Ga naar inhoud

Kettingkeutels


Ruthie

Aanbevolen berichten

Roxy is de laatste weken erg in de rui (hoewel ze geen kalere plekken vertoont). Ze had af en toe al eens een kettingkeuteltje met 2 bolletjes maar nu ligt er een met 5 bollen. Ik heb eens zitten zoeken op het forum en lees overal dat je het buikje moet masseren en prozyme geven. Maar is dit vereist of niet? Masseren gaat ze echt niet toelaten (het is ook erg moeilijk om haar te borstelen/kammen, ze kan niets van contact verdragen behalve van haar soortgenootje) en prozyme heb ik niet. Indien het toch aan te raden is dit te geven, waar kan ik het vinden? Verkopen ze die in de gewone apotheek/drogist? Of kan je het enkel bij de DA krijgen? Zou het ook dezelfde naam zijn als in België?

Verder eet ze nog heel goed (ze is wel wat afgevallen) en is heel levendig. En ze is weer extreem in het knagen (karton, meubels, mijn been, ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou proberen om haar minder droogvoer en meer hooi te laten eten en het groenvoer wat natter te maken. Dat is hier in ieder geval de eerste stap als er kettingkeutels zijn. Sterker nog, ik heb daardoor al zo'n 5 jaar geen prozyme meer gebruikt (en ik betwijfelde sowieso al of het eigenlijk wat deed, maar nu krijg ik vast heel BB over me heen :whistle2:).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik hier kettingkeutels vind geef ik Binky Prozyme (te koop bij: http://www.konijnen.nl/bunnystuff/shop.php werking wordt daarvan hier in twijfel gebracht maar Binky helpt het wel) maar ik geef hem ook laxeermiddel omdat hij een chronisch darmprobleem heeft. Hij krijgt ook al geen droogvoer meer. Misschien kun jij het droogvoer tijdelijk eventjes wat minderen zodat ze meer hooi gaan eten en ik weet niet of ze groenten gewend zijn? Die zou ik dan ook wat natter laten dan anders. Hou Roxy maar in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen samen 70 à 75 gr biks per dag en wegen elk rond de 1,6 kilo. Ze krijgen ook samen 210 à 220 gr groenvoer dat ik ook eerst onder de kraan afspoel maar dan wel wat droog zwier met de slazwierder. Misschien dat ik dat eens achterwege zal laten. En hooi krijgen ze onbeperkt. Mag ik dan Stitch wel biks geven terwijl zij er geen of minder krijgt (ocharme :P)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn mening zul je bij het zoeken ook al wel tegen gekomen zijn.

Al die paniek bij kettingkeutels vind ik echt onzin. die kettingkeutels zeggen toch alleen maar dat er haren binnen zijn gekomen en er ook weer uitkomen? Ik zou me pas zorgen gaan maken als je konijn hevig in de rui is en je geen haren in de keutels vind, want dan komen ze er dus niet uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb t met Bam Bam ook al gehad. Hij kreeg in die tijd veel meer groenvoer dan nu. Ik geef nu best weinig. De DA wees me erop: Meeste groenvoer is vezelarm en bevat veel water. Wat heeft een konijn nodig? Vezels! Vanzelf ging Bam Bam meer hooi en ook stro eten. Drinken deed hij ook al niet meer veel en nu al helemaal niet meer aan de fles maar wel uit het drinkbakje. Sinds ik die aanpassing heb gedaan ook geen kettinkjes meer gezien.

Ik denk ook dat Wupsie gelijk heeft. Ik maak me ook geen zorgen, de haren gaan erin en moeten er ook uit. Vezels helpen daarbij. Pas als het er niet meer goed uit komt zou ik aan de medicijnen gaan denken. Wat je wel nog kan doen is spijsvertering bevorderende kruiden oid geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA wees me erop: Meeste groenvoer is vezelarm en bevat veel water. Wat heeft een konijn nodig? Vezels!

In groene groente (bv andijvie, boerenkool) zitten wel degelijk vezels! Groenvoer is juist extra belangrijk bij beginnende verstopping (niet dat dat het geval is bij TS) vanwege de vezels én het vochtgehalte.

@Ruthie - je ziet het vast wel op tijd als er iets mis is. Als de keutels kleiner worden en ze minder eetlust heeft dan gaat het niet goed. Kettingkeutels zijn echt niet zo'n ramp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou proberen om haar minder droogvoer en meer hooi te laten eten en het groenvoer wat natter te maken. Dat is hier in ieder geval de eerste stap als er kettingkeutels zijn. Sterker nog, ik heb daardoor al zo'n 5 jaar geen prozyme meer gebruikt (en ik betwijfelde sowieso al of het eigenlijk wat deed, maar nu krijg ik vast heel BB over me heen :whistle2:).

Technisch gezien kan prozyme geen effect hebben op 'haarballen' in de darmen omdat het in de maag al afgebroken wordt. Dus neuh, wat mij betreft (en wat de wetenschap betreft ook) heb je gelijk. ;)

Sluit me wat de rest betreft ook bij je aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik hier veel kettingkeutels zie liggen, maak ik hun groenvoer wat natter, krijgen ze minder droogvoer en probeer ik het hooi eten nog meer te stimuleren dan normaal. Hier heeft dat tot nu toe altijd geholpen.

dat vind ik dus ook altijd zo'n leuke uitspraak: dat het heeft geholpen. Hoe weet je dat? hoe weet je zo zeker dat ze anders wel een verstopping hadden gekregen:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

100 procent zeker weet je dat natuurlijk niet maar als ik hier allemaal kettingkeutels zie liggen en de keuteltjes worden steeds kleiner, dan gaan bij mij toch de alarmbellen rinkelen. Je kan wel af gaan wachten of je konijn echt verstopt raakt maar waarom zou je dat doen? Zelf grijp ik liever vroegtijdig in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkzame stof in ananas is prozyme. Zie mijn eerdere bericht m.b.t. de werking daarvan.

Ik wil niet moeilijk doen, maar als ik prozyme intyp in google dan is dit enkel een merknaam van een medicijn en niet een bepaald bestanddeel dat ergens in zit. Het is een samenstelling van verschillende enzymes ed, enkel door de mens samengesteld. Dus vermoed ik dat prozyme niet in ananas zit maar misschien wel iets gelijkaardigs. En misschien zitten er in kiwi andere bestanddelen dan in ananas die misschien wel een beter werking hebben (zeg maar wat hoor, weet niet of het zo is). Maar kiwi helpt toch echt bij de transit bij mensen (van ananas weet ik het zo niet, behalve van het sap uit de blikken), dus misschien dan toch ook bij konijnen?

Ik wil je helemaal niet afbreken ofzo hoor, maar probeer gewoon een beetje logisch na te denken gezien het bij mensen wel goed werkt (kiwi). Vandaar mijn vraag losstaande van prozyme.

Sorry als ik brutaal overkom, is zeker de bedoeling niet. Ben gewoon veel te nieuwsgierig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik het dan zo zeggen, het (in dit geval) werkzame deel uit de ananas zit ook in de prozyme (als het goed is kun je dat wel terug vinden). Wat prozyme of ananas zou doen is het afbreken van voedsel rond haren. Volgens mij heeft kiwi die werking niet. Volgens mij is het verhaal van kiwi vooral dat het vezelrijk is. Ik denk dat het in die zin voor konijnen niet echt nuttig is want die krijgen al veel vezelrijk voedsel. Maar mensen kunnen natuurlijk moeilijk op hooi gaan zitten kauwen.

En vragen staat vrij toch? Juist wel doen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De werkzame stof van ananas is bromelaine, misschien dat je daar eens op kan googlen, dan krijg je veel meer info. Het is een enzym dat in de darmen eiwit afbreekt.

Of het in kiwi zit weet ik niet....in papaya zit in ieder geval wel een soortgelijk stofje.

Heeft ze nu nog steeds kettingkeutels trouwens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, nog gene gezien, en hou nu wel erg haar keutels in de gaten (of toch een poging, niet altijd simpel met 2 konijnen). Vandaag waren het weer grote bollen dus dat is al goed. Maar haar buik knort wel veel, ofwel is het gewoon omdat ik er nu erg op let. Ik heb haar ook wat meer groenvoer gegeven (5 à 10 gram meer) maar ze wil 1 stukje sla niet opeten. Ze zoekt wel eten want als ik het voor haar neus hou, ruikt ze wel enzo, maar dan draait ze haar hoofd, elke keer opnieuw. Heb een klein stukje ervan aan Stitch gegeven om te zien of hij het wel eetbaar vond en hij smulde het naar binnen. Misschien dat ze het straks nog zal opeten.

Ze is nu hooi aan het eten :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, net nog eens geprobeerd en in 1 2 3 binnen :). Victory! ;)

Nu maar hopen dat alles weer goed komt met haar buikje.

Waarom ruien ze eigenlijk als ze binnen zitten? Heel het jaar is het dezelfde temperatuur (ongeveer). Kunnen ze dan niet gewoon iedere dag zoveel haren verliezen elke dag van het jaar als een mens? (sorry, vermenselijk ze nogal graag, ookal weet ik dat het niet mag/kan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .