Ga naar inhoud

Advies gevraagd


ikweethetnietmeer

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb me op dit forum aangemeld om mijn verhaal kwijt te kunnen, om aan de hand daarvan advies te vragen.

Ik weet niet wat ik met mijn konijn aanmoet, ik word helemaal gek van haar. Als ik heel eerlijk ben beleef ik geen enkel plezier aan mijn konijn, alleen maar last. Ze schijt en pist het hele huis onder en sloopt alles. Ik heb haar nu een half jaar, ze is nog steeds niet zindelijk. Van begin af aan maakt het niet uit waar in de kooi je haar toilet zet, ze smijt het haar hele kooi door en ze doet haar behoeften in meer dan één hoek. Na maandenlang proberen heb ik het ding er maar uitgehaald, ik heb het een tijd later opnieuw geprobeerd maar ze deed weer precies hetzelfde.

Verder is ze agressief, valt aan, bijt, haalt uit met haar klauwen, ik zit onder de krassen en littekens. Dit gebeurt als ik haar eten wil geven of wil aaien, dat laatste doe ik dus bijna niet meer, zo word ik alleen nog aangevallen als ik eten geef. Reden dat ik het wel nog af en toe probeer, is dat ik niet wil dat ze verstoken is van liefde/aanraking, misschien dat ze toch af en toe een aai wil? Met eten geven is het echt een wedstrijdje wie het snelste is: ik met het pakken van haar voerbak of het wegtrekken van mijn hand als ik haar groenten neerleg, of zij met haar aanval. Ik reageer nooit agressief op haar gedrag, ook niet wanneer ze zelf agressief is, ik straf haar ook niet op andere manieren en ik heb dat ook niet gedaan. Ik vertel dit erbij omdat mensen anders misschien denken dat ik dit zelf veroorzaakt heb...

Ze wil telkens achter de oven/het gasfornuis zitten, ik zorg dan dat ze daar weggaat door met een afdruiprekje tegen de zijkant van de oven aan te tikken, je moet ook echt heel hard tikken voordat ze besluit eens weg te gaan, maar twee minuten later doet ze het weer, en zo gaat het eindeloos door, het houdt nooit op. Ik moet wel zeggen: ze is alleen, ik had liever een soortgenoot voor haar erbij gehad, maar dat is nu niet mogelijk. Ik woon met iemand samen die dat echt niet wil (ik heb hem al uitgelegd dat het gedrag beter zou kunnen worden met een soortgenoot erbij, maar hij wil het echt niet).

Ok, ik heb misschien een fout gemaakt, ik had misschien bij aankoop al twee konijnen moeten nemen. Dat kan ik niet terugdraaien en ik mag er echt geen bijnemen. Het duurt nog minstens een half jaar voordat ik ergens anders kan gaan wonen, ik wil dan een soortgenoot voor haar erbij nemen. Nu heeft ze sinds een week ofzo een nieuw gedrag ontwikkeld: ze krabt urenlang op de bodem van de kooi. Het is echt een rotgeluid, ik heb nu hoofdpijn. Ze mag elke dag urenlang achter elkaar loslopen door het huis.

Nu ik dit hele verhaal verteld heb: kan iemand mij advies geven, wat moet ik doen? Nogmaals: een soortgenoot erbij nemen kan voorlopig nog niet. Het is geen kwestie van mij overhalen; ik kan de ander met wie ik hier woon niet overhalen.

aangepast door ikweethetnietmeer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze speeltjes?

Hoe groot is haar hok. Dat tikken als ze achter het fornuis zit vind ik ook niet echt slim.

Kun je niet een panelenren kopen zodat ze wel los kan maar haar eigen ruimte heeft?

De voerbak staat in haar hok neem ik aan. Dan zou het hoknijd kunnen zijn. Haar hok dus jij moet er vanaf en vooral uitblijven.

En als je er echt geen plezier meer aan beleeft zou je erover na kunnen denken haar af te staan. Zodat ze een leventje met vriendje kan krijgen als jij haar dat niet kan bieden. en dan als je een nieuwe woning hebt voor een koppel bij een opvang kijke!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze speeltjes?

Hoe groot is haar hok. Dat tikken als ze achter het fornuis zit vind ik ook niet echt slim.

Kun je niet een panelenren kopen zodat ze wel los kan maar haar eigen ruimte heeft?

De voerbak staat in haar hok neem ik aan. Dan zou het hoknijd kunnen zijn. Haar hok dus jij moet er vanaf en vooral uitblijven.

En als je er echt geen plezier meer aan beleeft zou je erover na kunnen denken haar af te staan. Zodat ze een leventje met vriendje kan krijgen als jij haar dat niet kan bieden. en dan als je een nieuwe woning hebt voor een koppel bij een opvang kijke!

Moet ik haar dan maar gewoon achter het gasfornuis laten zitten waar ik niet eens kan zien wat ze doet en het misschien niet veilig is? Ze gaat er niet uit zichzelf achter vandaan. Geluid maken met haar doosje snoepjes werkt ook niet altijd, die truc heeft ze al door. Panelenren? Wat is dat, waar koop je dat, wat kost dat? Ik denk dat ze dan alsnog in een soort van kooi zit want dat is dan een kleine ruimte? Soms is ze heel vrolijk, ik denk tenminste dat ze dat dan is, dan rent ze heel even keihard grote rondjes door de hele huiskamer... En ik kan natuurlijk niet stoppen met haar te voeren, wat die hoknijd betreft... Wel bedankt voor je reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere konijnen en dit soort dingen zouden ze allemaal kunnen doen. Zindelijkheid heb ik bij mijn groep nooit gezien. Iets leren kunnen ze wel, maar eigenlijk alleen als het iets is m.b.t. eten. En als je niet wilt dat ze ergens in of tussen kruipen, dan moet je niet de illusie hebben dat je het ze kunt leren, maar zorgen dat het domweg niet mogelijk is.

Er zijn best zindelijke konijnen, maar dat zijn ze zeker niet allemaal. Ik heb er slechts 1 als logee gezien en er zijn best wat konijnen bij mij langs gekomen. Een konijn wat overal in huis plast, ga je het naar mijn mening niet leren. Dat is gewoon een diertje dat je beter buiten kunt houden. Hetzelfde geldt voor het slopen. Konijnen knagen graag aan dingen en als je wilt dat ze dat niet doen, moet je zorgen dat ze nergens bij kunnen. Ook hier geldt weer: sommigen doen het meer dan anderen, maar jij hebt helaas pech. Ook met een maatje zal dit meestal niet helemaal weggaan, net als de zindelijkheid.

Wat het "agressieve" gedrag betreft: Dat klinkt erg als hoknijd. Dat is territoriaal gedrag waarbij ze haar eigen kooi beschermt. Dat kan een stuk verbeteren als ze een maatje krijgt, maar dat hoeft niet. Wat je het beste kunt doen: zorg dat je 2 bakjes voor voer hebt. Als het etenstijd is, laat je haar uit het bakje in je hand eten. Meestal kun je de andere dan vrij makkelijk pakken.

Alles wat je vertelt is prima normaal konijnengedrag. Ik denk dat je serieus moet overwegen of je deze dame in huis wilt houden. Ik denk dat zowel zij als jij een stuk gelukkig wordt als deze dame een veilig plekje buiten krijgt. Kan dat niet, kijk dan of je een ander plekje voor haar kunt vinden. In mijn ogen is het een illusie te denken dat dit gedrag helemaal gaat verdwijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor kooi heb je nu? http://www.google.nl/imgres?q=konijnenhok&hl=nl&sa=X&tbo=d&qscrl=1&rlz=1T4GGNI_nlNL486NL486&biw=1366&bih=641&tbm=isch&tbnid=9rTvEz5-mVq_gM:&imgrefurl=http://www.blokhutweb.nl/konijnenhok-vlaamse-reus-p-340.html&docid=2rSTrXvT3s3tBM&imgurl=http://www.blokhutweb.nl/UserFiles/3070_konijnenhok.jpg&w=800&h=677&ei=AprNUJzXOsa50QWCjYGoCA&zoom=1&iact=rc&dur=159&sig=108421901661907445756&page=1&tbnh=147&tbnw=175&start=0&ndsp=23&ved=1t:429,r:4,s:0,i:166&tx=90&ty=65

Zoiets?

Hoe groot is het, zodat we wat advies kunnen geven wat betreft de ruimte.

Een ren is zoiets als dit: http://www.google.nl/imgres?q=panelenren&hl=nl&sa=X&tbo=d&qscrl=1&rlz=1T4GGNI_nlNL486NL486&biw=1366&bih=641&tbm=isch&tbnid=B8qQkcEsT10YKM:&imgrefurl=http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php%3F38224-panelenren-aan-binnenkooi&docid=WLqJkCoJYYqbqM&imgurl=http://94.100.118.34/700700001-700750000/700734001-700734100/700734034_5_0AMK.jpeg&w=500&h=375&ei=P5rNUKTIDYiR0QW0vIHwCg&zoom=1&iact=hc&vpx=324&vpy=2&dur=396&hovh=194&hovw=259&tx=166&ty=87&sig=108421901661907445756&page=1&tbnh=139&tbnw=184&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:2,s:0,i:94

Die zet je vast aan het hok zodat ze niet de hele tijd in haar hok moet zitten en zelf wat vrijheid heeft ('s nachts/overdag).

Heb je al speeltjes geprobeerd zoals balletjes, wilgentakken (kun je gewoon zelf knippen, staan meestal langs het water), hangmatjes, wilgenballen waar ze aan kan knagen, een kartonnendoos als huisje met gaten erin gesneden waar ze in kan gaan zitten? Krijgt ze onbeperkt hooi etc. etc. Sorry als ik wat aanvallend overkom, ik wil je het beste advies geven. :)

aangepast door Vlieger
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou als je haar echt wilt houden én binnen wilt houden een stuk afmaken met bijvoorbeeld een ren zodat zij haar eigen gedeelte heeft en niet het hele huis onder plast/poept, dingen sloopt, achter het fornuis gaat zitten etc. dat zal al een hoop frustratie schelen.

maar als ze hoknijd heeft is ze misschien gelukkiger in een grote ren/verblijf in de tuin. een maatje kan ook een hoop vervelend gedrag wegnemen, ik heb gelezen dat dit niet mogelijk is maar het is wel een levensbehoefte van een konijn.

doe je haar snachts in haar kooi? dat kan een reden zijn waarom ze zo over de bodem krast, ze wil waarschijnlijk niet opgesloten worden, niet heel vreemd want dat willen de meeste konijnen niet. haar ruimte permanent vergroten zou wel een oplossing kunnen zijn, haar eigen ruime gedeelte waar ze 24/7 woont en kan spelen.

zo te lezen heb je een pittige tante dus ik zou even nagaan of je haar ook kunt geven wat zij nodig heeft. want als je alleen maar geirriteerd van haar wordt is het ook niet echt leuk om voor haar te zorgen en beleven jullie er beide weinig lol aan.

veel succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .