Ga naar inhoud

Wat geven jullie je konijn als dagelijkse voeding?


Charlotte92

Aanbevolen berichten

lange titel, ik weet het :P

Ik ben benieuwd welk voer jullie zoal geven aan je konijn? ik ben namelijk net naar de dierenarts geweest en moest van menu wijzigen. ik gaf altijd hooi en selective science eten, maar ik gaf blijkbaar te veel korrels en ze kregen geen groenvoer.

ik geef nu:

-water

-hooi (een grote berg)

-groenvoer (brocoli, witloof en peterselie) (1 stukje brocoli en enkele velletjes witloof, ik zou het eens moeten wegen)

-Selective Science (junior voor mijn jong konijn en Senior voor mijn oud konijn) (een handje vol)

in de zomer krijgen ze ook vers gras en blaadjes van de perenboom en klavertjes en paardebloembladen.

ik ben dus geïnteresseerd in de dagelijkse voeding van jullie konijn. Hoeveel geef je van wat en welk merk korrels gebruik je. heb je slechte ervaring met een bepaalde korrel? welke info krijgen jullie van de dierenarts mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze:

- onbeperkt hooi (met vaak gedroogde kruiden erdoor: frambozenblad, peterselie, paardenbloem, dillesteeltjes, echinecea etc.)

- 'smorgens 25 gr. SS mature

- begin v/d avond bord vol groente (afwisselende samenstelling, in ieder geval 3 soorten per dag: andijvie, witlof, wortel, wortelloof, appel, boerenkool, venkel, radijs, komkommer, peterselie, etc.)

- 'savonds rond 11 uur 25 gr. SS mature

Tussendoor krijgen ze wat zonnebloempitjes, bananenchips, kruiden of bietenruitjes.

Ze wegen beide rond de 1750 gr.

Oja, en heel af en toe krijgen ze een wilgentak oid, is voor ons niet echt voor handen, dus dat is maar heel af en toe.

Ik krijg alleen maar van de DA te horen dat wij twee supergezond ogende konijntjes hebben, en prima voeding geven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het moment is het dit:

- hooi (onbeperkt)

- 's morgens 25 gr HFST

- net na het avond eten van mijzelf krijgen ze: witlof, broccoli, paprika en komkommer. maar dat wisselt per week wat we hebben maar sowieso witlof.

- 's avonds 25 gr SS

Maar ik zit op het moment aan het overstappen van HFST naar SS.

Maar de HFST is nog niet op dus een paar week krijgen ze het nog zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier (beiden wegen tussen de 1650 en 1750gr):

- onbeperkt hooi

- 's morgens 150gr groenvoer (halve wortel, schijfje komkommer, 1/2 of 1/4 raap, 5 à 6 blaadjes witloof, ijsbergsla)

- 's middags 23 gr HFST

- 4-uurtje 23gr HFST

- als wij eten terug 150gr groenvoer (halve wortel, schelletje komkommer, 1/2 of 1/4 raap, 5 à 6 blaadjes witloof, ijsbergsla)

- tussen 19u. en 20u. klein stukje kiwi

- tussen 20u. en 21u. tak van krulwilg en als er zijn wat blaadjes

- als we gaan slapen 23gr HFST

Blijkbaar nogal regelmatig dus in vergelijking met anderen :P. Maar ze zijn het zo gewend en staan al redelijk op klok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier 2 konijnen van 1700 en 1800 gram

's Morgens krijgen ze groenten, nu 6 bladeren andijvie en een halve witlof voor hen samen. Ik wil hier weer wat meer variatie in aanbrengen, maar het zijn kieskeurige eters en mijn ram heeft gevoelige darmen, dus dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan ;)

Rond etenstijd krijgen ze samen 60 gram biks, Hope farms supertrio.

Als we gaan slapen krijgen ze ieder nog een kleine eetlepel gedroogde kruiden.

Natuurlijk hebben ze onbeperkt hooi, Beaphar tijmhooi gaat er hier het beste in, verder ligt er altijd een pluk weidehooi (2 verschillende merken) voor de afwisseling, maar die eten ze niet echt.

Tussendoor krijgen ze zonnebloempitjes, gedroogde worteltjes, gedroogde kamillebloemen en soms een takje kruiden als ik die toevallig gebruik bij het koken.

Ze hebben ook altijd wilgentakken tot hun beschikking om op te knagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- onbeperkt hooi van de boer

- onbeperkt water

- over s'ochtends en s'middags verspreid groentes, ligt er aan wat we hebben. Ik geef vaak witlof (hele stronk) in combinatie met nog 2 andere dingen zoals andijvie, komkommer etc.

- s'avonds voor het slapen een voederbal vol met SS

- tussendoor krijgen ze nog kruiden en takken en heel af en toe wel eens een schil van een peer of appel ofzo

Ik heb 2 konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier twee middelgrote hangoren die ieder 2.4kg wegen

- onbeperkt hooi van de boer

- onbeperkt water

- in de ochtend 2x een handje vol SS, 2 andijvie bladeren, 4 stronken witlof, ieder een halve winterpeen, 2 schijfjes komkommer, 1 blaadje basilicum, 1 takje peterselie, ieder een klein stukje verharde bruin brood (ter grote van een komkommer schijf) 2 broccoli stronken. Hangt er maar net wat ik in huis heb.

- in de middag 2 schijfjes appel en 2 schijfjes banaan

- in de avond 2 x een handje vol SS (waarvan een handje vol in een voederbal word gestopt)

plus 1 eetlepel erwtenvlokken (dit sinds een week)

Wilgentakken krijgen ze zo af en toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn twee hangoortjes (1650 en 1930 gram) krijgen iedere dag vers:

- onbeperkt hooi (weidehooi / kruidenhooi) en water

- ontbijt: 45 gram biks

- avondeten: 45 biks + groenteschotel van min. 5 soorten (meestal witlof, wortel + loof, broccoli, peterselie, basilicum, appelpartje, andijvie, spinazie en in de zomer natuurlijk paardebloemblad en gras)

- tussendoor krijgen een partje fruit (appel, peer, nectarine) of een plakje banaan (alleen in het weekend i.v.m. hoog gehalte kalium), kruiden (meestal peterselie, basilicum, selderie of munt) en zo nu en dan een verse wilgentak om op te knagen.

Verder geef ik ze nooit van dat zoete konijnensnoep en likstenen. Is helemaal niet goed voor ze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hier:

's morgens 7:00-7:15 krijgen de nijntjes

-15 g biks pk.

-1haverkoek,1gedroogde appel, 1 gedroogde banaan oftewel gedroogde wortel(1 van de 4)

's middags(als ik thuis ben)

-1haverkoek,1gedroogde appel, 1 gedroogde banaan oftewel gedroogde wortel(1 van de 4)

's avonds

-rond 16:00 10 gram biks

-3 witloven en 3 wortelen +loof oftewel 8-12 bladen andijvie dat is meestal rond 18:00

en natuurlijk onbeperkt hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Die van mij krijgen:

Ochtend: eierdopje HFST biks

Avond: eierdopje HFST biks

Hele dag: onbeperkt hooi in hooiruif en ijzeren hooibal en onbeperkt water natuurlijk

Bijna elke dag een paar takjes van de perenboom of wilgenboom

Heel af en toe een stukje van een knaagstick (niet die uit de gewone dierenwinkel met veel suiker maar van een natuurlijk merk dus zonder toegevoegde suiker etc)

Heel af en toe stukje bananenchip

Ik gaf altijd witlof, komkommer, winterpeen, andijvie etc maar toen een tijdje weer niet dus ga het van de week weer opbouwen. Even een schema maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen:

hooi onbeperkt

ochtend: Lady 15 g. voer

Jailbreaker & snowy 25 gr. voer

middag: fruit en of groente :D

Avond: Lady 1 gr. voer

Jailbreaker & Snowy 25gr. voer

Tussen door krijgen ze vaak wel een stukje fruit als ik het zelf eet.

Het voer wat ik gebruik is SS

Water krijgen ze onbeperkt natuurlijk en hooi ook zoals ik al zij, ik heb er nu ook takken in liggen die kon je in de dierenwinkel kopen wilg. Ze hebben ook zo bruggetje waar ze vaak op knabbelen.

Ik de groentes en fruit die ik geef zijn

-appel

-banaan

- peer

-witlof

-wortel

-andijvie

-komkommer

-tomaat

Dit is het zo'n beetje dit heb ik gemiddeld altijd wel in huis, ze krijgen het natuurlijk niet allemaal tegelijkertijd ;)

Binnenkort krijgen ze er ook kruiden bij van die site ;) maar dat moet ik nog even bestellen en vooral betalen haha

Succes

aangepast door Etznab
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef aan 2 konijntjes tussen 1,6 en 2 kilo dit:

- twee keer per dag vul ik alle hooiruifjes bij met hooi van de boer ('s morgens en 's avonds)

- 's morgens zo'n 60-70 gram hfst

- 's avonds zo'n 3-4 grote bladeren andijvie, een halve witlof, en 2-3 worteltjes

- af en toe krijgen ze een partje appel of 2 schijfjes banaan,

vooral met wat kouder weer voor iets meer energie.

(teveel banaan moet je trouwens wel mee oppassen)

- af en toe krijgen ze een wilgentak of een appeltak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze onbeperkt hooi

Smorgens 80 gram kaspar faunafood brokjes met nog een beetje ss brok erdoorheen.

Smiddags krijgen ze 120 gram kaspar faunafood brok met ss brok erdoorheen

en andijvie, witlof en wortel (omdat het winter nu is). Andijvie en witlof krijgen ze altijd, verder wissel ik met de groentes.

Ze zijn met zijn 5en. Allemaal ongeveer 2 kilo.

Ik gaf eerst meer brokjes, maar mijn dierenarts vond ze te dik dus heb ik ze op minder brok gezet. En nu zijn ze perfect op gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen wegen allebei zo'n 1,5 kilo.

Dit is wat ze dagelijks krijgen:

'S ochtends 35 gram HFST brokken

'S middags een beetje gedroogde kruiden

Begin van de avond een bakje vol lekkere verse groenten

Voordat ik ga slapen 30 gram HFST brokken

Verder onbeperkt hooi en natuurlijk schoon water

Dit is wat ze 's avonds meestal aan verse groenten krijgen:

- peterselie

- basilicum

- witlof

- andijvie

- broccoli

- komkommer

Ze krijgen dan van alles een beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Ik heb twee konijnen van elk 5 a 6 kilo, samen krijgen ze per dag:

ochtend:100 gram havens kuni m5+ komkommer of andijvie (en om half zeven hebben ze vaak al iets van een blaadje basilicum gehad als mijn vader weggaat)

Als ik uit school kom: een klein stukje fruit, een blaadje andijvie/wortel/halve komkommer

S avonds: 120 gram havens, schilletjes/achterkantjes van ons groente (als ze het mogen)

Vlak voor ik ga slapen: koekje (die van vitakraft, mc. Green ofzo) of een stukje fruit, of nog wat groente. Als ze in het weekend de hele dag loslopen krijgen ze nog Wat extra groentes, ze zijn dan altijd heel druk en aan het eind van de dag nog niet eens met een kanon wakker te krijgen. (ze hebben sowiso een enorm zelfvertrouwen en schrikken nooit, van harde geluiden worden ze juist nieuwsgierig) ze hebben ook altijd hooi en water

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 handjes SS biks (1 's morgens en 1 'savonds)

2 kleine stronken witlof (1 's morgens en 1 's avonds)

6 bladeren andijvie ongeveer (ook verdeeld)

Gedroogde kruiden (een half bakje per dag, soms ook wel eens een dag niet)

Onbeperkt kruidenhooi

Onbeperkt water

Als extraatje krijgen ze wel eens een konijnen koekje, een worteltje of zonnepitjes.

Oja ze zijn beide 2 kilo ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze konijntjes krijgen allebei nog startvoer, onbeperkt hooi en water.

Mars krijgt daarbij afwisselend: appel, witlof, basilicum (favoriet), broccoli en af en toe een snoepje.

Muffin zijn we heel erg rustig aan het opbouwen want ze is nog erg jong en heeft al snel diarree. Dus ze heeft nu vandaag voor het eerst een heel klein beetje basilicum op en ze vond het heerlijk.

We bouwen het bij allebei nog op maar vinden het belangrijk dat ze wel wat variatie binnen krijgen.

Volgende week maar weer wat nieuwe maaltijden proberen haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen momenteel: (onbeperkt) hooi en kruidenhooi, De bladeren van suikerbiet en een klein beetje suikerbiet zelf, rozenbottel, munt, basilicum, peterselie, gras, riet, graan, luzerne, wilgentakken, appelboombladeren, kersenboombladeren, mais, zonnebloempitten en nog wat groenten.

En natuurlijk onbeperkt water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moos krijgt smorgens beetje hfst korrel.

Door de dag heen :munt,basilicum,selderij,witlof,sla,komkommer,appel,hapjebanaan,

varkensoor(plant)wilgenblaadjes en takken maar dit allemaal wisselt hoor per dag..

En savonds weee beetje hfst korrel + weiderolletje.

En hooi..24/7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit krijgen mijn konijntjes van een half jaar oud (middelmaat):

- 's ochtends een half bakje HFST, dat is ongeveer 100 gram uitgaande van het feit dat ze 2 kilo gaan wegen.

- 's ochtends voldoende hooi voor de hele dag. Momenteel krijgen ze gewoon hooi, maar dit wordt niet zo goed gegeten, dus moet terug gaan op het kruidenhooi.

- 's avonds krijgen ze groente, dit ben ik nog wat aan het opbouwen. Op dit moment krijgen ze 2 blaadjes witlof, 1 blad andijvie en een worteltje met loof, soms een takje peterselie er bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruidenhooi met extra gedroogde, gemengde kruiden en bloemenmix.

Druivenbladeren, rozenblaadjes,bloemkool blad zonder nerf, andijvie, witlof, loof van peen en stukje peen, appel(met mate), druiven(met mate), rozijntjes, trosgierst, heeeeeeeeeeeeeel soms, zo'n knabbelstokje in het seizoen bramen en bosbessen.

Af en toe een speelbal met gaatjes gevuld met een mengsel van goedkoop C1000 konijnenvoer waar de erwtenvlokken en mais uit zijn gehaald en waar luzerne en peen knabbels doorheen zijn gemengd.

En natuurlijk SS biks.

We hebben ook een snoepbak met allerlei gedroogd fruit en kokosblokjes, daar krijgen ze soms ook iets uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier voor 2 dwergkonijnen ongeveer 80 gr cuni complete, onbeperkt hooi. Zowiezo elke dag witloof en dan afhankelijk wat ik in huis heb: veldsla, komkommer, stukje appel, halve wortel, wortelloof en peterselie. Tussendoor nog enkele stukjes gedroogde appelschijfjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .