Ga naar inhoud

E Cuniculi


dorah

Aanbevolen berichten

Hallo,

één van mijn konijnen heeft vandaag de diagnose E Cuniculi gehad.. ik heb 2 soorten medicijnen gekregen, de ene moet 2x daags en de andere 1x daags.

Ik krijg het echter absoluut niet voor elkaar het spul er met het spuitje in te krijgen. Heb al de 'handdoektruc' geprobeerd, op brood, in een stukje banaan, in een beetje appelmoes, maar niks werkt.

Ik ben echt ten einde raad.. wie heeft er alsjeblieft advies?

Alvast erg bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een handigheidje dat toedienen van medicatie.

En sommige konijnen vechten behoorlijk helaas.

Heb geen verder adviezen maar ik hoop dat het toch gaat lukken. Probeer uit te vinden wat hij heel graag eet en probeer het daar in te verstoppen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier lukt het ook totaal niet om het er met een spuitje in te krijgen. Wat hier wel werkt is de medicijnen door wat verse banaan mengen en het laatste beetje te geven met wat verse peterselie. Ik sluit mij bij Belleke aan, probeer uit te vinden wat je konijn heel graag eet en probeer het daar in te verstoppen of doorheen te mengen. Volgens mij is dat de enige manier om de medicijnen zonder al te veel stress bij een konijn naar binnen te krijgen. De handdoek truc werkte hier ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu Dorah.

Wat ik mij ook nog bedacht kan iemand anders het niet eens proberen. Ik heb ook vaker konijntjes van andere mensen gehad om medicatie te geven. Dan lukte het het baasje niet en brachten ze ze hier.

Ik hoop dat het probleem inmiddels is opgelost.

knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vaak de truc dat het konijn moet voelen dat het geen kant op kan en jij hem te baas bent. Als je hem het idee geeft dat het kan ontkomen zal hij het zeker doen.

De handdoek truc bijvoorbeeld werkt alleen als de handdoek heel strak zit en geen enkele bewegignsvrijheid geeft. Het konijn kan dan niet behalve met de kop slaan. Ik leg het hoofd of iig de ogen tussen mijn arm en mijn lijf dan is donker en meestal worden ze dan rustiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft lastig, hier ook, als Gijs goed ziek is lukt het aardig maar als hij aan de betere hand is vind ie het verschrikkelijk! Houdgreep tussen me schoot en linker arm en dan met rechts manouvreren om dat spuitje in zn bekkie te krijgen! En heel lief praten tegen hem....Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie adviezen. Ik heb nu gelukkig hulp gekregen van iemand die veel ervaring heeft (ook met de ziekte) en zelf ook een konijnenopvang heeft. Omdat ik 't zelf niet meer aan kon zien dat Mila steeds verder achteruit ging, heb ik gevraagd of ik haar daar mocht brengen. Dat mocht, en weet nu zeker dat ze heel goed verzorgd wordt en haar medicijnen op tijd binnenkrijgt.

Ben nog steeds bezorgd, maar de wetenschap dat ze niet op 'n betere plek kan zijn geeft wel rust.

Ze houden me op de hoogte, ik zal hier ook laten weten hoe het gaat.

Nogmaals dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, maar dankzij al onze goede zorgen heb ik Mila vandaag toch in moeten laten slapen.. ze was in 12 uur tijd (afgelopen nacht en vanochtend) zó ver achteruit gegaan dat ze rondtolde en niets meer at of dronk. Ook dwangvoeren lukte niet meer. De mening van het meisje wat Mila verzorgde, én nog van 2 dierenartsen, was van alle drie dat het een verloren zaak was.. De ziekte heeft zo hard toegeslagen dat zij in slechts 6 dagen ziek zijn er nu ineens niet meer is, ondanks metéén de eerste dag naar de dierenarts, warm houden, Panicur en nog andere medicijnen.. Ik zal mijn meisje missen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .