Ga naar inhoud

Vieze poten/kont. Help!


Laura Valentijn

Aanbevolen berichten

Hallo! Ik heb een Nederlandse Dwerg hangoor genaamd Whiskey en hij word in februari 1 jaar.

Ik heb Whiskey meegenomen bij een fokker in augustus.

Nu is het zo dat Whiskey wel eens op zijn tijd wat dun poept. Nu weet ik dus niet of ik me hier dus al zorgen moet gaan maken. Hij heeft altijd voldoende eten,hooi en water tot zijn beschikking. Ik heb wel eens gehoord dat het normaal kan zijn dat ze wat dun poepen nadat ze geslapen hebben omdat dan de stoelgang even stilstaat.

Maar nu is het dus zo dat hij er ook wel eens doorheen loopt en dat er dan ook wat in zijn vacht bij zijn kontje blijft hangen, en het stinkt soms ook een beetje.

Nu twijfel ik dus of weken in lauwwarm water wel een goed idee is. Heb het er soms ook al proberen af te knippen maar daar word ie vaak heel onrustig van.

Wat kan ik het beste doen? :s

xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dunne poep is niet normaal, ik zou toch even naar zijn voedingspatroon kijken om erachter te komen wat het veroorzaakt.

Onbeperkt hooi is altijd goed, hoeveel en wat voor voer krijgt je konijn verder? En welke groenten?

Er zit iets tussen wat hem niet goed bekomt, als je er achter kunt komen wat het is kun je dat uit zijn voeding halen en is je probleem opgelost!

Voor nu, zit je konijn binnen of buiten? Je kunt het proberen te weken in lauwwarm water en het er dan met een washandje voorzichtig af proberen te wrijven, maar zorg er wel voor dat je konijn helemaal droog is als hij weer naar buiten moet!

Oh enne, welkom hier op het forum natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal bij de dierenwinkel hier in de buurt zo'n emmer Beaphar Care+ waarbij ik dan meer biks bijdoe, omdat ik weet dat dat het gezondste is. Soms krijgt ie van mij een wortelstick of een blaadje sla, maar dit is bijna nooit vaker dan 1 keer per week.

Whiskey zit verder altijd buiten, hij heeft een hok met daaromheen een grote buitenren, dus dan denk ik wel dat hij echt goed droog moet zijn voordat hij weer naar buiten gaat!

Dankjewel! Heb al vaker hulp gevonden op het forum maar vond het toch maar fijner om mezelf aan te melden ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt hij toevallig dunne poep na het eten van zo'n wortelstick of een blaadje sla?

Ik heb er hier ook eentje met gevoelige darmen, ik heb het eindelijk onder controle, maar het is lastig om zijn dieet gevarieerd te houden. Groenten moet ik bij hem heel rustig opbouwen, momenteel krijgt hij witlof en andijvie, sinds kort heb ik daar bleekselderij aan toegevoegd, dat gaat wel goed. Laatst had hij een piepklein stukje tomaat op, dat ging weer mis. Ik moet hem echt elke dag hetzelfde geven en heel goed zijn ontlasting in de gaten houden, anders gaat het mis. Het zou kunnen dat dat bij jouw konijn ook zo is. Sla wordt ook niet altijd even goed verdragen.

Verder kan het helpen om de hoeveelheid droogvoer af te meten op zijn gewicht, zodat hij daar niet teveel van krijgt, dat kan ook darmproblemen veroorzaken en ze eten dan hun blindedarmkeutels niet meer op. Ik heb 2 konijntjes van 1700-1800 gram en ze krijgen samen 60 gram biks van hope farms supertrio per dag, dus dat ik nog geen 20 gram per kg. Ze gaan dan meer hooi eten en dat is weer beter voor de darmflora, maar het is altijd een beetje uitproberen waar je konijn het goed op doet. Jij en ik moeten helaas iets meer puzzelen om de boel netjes in orde te houden/krijgen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is altijd geleerd dat je groenten iedere dag moet geven of anders helemaal niet. Af en toe wat groenten of 1x in de week veroorzaakt juist zulke problemen. Wat voor dunne poep is het dan? Zit het aan een trosje zoals druiven of anders? Als het op een trosje lijkt en ontzettend stinkt zijn dat de blinde darmkeutels die opgegeten moeten worden. Wortelstick is ook niet goed. Dan kun je beter een stukje echte winterwortel geven. Al die snoeperij is niet goed voor de darmflora van je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal er eens op gaan letten, het komt namelijk niet zoveel voor dus misschien ligt het inderdaad aan de sticks.

Een wortel met loof geef ik ook op zijn tijd en dat eet hij met veel plezier ^^

Zo'n trosje zie ik heel soms, dus ik denk dat hij deze bijna altijd opeet. Het is meer een keutel die net wat zachter is als een normale en hij gaat er dan op staan wat vervolgens vieze poten geeft.

En soms is de poep een beetje diarree-achtig en blijft dan een beetje in zijn vachtje zitten.

Heb nooit het idee gehad dat dit klopte dus daarom dacht ik, laat ik het vragen, want dit kan niet echt de bedoeling zijn.. :erf:

Ik zal eens beter op z'n eten gaan letten en anders word het toch een bezoekje aan de dierenarts..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .