Ga naar inhoud

Konijn caviavoer geven?


Kimberly89

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb de gewoonte om de biks van mijn konijntjes met een beetje gemengd voer te mengen als soort van extraatje. Dit is maar een klein beetje tegenover de biks en ze eten altijd alles op. Nu heb ik van een kennis gemengd caviavoer gekregen (haar honden hebben jammer genoeg de cavia's opgegeten) en vroeg me af of ik deze ook aan de konijnen mag geven of niet. Er staat natuurlijk niets op de zak.

Danku

Link naar reactie
Delen op andere sites

cavia's hebben meer vitamine c nodig dan konijnen. Hoogstwaarschijnlijk zal er dus ook meer vitamine c in het voer van de cavia's zitten. Ik vind verder dat je konijnen en cavia's niet met elkaar kunt vergelijken wat dat betreft. Cavia's horen immers tot de knaagdieren en konijnen niet. Ik zou het dus niet geven! Misschien kun je het naar een cavia/knaagdierenopvang brengen? Wie weet zijn ze er daar hartstikke blij mee!

aangepast door JipenTeun
kleine toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie reacties, zal eens zijn als ik ergens iemand vindt die cavia's heeft, anders vraag ik eens in de dierenwinkel als zij er iets mee kunnen (behalve doorverkopen dan :P ).

Ze was niet zeker als de honden ze hadden opgegeten, maar na 1 week honden te hebben waren de cavia's spoorloos verdwenen :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet aan de dierenwinkel geven, die maken al meer dan genoeg winst op cavia's (inkoop minder als 5 euro (in NL) en verkoop rond 20 euro). Daarnaast zou je dan ook nog eens stimuleren om dieren in de winkel ter verkoop te hebben.

Voor een keer als extra kan je een klein handje geven (niet te vaak, te veel vit. C kan schadelijk zijn voor de nieren). Maar ook in Belgiƫ zijn cavia-opvangs. Als je contact opneemt met SOS Bonnie, dan kan zij je een opvang bij jou in de buurt vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wat een vreemd verhaal? Cavia's verdwenen na een week een hond te hebben...

Maar er is vast wel iemand of een opvang die je blij kan maken met het voer. Het is inderdaad beter om geen caviavoer aan je konijn te geven. Ze worden er niet direct ziek van hoor, maar caviavoer is veel energierijker en heeft meestal een wat lager vezelgehalte dan konijnenvoer en er zit inderdaad veel meer vitamine C in. Als je het zomaar als snoepje een keertje geeft is het nog niet zo een ramp, maar ik weet niet welke hoeveelheid jij hebt gekregen? Als het veel is zou ik er toch een andere bestemming voor zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .