Ga naar inhoud

scheefstaande pootjes


Snoef

Aanbevolen berichten

Eén van mijn konijntjes heeft sinds een poosje scheefstaande achterpootjes. Daarmee bedoel ik dat hij zijn linkerachterpootje meer naar buiten draait, en zijn rechterachterpoot meer naar binnen. Het gevolg hiervan is dat hij scheef loopt en vaak ook wat naar één kant wegzakt als hij stilzit. Dit proces is al langer bezig, kwestie van maanden.

Hij eet verder prima, doet alles zoals hij dat voorheen ook deed, behalve dat hij ook allerlei ouderdomsverschijnselen begint te vertonen zoals minder goed zien (staar) en hij is ook magerder t.o.v. voorheen.

Ik vond dit alles zelf niet vreemd, omdat hij gewoon oud aan het worden is. Ik heb hem zelf sowieso al 5 jaar en toen ik hem uit het asiel haalde, oogde hij ook niet meer als een heel jong konijntje. Nou weet ik dat een konijn echt behoorlijk oud kan worden, maar laten we het erop houden dat hij gewoon niet meer de jongste is, dat merk je aan alles.

Ik ben 2 weken geleden toch even voor de zekerheid langs mijn DA geweest, omdat ik dacht dat al die verschijnselen wellicht toch wel op EC konden duiden. De DA was het hier mee eens, en ik geef mijn konijn nu 2x daags fenbendazole drops, en zijn vriendinnetje krijgt dat ook preventief, hoewel maar 2 weken. Ik kan nog niet echt zeggen of dit verschil maakt.

Toch ben ik beniewd of er andere forummers zijn die dit verhaal herkennen, en dan doel ik met name op de scheefstaande achterpootjes? Ik weet dat dieren, naarmate ze ouder worden, vaak eerst kracht in de achterhand verliezen, vandaar dat ik me dus afvraag of het echt potentieel EC zou kunnen zijn, of zou deze situatie gewoon geheel op ouderdom wijzen? Ik ben benieuwd naar jullie ideeen/meningen/ervaringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dus ook niet hoe oud mijn konijntje precies is, maar gok zeker ook op minstens 8 jaar.

Ik heb zelf dus ook aan artrose zitten denken, moest daarom van mijn andere DA toen metacam toedienen en kijken of dat verschil maakte, maar daarvan kreeg hij dunne ontlasting en daar ben ik dus mee gestopt. Paar dagen later dus naar deze DA geweest (2 verschillende artsen werkzaam in één kliniek), die met het EC idee kwam. Dus ik weet het nu ook even niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja sorry, las het later, dat je de leeftijd niet wist.

Hier is het 99% zeker dat het artrose is, maar Puk zit ook nog niet aan de medicijnen.

Dit omdat ze nog rent en springt, dus ik vermoed dat ze geen pijn heeft.

Als dat bij jouw konijn ook het geval zou zijn, zie je met of zonder Metacam toch geen verschil.

Zeg niet dat dit het dus is hoor, bedoel alleen dat het in mijn ogen nog steeds dat kan zijn.

Wat wel nog een mogelijkheid is misschien is het uitproberen met een andere pijnstiller.

Als je voor de zekerheid zou starten met Panacur, zou dat volgens mij ook niet schadelijk zijn.

Kan je verder geen advies geven, alleen mijn ervaring met artrose, en met EC heb ik sowieso geen ervaring (gelukkig)

Kan me voorstellen dat je het even niet meer weet zo.

aangepast door Sharon uit Nijmegen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .