Ga naar inhoud

hoeveelheid biks/hooi


Honnai

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds zondag twee konijntjes die nu ongeveer 9 weken oud zijn. Bij het ophalen van de konijnen werd mij verteld dat jonge konijnen nog onbeperkt biks mogen eten, klopt dat? Ze eten nu eigenlijk best wel veel biks en maar een heel klein beetje hooi. Alvast bedankt voor het antwoorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hooi is het belangrijkst , dus ik zou toch een beetje biks minderen en goed hooi onbeperkt geven , bij mij vinden ze biks ook lekkerder , maar krijgen 2 keer dag een beetje wat in kwartier op is , de rest moeten ze met hooi [ wat ze heel veel eten ] en groenvoer doen .

Mijn konijnen eten niet alle soorten hooi , ik heb vrij grof en groen hooi van de paarden , maar de meeste soorten uit de supermarkt eten ze slecht .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onbeperkt biks is niet aan te raden. Ze mogen wel meer dan wanneer ze volwassen zouden zijn, maar het is belangrijk een balans te vinden zodat ze wel goed hooi eten en ook geen blindedarmkeutels laten liggen. Een beetje zoeken dus! Weet je hoe zwaar je konijntjes ongeveer worden als ze volwassen zijn? Als je dat ongeveer weer kun je namelijk een richtlijn berekenen van hoeveel ze nu mogen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de beide ouders ongeveer 2 kg wegen. Dus dan misschien 40 gram biks per konijn per dag of zoiets? Dit was wat ik eerst wilde gaan doen maar toen werd mij dat andere aangeraden. Ik heb nog nooit eerder konijnen gehad dus heb ook niet zoveel ervaring.

Tot nu toe vind ik gelukkig alleen maar de andere keutels dus die blindedarmkeutels eten ze wel op. Ook eten ze wel iets hooi hoor, maar hun voorkeur gaat nu nog uit naar de biks. Als er geen biks meer in de bak zit dan beginnen ze aan het hooi. Maar ik heb de ruif nog niet bij hoeven vullen sinds zondag, en ik had de ruif ook niet heel erg vol gedaan.

Groenvoer wil ik straks rustig gaan opbouwen, maar nu ben ik ze al over aan het zetten van het voer wat ze eerst kregen op biks dus ik wil niks overhaasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik gisteren thuis kwam hadden ze toch niet alle blindedarm keutels opgegeten. Dus ik ben meteen overgegaan op minder biks geven. En ik heb de groenvoerbal gevuld met hooi. Dat was wel interessant en binnen de kortste keren zaten ze daar van te eten. De ruif is kennelijk te saai ;)

Vanmiddag maar weer kijken of ze nu wel alles opgegeten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .