Ga naar inhoud

Gedrag konijn


KimenLizzy

Aanbevolen berichten

Wij zitten een klein beetje met onze handen in het haar... We hebben twee schatten van konijnen, een kleurdwerg (Kim) en een hangoor dwerg (Lizzy). Deze discussie gaat over Lizzy, een knuffelkonijn met een sterke eigen wil. Voor beide geld dat ze een groot hok hebben ( ze zitten niet samen want het matched niet zo ), ze elke dag even op schoot komen of door de woonkamer / tuin mogen huppen en regelmatig wat lekkers krijgen. Kortom ze krijgen veel aandacht en kunnen ook hun energie kwijt, echter blijft Lizzy enorm druk, graven in haar hok en het stro / etensbakje / speeltje eruit gooien, knagen aan haar huisje of drinkfles terwijl er vers water in zit. Haar hok staat als we thuis zijn de hele dag open omdat dit gedrag wel wat minder is, maar we komen er niet achter waar dit gedrag vandaan komt. Verveling? Een maatje hebben we geprobeerd maar ze vallen elkaar continue aan. Iemand tips of ideeen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je 2 voedsters hebt? Daar kan het probleem zitten dat het niet matcht samen. Het meeste kans op een geslaagd duo heb je met een voedster en een gecastreerde ram.

Heb je de mogelijkheid om ze beide een gecastreerde ram te geven of om ze als trio te koppelen met 1 gecastreerde ram? Een gecastreerde ram kan rust brengen tussen je 2 dames en misschien zijn ze wel stabiel als trio.

Het gedrag kan inderdaad verveling zijn, konijnen zijn eenmaal niet zo gelukkig alleen en hebben een soortgenootje nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben een maatje geprobeerd? Jullie koppeling is gewoon mislukt het heeft niks met Lizzy te maken.. Ik noem dit eerder een sloop-konijn. Gewoon haar karakter is zo.

2 Damens is risico vol en jij legt de schuld van de mislukte koppel bij je konijn.

Geef ze allebei een maatje (Ex-ram) of doe ze samen met een hem. Je konijn kan zoveel ruimte hebben als je wil maar alleen heeft ze er niet zoveel aan...

Ik ben trouwens ook wel benieuwd hoe ze bij jouw opschoot komt, springt ze zelf of pak je haar op.. Oppakken is stressvol voor zo'n beest dus probeer het te vermijden.

Het komt dus door 2 reden (in mijn mening):

-Verveling/eenzaamheid

-karakter

Dus.. wat het koppelen betreft luister naar Anjo da's naar mijn mening ook echt het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat knagen en 'smijten' kan gewoon spelen zijn, daar heeft mijn kanjer ook een handje van, en regelmatig hoor ik hem s'morgens om een uur of 6 de randen van zijn nachtverblijf bewerken met zijn tanden... Terwijl hij continue de beschikking heeft over 5 meter vrije uitloop en een mooie dame aan zijn zijde.. Het kan zijn dat het niet klikt tussen de dames, dan zou je idd kunnen overwegen er twee ex-rammen bij te doen, maar daar moet je wel tijd en ruimte voor hebben natuurlijk... In elk geval lekker blijven knuffelen.

als reactie op bovenstaande, hier til ik ook regelmatig een konijn op omdat het geknipt en een kammetje nodig heeft... Als je het voorzichtig doet en er uiteraard geen rondjes mee door de tuin gaat rennen is het soms niet anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik til mijn konijnen ook altijd op. Ik heb er nu 6 gehad. Mijn ervaring is, hoe meer je ze optilt hoe meer ze daaraan wennen. Ik heb van de 6 konijnen (die ik wel vanaf 6 weken allemaal heb gehad, behalve de laatste) ze altijd allemaal heel veel opgetilt, naar mijn idee zijn ze er allemaal super tam van geworden. Ik kan me voorstellen dat je dit niet moet doen met een ouder shuw konijn dat dit niet gewend is. Maar als je dit van kleins af aan doet weten ze ook niet beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik jouw eens met een reusachtige hand optillen en op de 100 meter hoogte. Ja, Je zult misschien na de 100ste x niet meer van in paniek raken maar fijn is anders.

Ik wil niet zeggen dat dit bij jouw zo is maar...

Nina vond het als baby niet zo erg maar toen ze ouder werd vond ze het toch steeds vervelender en ging ze spartelen.

Mijn conclusie:

Sommige konijnen leren het te rolleren anderen niet. Als je hun verkeerd oppakt kunnen ze door het spartelen hun rug breken dus wel voorzichtig zijn. Ik houd je niet tegen als het voor jouw heeft gewerkt is het prima.

Ik dacht trouwens dat dit topic ging over het gedrag van Lizzy!?

aangepast door FabienneNina
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vindt het heel vervelend als er op deze manier gedaan wordt op een forum. Fabiennenina jij begint over het oppakken en daarna leg ik uit dat het soms noodzaak is en wanneer je dit met beleid doet het heus goed kan gaan. Ga hier verder niet meer op reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn inderdaad twee vrouwtjes en we hebben geaccepteerd dat het samen niet gaat. Daarom proberen we het ook niet meer, ik vind het niet nodig dat de haren in het rond vliegen.

Het lijkt soms ook wel op spelen inderdaad, we kunnen er vaak ook wel heel erg om lachen. Maar als je net het hok hebt schoongemaakt en ze gooit alle stro eruit... Maar goed, ieder z'n ding. '

Beide zijn 's morgens altijd al vroeg, want ze weten als wij wakker zijn dat ze een snoepje krijgen, dus je hoort ze altijd al heen en weer springen en aan de tralies trekken, totdat ze een snoepje hebben gehad.

We besteden al heel veel tijd aan deze twee bunny's en dat hoort ook, maar nog twee mannen erbij gaat hem niet worden. Dus we proberen het ook wel te accepteren, maar vroeg me gewoon af of iemand dit herkent en het is ook wel leuk om te lezen dat andere konijntjes dit ook doen :).

Wij tillen ze eigenlijk ook altijd op en ze proberen dan niet weg te komen omdat ze het gewend zijn en we proberen het wel te minimaliseren.

Bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn inderdaad twee vrouwtjes en we hebben geaccepteerd dat het samen niet gaat.....

We besteden al heel veel tijd aan deze twee bunny's en dat hoort ook, maar nog twee mannen erbij gaat hem niet worden.

Misschien is het een optie om één van de twee dames naar een opvang te brengen, waar ze gekoppeld kan worden aan een leuk ex-rammetje bij iemand. Het voedstertje dat je houdt, laat je ook koppelen aan een leuk ex-mannetje en die neem je weer mee naar huis! Zo heb je vier gelukkige konijntjes!

Eerlijk gezegd klinkt dit niet echt ideaal, twee voedsters bij elkaar maar niet samen... ik zou er toch eens over nadenken om één van de twee 'om te ruilen', dat klinkt stom misschien, maar het gaat om het welzijn van de dieren.

Ik heb hetzelfde probleem gehad; wij hadden ook twee voesters, zusjes, en dat ging goed, tot op een dag niet meer :( Toen het vervelende besluit genomen, voor het welzijn van de nijnen, om één voedster terug te geven aan het 1e baasje, zodat zij gekoppeld kon worden aan een leuke man en ons konijn kreeg ook een ex-ram als maatje en dat was Superleuk!! Helaas is die overleden, maar nu is onze dame weer aan het daten in de opvang... Suc6, ik hoop dat je er over na wilt denken.

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet zo dat het in de meeste gevallen wel werkt, soms werkt het, vaak ook niet. Het zou dus een vrij dure gok zijn. Ik zou ook overwegen om 1 voedster naar de opvang te brengen en de ander te koppelen aan een ex-ram, zodat ze allebei gelukkig kunnen worden met een leuke man :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog effe 1 ding.. als dat sterrileseren niet werkt, word het wel een héél dure grap.

Ik wil echt niet lullig doen maar je had meer research moeten doen over konijnen koppelen dan had je geweten dat 2 voedsters een risico is.

Ik zou eerst nog koppelen onder stress proberen en als het echt niet lukt dan naar de opvang, jammer :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .