Ga naar inhoud

Humeurige dames tijdens eten?


Suuzz

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik heb op mijn balkon een gezellig clubje van 3 voedsters (waarvan 2 geholpen) en een exram. Ze zijn behoorlijk klef, zitten altijd tegen elkaar aan en zien er gelukkig uit.

Maar nu het probleem: Als ik het balkon op kon en ze denken eten te krijgen, dan gaan de dames als gekken achter elkaar aan. Bij Yeti (voedster) gaat dan het staartje omhoog en ze gaat dan vaak achter Singha (nieuwste voedster) aan en zo nu en dan zie ik dan wat plukken vliegen.

Eerst liet ik het maar gaan, dacht dat dat wel over ging. Maar het is nu nog steeds zo. En ik vind het zielig voor de andere voedsters. Die zijn toch wat angstig als Yeti zo achter ze aan komt. Nessi (voedster) gaat tijdens het eten dan weer grommen en krabben naar Singha als die met haar kopje te dichtbij komt. Dit deed ze ook bij Bodri (voedster die helaas overleden is). Stewie (exram) is de rust zelfe.

Waar komt dit gedrag vandaan? Ik heb het idee dat de konijntjes hierdoor soms niet echt rond durven te huppelen, want dan komt Yeti achter ze aan. Is de verhouding ram/voedster niet goed? Want deze verhouding hebben ze me vanuit de opvang aangeraden. Of is dit gewoon konijnen eigen?

Verder is het namelijk een heel lief, klef stel.

Iemand die tips heeft hierover? Alvast bedankt! :biggrin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gebeurt dat met de ram en de voedster. Op een gegeven moment was het niet alleen tijdens etenstijd maar ook steeds vaker als ze al eten hadden gehad. Ik ben nu al 2 weken bezig met apart groente voeren en sindsdien gaat het steeds een stukje beter. Ze weten nu allebei wanneer het op is en de ander zijn portie groente heeft gehad. Dan is het ook klaar en rennen ze wat totdat ze hun brokjes krijgen. Die krijgen ze allebei tegelijk in het nachthok. Wel wat geduw etc. en heel uitzonderlijk wat gegrom. Nadat ze gegeten hebben liggen ze de hele middag tegen elkaar aan. 's Avonds hetzelfde ritueel. Soms gaat het wat slechter, dan gromt de ram ook tussentijds naar de voedster maar ik heb gemerkt dat dit komt omdat ze minder brokjes krijgen en meer hooi moesten gaan eten, wat ze dus niet deden en honger hadden. Nu ze daar eenmaal aan gewend zijn gaat het steeds beter. Lang verhaal, denk niet dat je er veel tips uit kunt halen omdat ik geen ervaring heb met vier konijnen, maar hopelijk zit er toch iets nuttigs in.

Ik blijf dit topic volgen, misschien kan ik er ook wat uit halen omdat er niet echt veel van deze problemen te vinden zijn op dit forum. :)

Succes verder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze hier denken dat ze eten krijgen dan worden ze helemaal wild, maar zodra het eten er staat is het over. Dan hebben ze wel wat anders aan hun hoofd. Eerst ging het geharrewar ook nog door tijdens het eten, maar dat bleek te komen doordat ze elkaars kop opzij moesten duwen om bij het bakje te kunnen, dat was opgelost toen ik een grote ovenschaal als bak heb gepakt waar ze makkelijk met hun kop tegelijk in kunnen.

Als er hier geen eten komt terwijl ze het wel verwachten dan wordt Hazel ook boos, gaat lopen stampen en op Klaver afreageren. Maar dat gebeurt zelden, omdat ze altijd op dezelfde tijden eten krijgen. Ze weten dus echt wel wanneer ze niets hoeven te verwachten. Buiten de etenstijden worden ze dus ook niet hyper als ik eraan kom, en ontstaat er dus ook geen frustratie onderling over. Dus ik weet niet of je ze altijd op dezelfde tijd eten geeft, maar anders zou je dat eens kunnen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze krijgen altijd om dezelfde tijd eten. Maar zo te lezen hebben alle konijnen dat geharrewar een beetje. Tijdens het eten is er inderdaad niets meer aan de hand. Misschien komt het ook doordat Singha nog wat getraumatiseerd is van haar vorige koppeling. Ze doet een beetje panisch, waar Yeti weer op reageert. Maar als ze eenmaal zitten te eten, is er weinig meer aan de hand. Ze hebben 2 bakjes, dus kunnen er allemaal bij.

Maar bij mij verwachten ze dus meestal wel eten als ik naar buiten kom ;) Als ze doorhebben dat ik niks heb, worden ze weer rustig. Het zijn gewoon een stelletje vreetzakken.

Maar de verhouding exram+ 3 voedsters is dus prima? Ik hoor altijd zulke verschillende verhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .