Ga naar inhoud

help! schurft!!


orpheus

Aanbevolen berichten

ons nieuwe konijntje lijkt schurft te hebben. en daar kom je dan op vrijdagavond achter :(

het gaat nog goed met haar, ze eet goed maar ik ben heel bezorgd voor ons andere konijntje. in het kader van de koppeling zit hij nu in haar kooi. kan dit kwaad? hoe verspreid schurft zich? kunnen we zelf iets doen?

met andere woorden: HELP!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de dierenarts, die zal je konijntje een injectie geven, soms in combinatie met een middeltje om je konijn mee te wassen en eventueel een week later nog een injectie. (geloof dat de behandeling met ivomec is als ik het juist heb).

Schurft is besmettelijk, afhankelijk van de soort mijt die het veroorzaakt kan het ook voor mensen besmettelijk zijn, dus goed je handen wassen en je konijn niet bij je andere dieren in de buurt laten tot je zekerheid hebt. Dus haar toch apart zetten van de rest, hoewel ik denk dat het eigenlijk al te laat is en je ze allemaal zal moeten behandelen tegen schurft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, orpheus heeft het nu ook. maar het is geen spoedsituatie? want dan wacht ik tot maandagochtend, dan is er weer spreekuur. ze kunnen er toch niet dood aan gaan? wel vervelend, orpheus is nog wat zwak, vandaar natuurlijk dat hij ook meteen besmet is. ik heb erg te doen met die 2. jammer dat het asiel ons een ziek konijn heeft gedaan :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

en stronghold

dat doet toch ook het werk tegen schurft of niet ?en dat kan je in de apo kopen .

of is dat enkel tegen vacht en oormijt ?

je moet toch wel goed oppassen hoor

ze kunnen daar wel ziek van worden en vlug .,

als dat in hun oortje kruipt hebben ze een scheve kop en een oorontsteking .

kijk de oortjes maar goed na of er geen bruine vlekken opzitten !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

eurydice komt nog maar net uit het asiel en heeft haar oren bijna kaal en kapot gekrabt. orpheus heeft het nog maar sinds vandaag. daarom weet ik zeker dat het van het asielkonijntje komt. we hebben eurydice nog geen week en met orpheus was er niets aan de hand.. dus logische conclussie (vooral door de kapotte oortjes)

we zijn benieuwd hoe het verder gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan zou ik niet twijfelen en stronghold gaan halen hoor

als het in de oren zit ,dan moet je vlug gaan naar de apo

stronghold voor kittens gaan halen

iets rond de 28€ voor 3 behandelingen

en in 3 dagen zijn ze er vanaf

en als ge ivomec laat opspuiten dan moet je toch naar de dierenarts

en betaal je toch bijna hetzelfde

en zo moet je je konijntjes niet stressen van buiten te gaan

mijt of schurft is geen schande he , er zijn weinig konijnen die het niet hebben

gelijk mirielle zegt ,het zit in hooi of stroo of gewoon in het gras

daarom doe ik mijn nijnen 1x per jaar ermee en ge bent redelijk safe

kan terugkomen he die mijt

laat iets weten he

vooruit schoenen aan en naar de apotheek

groetjes :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja had het kunnen denken he

eens je ziet dat ze mijt hebben ,dan zijn ze meestal ziek

nu een troost

de mijn hebben het allemaal gehad ,met koorts en oorontsteking en geen enkele is gestorven eraan

ze zijn een dag ziek geweest en dan werkte de antibiotica al

een konijn is vlug ziek ,maar ook vlug terug beter

sterkte he en verzorg ze goed he en hou ons op de hoogte

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

orpheus hoe is het met je nijntjes nu??

@ lieke barten; ik vind 14 dagen wel erg lang vooral omdat schurft erg snel kan gaa en omdat het echt heeeeeeel erg vervelend is voor je nijntjes...het jeukt verschrikkelijk enzo!! ik weet niet hoe andere erover denken en mischien ben ik dan wel precies ermee maar, ik zou als ik jou was echt even een andere dierenarts gaan zoeken die je nijn kan behandelen..het is tenslotte zo gebeurt en het scheelt een hele hoop ellende voor je nijntje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .