laten weten hoe het nu met Sid gaat, en het leek me niet zinnig daar weer een nieuw topic over te openen ;).

De laatste keer schreef ik over een infectie, en het einde van een lange antibioticakuur bij alle vier de konijnen komt nu eindelijk in zicht.

Met Sid z'n maag gaat het super! Hij krijgt nu alleen nog 1x per dag Nux, verder zijn alle maagmedicijnen en massages afgebouwd. Zijn hartprobleem lijkt met de medicatie ook goed onder controle te zijn en afgelopen maandag bij de DA woog hij 1080 gram! Het lijkt erop dat we na drie maanden angst voor het leven van ons beestje te hebben gehad eindelijk weer rustig adem kunnen halen :yes:.

Het beste nieuws dat we maandag kregen is dat als Sid nog een maand aansterkt we hem weer aan een van de dames mogen koppelen :party:! Dit is ook wel heel hard nodig, want Sid verveelt zich stierlijk en probeert overal op te klimmen/springen (van de eettafel tot de vensterbank...) en hij breekt regelmatig uit de kamer waar hij inzit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .