Ga naar inhoud

Kan konijn dik worden van SS??


Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds ik mijn konijntje heb ( en zelfs ook in de winkel) kreeg ze Supreme Junior. Bij aankopen zak gekocht en braaf 3 maanden lang gegeven. Kreeg steeds n handvol en sowieso oneindig veel hooi. Nu krijgt ze al 2 maanden de volwassen versie. Gisteren haar in laten enten tegen myxomathose en VHS (is nu 6 maanden oud) en dierenarts vond haar te dik!? Verder krijgt ze alleen wilgentakken, alfalfasticks en groenten. Ik dacht al 3 weken terug, dat ik iets mis deed en gaf maar rond de 20 korrels (is n pooltje)

Dus mijn vraag: Kan supreme dikmakend zijn??

Link naar reactie
Delen op andere sites

supreme zelf is geen dikmakende brok maar wel de manier waarop het gegeven word.

Omdat supreme zo`n geconcentreerde voeding is hoeft er echt maar zeer weinig van gegeven te worden. Je geeft aan dat je haar een handje vol geeft, dit is echter al snel te veel. Een jong konijn kan je brokken geven aan de hand van het volwassen gewicht. Ik neem aan dat, omdat je hem uit de winkel hebt, het konijntje een rasloosje is dat hoogst waarschijnlijk 2 - 2,5 kilo zal gaan wegen. Dit zou in houden dat je haar ongeveer 30 gram per dag kan geven. weeg dit maar is af dit is echt heel erg weinig, zeker geen handje.

houd er ook rekening mee dat "snoepjes'' uit de dierenwinkel bordevol suikers zitten en ze hier ook snel dik van worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is 15 gram zelfs teveel, want dan willen ze geen hooi meer. Toevallig pas uitgerekend, ze krijgen hier 23 gram per konijn, elk konijn hier weegt zo'n 2 kilo. Dus dat is maar 11 gram per kilo. En het kan zelfs nog wel iets minder, maar ik laat 't nog eventjes zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt voor de reacties!!

Ik heb het afgewogen en 30 gram is ook best veel voor d'r.:$

Ik probeer nu zo'n 20 brokjes 's ochtends en s avond.

Snoep krijgt ze nooit alleen wilgentakken.

Enne... Hoe kan ik haar zo'n tiental grammetjes laten afvallen??

Hooi onbeperkt in het ruifje, ze heeft 24 uur beschikking tot een 180 cm ren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

afvallen kun je laten doen door minder brok te geven ;)

En die richtlijnen zijn leuk, maareh... als jouw konijn te dik is is de hoeveelheid die ze nu krijgt dus teveel. En hoeveel ze nu dan krijgt is niet eens zo belangrijk. elk konijn is anders en het ene konijn wordt bij wijze van de lucht al dik en daarvoor zal de richtlijn dus ook teveel zijn. Het andere konijn kun je volstoppen met allerlei dikmakende dingen en die zal geen gram aankomen.

Kijk naar je konijn en voer aan de hand van wat je ziet. Is/wordt het konijn te dik, moet je minder voeren. wordt het konijn wat dunnetjes en valt het konijn af, dan moet je dus meer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .