Ga naar inhoud

castratie


loes

Aanbevolen berichten

hallo,

ik heb 4 konijnen,

een moeder met 2 jongen,

en een vader.

het probleem: ik heb maar 2 kooien, en ik mag er geen meer bij hebben van m'n ouders.

voorlopig zit de moeder samen met de jongen in een kooi (de jongen zijn op 6 september 3 maanden! )

en de vader zit in een kooi.

als er 1 van de jongen, een mannetje is, en ik laat die castreren, mag die dan bij de ongecastreerde vader?

of als het beide mannetjes zijn, mogen die dan ongecastreed samen omdat het broers zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mannen kunnen niet samen.

Je kunt dus het best heel hard hopen dat je jonkies of 2 dames zijn (dan de vader castreren, moeder of 1 van de dochters bij hem en de overige 2 dames samen), of een ram en een voedster (2 koppeltjes van gecastreerde ram + voedster maken).

Overigens moet je ze onmiddelijk sexen en als er een ram bij zit ze uit elkaar halen, want anders is moeder weer zwanger. konijnen kunnen makkelijk met 3 maanden vruchtbaar zijn (rammetjes)!

Als het beide mannetjes zijn moet je er toch eentje wegdoen of een kooi bijnemen, want samenblijven gaat maar zelden en alleen op groot terrein.

Ik zou de vader zoizo vast laten castreren, dan kan hij of samen met de moeder, of met 1 van de jongen als dat een voedstertje blijkt te zijn. Je moet 3 weken wachten tot de ram niet meer kan dekken na een castratie, dus je komt eigenlijk nu al kooien te kort, tenzij al je jonkies voedsters zijn en dus nog even bij de moeder kunnen blijven.

Je loopt dus nu al kans op nog meer nestjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

YES!!!!!!!!!!!!!!

ik ben suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuper blij!!!

ik wilde nog eens kijken of ik echt nog niet kon zien welk geslacht mijn konijntjes hebben,

en nee ik kon het niet zien,

maaaaaaaaar,

ik zag wél dat ze beiden tepeltjes hebben!!!!!!!!

2 meisjes dus!!!!!!!

gelukkig maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn kan je niet sexen aan zijn tepels.

Ik had dit jaar een konijntje wat ik de eerste 24 uur van zijn leven moest verzorgen voordat een ander was bevallen en ik het over kon leggen.

Heel opvallend was dat het jong een rij tepels had.

Iets waar ik nog nooit op had gelet maar toen wel zag door intensieve zorg.

Toen ik hem bij zijn pleeggenootjes bij legde heb ik die ook beide gecontroleerd op tepels.

En beide bleken ook tepels te hebben.

Dan zouden het dus 3 dames moeten zijn.

Maar het bleken dus 1 heer en 2 dames te zijn.

Ik heb overigens deze tepel controle bij alle daarna opvolgende nesten gedaan en alle jongen bleken tepels te hebben ongeacht of het nou een ram of voedster was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .