Ga naar inhoud

Konijn eet echt geen hooi....


Dorieke_

Aanbevolen berichten

Hai allemaal :)

Mijn konijn eet amper tot geen hooi. Met een hooibal doet ze wel een week en dat lijkt me niet echt gezond! Ik heb al van alles geprobeerd:

* Kruidenhooi in de smaak pepermunt, kamille en met paardenbloemblaadjes

* Hooi van de boer

* Pakjes hooi van de dierenwinkel (hiermee begonnen).

Madam weigert het te eten, waardoor ik mijn hooi dus weg kan gooien....Heel af en toe zie ik dat de bal leeg is.

Aangezien het voor konijnen heel belangrijk is om hooi te eten zit ik met mijn handen in het haar!!! Hoe krijg ik mijn konijn aan het hooi?

Ze krijgt overigens wel goed voer waar voldoende vezels in zitten zonder verdere onnodige toevoegingen (zoals in gemengd voer), verse groente, wilgentakken, paardenbloemblaadjes etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na honderdmiljoen berichten in het forum doorgespit te hebben heb ik mijn oplossing gevonden. Goedkoop hooi van de Albert Heijn, van het merk Fit-Ami. Ze eten het hier nu aan de lopende band. Het ziet er niet lekker uit, is een beetje stoffig en niet echt groen maar ze krijgen er niet genoeg van. Geen idee waarom.

Maar dit hoeft natuurlijk niet voor jouw konijntjes te gelden. Ik zou dus vooral nieuwe smaken en merken blijven proberen totdat je de juiste hebt gevonden.

Misschien kun je ook hooithee maken (hier heeft dat niets geholpen) door hooi in heet water te laten trekken, hooi eruit te laten en het water afgekoeld te geven. Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen eten gelukkig gewoon hooi en stro. Meestal maak ik er een spelletje van. Ik verstop wat hooi in hun rol of hang het in een wc-rolletje in hun kooi. Dat vinden ze altijd erg vermakelijk. Ik weet niet of het helpt, als ze sowieso niet gek zijn van hooi.

Ze vinden het ook heerlijk als ik heel veel hooi in hun kooi doe. Dan gaan ze lekker graven en spelen (en natuurlijk ook eten).

Die van mij zijn echte hooi-eters. Misschien wat minder ander voer geven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je willen adviseren om de adviezen in dit topic eens te proberen:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?63261-Slechte-hooi-eters-wie-heeft-ervaring-met-Agrobs

Dat konijntje wilde ook absoluut geen hooi eten, maar nu toch wel.

In dat topic wordt ook gesproken over het vervangen van hooi, maar hier is eigenlijk geen goede vervanger voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me echt een ramp, een konijn dat geen hooi wil eten. Mijn konijnen zijn echt verzot op hooi en vreten het de hele dag door. Heb 1 vuilniszak per 2 dagen nodig voor 5 konijnen, dat is dus best veel. En er ligt echt niet zoveel in het hok dat je denkt: verspilling. Ze eten er gewoon flink van.

Ik haal het hooi bij de boer. Maar jouw konijn wil dat dus niet. Ik zou gewoon blijven proberen met verschillende merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaan er minstens 3 hooiballen per dag doorheen met 2 kleine konijnen (1700 gram). Met een zak van 500 gram doe ik ongeveer een week. Dit is wel aanzienlijk vermeerderd sinds ik ze kruidenhooi geef en de smaakjes afwissel (paardenbloem, kamille, rozenbottel). Gewoon blijven proberen inderdaad, misschien lekkere dingen in de hooibal verstoppen, nat maken, maar vooral steeds ander hooi proberen tot er ineens iets bij zit wat ze wel lekker vindt! Ik vind dat kruidenhooi wel aan de dure kant, maar goed, haakjes en maag-darmproblemen zijn veel duurder. Ik hoop echt dat je snel iets vindt wat er wel goed in gaat! Waar woon je? Misschien dat je het hooi dat slecht gegeten wordt weer kwijt kunt bij iemand hier op het forum om de kosten wat te drukken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn at eerst ook heeeel weinig hooi, ik heb nu gewoon simpel hooi van de dierenwinkel en hier eet hij nog wel het meest van! Eerst hoefde ik in de hooibal bijna nooit nieuw hooi in te doen, nu bijna elke dag...!

Ik ben iets minder voer gaan geven en gewoon dingen gaan proberen.

Hooitee, verschillende soorten hooi, hooi nat maken, gewoon blijven proberen!!!

En wat al eerder gezegd werd: maak er spelletjes van, bijvoorbeeld een hooibal (maar die heb je dus al...)!

Succes ermee, groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al veel verschillende hooi soorten geprobeerd. Zo ook die in dat topic. Stro ligt een laagje in haar schuilhoek, niet overmatig veel.

Ze krijgt hope farms Rabbit select (geperste brok gaat er helaas echt niet in). Ze weegt zes kilo x 20 gram is iets meer dan 100gram brok per dag.

Het hooi bied ik aan in een hooiballetje die hangt bij haar voerbak. Heb wel eens gelezen dat ze wel willen eten als ze op hun toiletje zitten. Eens proberen of dat gaat lukken om de bal daar te bevestigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, daarme kun je 2 vliegen in 1 klap vangen!

Maak eerst dit coer op en koop een klein zakje super trio.

Je geeft hem gewoon wat brokjes super trio en een beetje select.

Legt hooi op alle mogelijke manieren neer, op de grond, in een ruif, in de wc etc.

En dan moet hij vanzelf van 1 van de 2 gaan eten omdat hij enorme honger krijgt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super Trio heb ik al geprobeerd, maar geen succes. Sience Selective ook zo. Eerst heb ik het als snoepje aangeboden en daarna steeds meer gemengd. Ze at het echt niet en ik heb het echt lang volgehouden. Ik heb gewoon een raar konijn :P

Ik heb nu kruidenhooi pepermunt in de hooibal gedaan, opgehangen aan een haakje boven haar toiletje en er allemaal lekkere dingen in gestopt. Ze eet nu de lekkere dingen eruit, maar misschien gaat ze wel op zoek naar meer en eet ze ook hooi ;)

Ik ga dat hooi maar eens proberen, dank je voor de tip :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het hooi gewoon los in de toilet leggen, de meeste konijnen eten dan véél meer hooi. Ik heb voor 2 konijnen een hoge kattenbak vol met hooi en die is elke avond bijna leeg.

En anders toch maar proberen om minder biks te voeren, hier krijgen ze maar 10g per dag ofzo (wel veel groenvoer). Ik ben niet zo van het biks voeren :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .