Ga naar inhoud

Hoeveel kg zit in een baal hooi?


Lonja

Aanbevolen berichten

Ik koop altijd hooi bij de boer hier op de hoek, ik neem een vuilniszak mee en die vult hij dan. Nu heb ik de laatste maanden hooi van de eerste snee en dat vinden ze héél lekker hier, dus ik wilde daar gewoon een flinke voorraad van aanleggen zodat ik voldoende heb tot en met april ongeveer (dan gaan ze weer op het gras en zullen ze geen hooi meer hoeven). Anders is straks deze snee bij de boer op, en vinden ze het hooi van later uit het jaar misschien weer niet lekker.

Dus ik wil even met een kruiwagen op en neer, en dan dus per baal meenemen, maar ik kan op het oog heel moeilijk inschatten hoe lang 2 konijnen met 1 zo'n baal zouden doen. Ik heb dus eigenlijk geen flauw idee hoe groot de voorraad zou moeten zijn en hoeveel balen ik nodig heb.

Er wordt ongeveer 2 kilo hooi per week gegeten. Het is nog 18 weken tot midden april, dus dan heb ik ongeveer 36 kilo hooi nodig. Heb ik dan voldoende aan 2 balen of zit ik er helemaal naast?

Naar mijn idee (puur op het oog) gaat er ongeveer een kwart baal in een vuilniszak en in een vuilniszak zit ongeveer 5 kilo.

Kan het zijn dat een baal zo rond de 20 kilo is?

En wat betalen jullie ongeveer per baal? 4 euro dan of zo?

Bijvraag: Misschien als ik toch bezig ben dan ook maar gelijk stro halen voor de rest van het jaar...Iemand enig idee hoeveel stro er doorheen gaat per jaar? Dit is de eerste winter met buitenkonijnen dus ik vind ook dat wederom lastig in te schatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat de boer kleine balen hooi heeft? (dus niet zo'n grote rollen die in plastic gewikkeld zijn).

Zo'n baal weegt rond de 15 kg.

Stro is nu goedkoper als hooi,... hooi is op dit moment erg duur vind ik zelf. Maar als je maar 1 pakje nodig hebt valt dat natuurlijk mee. Op de kinderboerderij gaan er zo'n 30 pakken hooi door in 2 maanden (tijdens de winter).

In het dierenpark waar ik voor kort ook enkele dagen werk gaan er 300 pakken in 2 maanden op :P.

aangepast door Laptopmuis
Link naar reactie
Delen op andere sites

een baal hooi is idd 15 a20 kg. aan 2 balen zul je dus inderdaad net genoeg of net te kort hebben.

hoeveel stro jij nodig hebt is door een ander moeilijk tew bepalen want dat hangt helemaal af van hoe groot je hokken zijn, hoe vaak je het stro vervangt en hoeveel je in de hokken doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, bedankt voor de antwoorden, vind het op het oog echt heel lastig inschatten namelijk. Dan haal ik 2 balen, dan zit ik ongeveer goed voor 2 konijnen tot het voorjaar.

Zat ik er toch niet veel naast.

Stro haal ik dan maar gewoon per keer omdat het ook niet echt voordeel heeft omdat het me niet uit maakt wat voor stro.

Overigens rekenen ze hier ongeveer evenveel voor stro als voor hooi.

Ik wist niet dat het hooi duur was dit jaar. Dit is pas mijn eerste jaar met konijnen. Maar zoals je zegt als je maar 1 pak nodig hebt valt het best mee, en 2 pakken ook, als het zo rond de 8 à 10 euro uitkomt ben ik voor de rest van het jaar klaar, daar zal ik geen armoe van lijden. Zeker als je ziet dat er hier veel mensen kruidenhooi kopen van iets van 3 euro voor 500 gram, dan zouden ze me wel arm eten ja, dan kom je met 2 konijnen in de honderden euro's per jaar. Ben blij dat de beestjes hier niet zo'n dure smaak hebben qua hooi, want qua brokjes wil 1 van de 2 al geen HFST maar SS en de ander wil vaak naar de dierenarts ( ;) ) dus zo hebben ze de ****** mooi naar de nering gezet :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nu voor het eerst een baal hooi bij de boer gehaald, deze kon net in de zak van het Vilmie hooi die 14 kg weegt. Dus ga inderdaad uit van een 15 kilo ongeveer! En met hooi van de boer ben je inderdaad erg goedkoop uit. Ik moest 2 weken geleden uit nood even twee pakjes kruidenhooi halen van 500gram. En ze aten het niet eens o.O. Normaal is goedkoop duurkoop, maar dit keer was duurkoop duurkoop haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eerlijk gezegd m'n twijfels over het gewicht :D ik ben niet echt slap ofzo, maar heb wel moeite met zo'n baal te sjouwen :P Maar het kan ook zijn dat het zo'n groot lomp ding is.

Ik gok dat het gewicht tussen de 20 en de 30 kg zal liggen. Maar dat ligt ook compleet aan hoe de pers is afgesteld toen het werd geperst. Je kan het superstrak laten persen en dan heb je uiteraard meer hooi in een baal zitten en zijn ze lomp zwaar. Maar hij kan ook wat losser en dan is ie weer lichter. Dat is dus even de vraag ;)

Maar minimaal 15 is het zeker wel. En ik betaal 4 euro voor een baal. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja misschien is het ook wel wat meer dan 15 kilo, maar heb gisteren nog een vuilniszak gehaald van 4 à 5 kilo dus dan heb ik toch wel genoeg ook al zijn het 2 'luchtige' balen misschien. 30 Kilo lijkt me toch niet?

Volgens mij is het gewoon een lomp ding om te dragen dus ik neem de kruiwagen mee.

4 Euro leek mij ook een normale prijs om te betalen omdat ik voor zo'n vuilniszak van 4 a 5 kilo 1 euro betaal.

Goed om te weten dat dat gebruikelijke prijzen zijn :)

@ShinLi: Dat kruidenhooi, ach 1 van de 2 lust het wel, maar niet van harte. Dan doe je er heel lang mee. Dat maakt het al minder duur maar dan krijg je weer zo'n baasje dat zich ongerust maakt dat ze niet goed hooi willen eten :P

De ander haalt er sowieso z'n neus voor op. Wat ik toch wel niet geprobeerd heb om dat beest aan het hooi te krijgen. Tot ik, na al een aantal andere soorten geprobeerd te hebben, deze vond, hèhè! Vandaar dat ik dus ook even de voorraad veilig wil stellen, want de laatste snee die ik afgelopen voorjaar geprobeerd heb bij hem at ie ook niet goed. Dus even zorgen dat we straks niet weer daartoe veroordeeld zijn. Jammer voor de koeien en de pony's van de boer maar dát hooi gaat hierheen! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee een gewone baal is sowieso geen 30 kg hoor! Heb in de stallen gewerkt en zo zwaar was het gelukkig niet.;) maar hoe zwaar weet ik niet precies meet, gok ook tussen 15 en 20 kg.

Wat eten ze trouwens veel!! Hier doe ik weken met een zak van 3,5 kg, het zijn ook wel ukkies natuurlijk maar toch;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooh, die!

Nu moeten wij nog iets in de schuur hebben om te bewaren...

Oh, nu snap ik je opmerking in je PB! Haha! Een baal is bij elkaar gepakt, dat blijft zo wel liggen denk ik, en je kan het ook verdelen over een stuk of 4 of 5 vuilniszakken, of die plastic zakken voor het plastic afval. Ik heb het zelf ook in plastic zakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik begin ernstig te twijfelen aan mijn plan. De nieuwe zak die ik van de week heb gehaald kwam van een nieuwe baal, en ik had nog gevraagd of dit ook weer eerste snee was, en de boer zei van wel maar ze eten er nauwelijks van, laten alles liggen.

Balen dus, maar dan anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar! Misschien van een andere wei of zo? Op deze manier is het toch niet zo'n goed plan om 2 balen te halen, want ik kan niet van te voren weten welke baal ze wel en niet lekker vinden. Oh kieskeurige miepjes dat het zijn. Ik was zo blij dat ik eindelijk hooi had dat ze lekker vonden :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb laatst ook hooi gehaald bij een boer, de baal was 25 kilo, maar zeker wel een meter lang, en dit heb ik in de ton gedaan, de rest in een grote curverbak & twee vuilniszakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

De smaak van hooi kan per 10cm land al verschillen. Heeft dus ook niks te maken met verschillende weilanden. Meer de grassoorten die erop staan, en de kruiden. Verder zijn ook de vochtigheid van het land, de hoeveelheid zonuren enz van toepassing.

Wat je konijn lekker vindt is altijd een vraag. Die van mij vreten alles, die zijn niet zo kieskeurig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij dus helaas wel. Met gras niet, lusten ze altijd, maar hooi...En er is geen enkele manier om van te voren te weten welke baal ze nu lekker vinden en welke niet, dus dan hebben ze toch pech helaas, want ik kan nooit meer het hooi terugvinden wat ze zo lekker vonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja jammer dat het niet zo werkt zoals ik dacht.

En zo is vast ook het ene sprietje lekkerder dan het andere. Hier blijft althans ook altijd een soort dun laagje liggen als alles op is, en dan eten ze dat ook echt niet meer op. Bordje leegeten en eten wat de pot schaft kunnen ze wel wat groente en brokjes betreft. Maar hooi is toch een heel ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .