Ga naar inhoud

Slechte hooi eters, wie heeft ervaring met Agrobs?


Bam Bam

Aanbevolen berichten

Even alles op een rij:

Beste zou zijn dat hij meer hooi zou eten, alleen ben ik nog op zoek naar een soort die hij wel lust.

Momenteel krijgt hij naast het hooi waarvan hij t meeste laat liggen diverse groenten, verse wilgentakken van de boom. Wilgentakken zoals in de winkel verkrijgbaar in vorm van tunnel en kleinere stokjes zeg maar. Hij is nu helemaal over van de biks die hij kreeg op SS ivm betere samenstelling.

Begrijp ik het goed dat ik Fibafirst kan bijvoeren (bijv. als beloning voor het komen of high five etc) tot hij wel hooi eet, maar beter niet ipv ivm verhoogde calcium, natrium etc???

Als ik dat zo goed heb begrepen, haal ik morgen alpenweide hooi of een ander soort dat goed is voor jonkies en die natuurlijk ook graag gegeten wordt door kieskeurige nijntjes en een pak fibafirst. De kosten vind ik niet zo belangrijk. Hij moet gewoon gezond de groei door en een leven lang gezond blijven :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar wat je als prioriteit stelt:

- vezels voor een konijntje dat er relatief weinig binnen krijgt met een licht verhoogde calcium en natrium waarde,

- of haast geen vezels en geen (licht) verhoogde calcium, natrium, vetgehalte...

Ik snap niet hoe je een verhoging van 150 tot 200% als een lichte verhoging aan kunt merken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even alles op een rij:

Beste zou zijn dat hij meer hooi zou eten, alleen ben ik nog op zoek naar een soort die hij wel lust.

Momenteel krijgt hij naast het hooi waarvan hij t meeste laat liggen diverse groenten, verse wilgentakken van de boom. Wilgentakken zoals in de winkel verkrijgbaar in vorm van tunnel en kleinere stokjes zeg maar. Hij is nu helemaal over van de biks die hij kreeg op SS ivm betere samenstelling.

Begrijp ik het goed dat ik Fibafirst kan bijvoeren (bijv. als beloning voor het komen of high five etc) tot hij wel hooi eet, maar beter niet ipv ivm verhoogde calcium, natrium etc???

Als ik dat zo goed heb begrepen, haal ik morgen alpenweide hooi of een ander soort dat goed is voor jonkies en die natuurlijk ook graag gegeten wordt door kieskeurige nijntjes en een pak fibafirst. De kosten vind ik niet zo belangrijk. Hij moet gewoon gezond de groei door en een leven lang gezond blijven :D

Dat vetgedrukte is idd een hele goede conclusie.

De keuze om wel of geen fibafirst te geven, is een persoonlijke keuze, net als de keuze om SS te voeren. In dit geval vind ik niet dat jouw konijn te weinig vezels binnen krijgt: hij krijgt immers onbeperkt SS met een hoog vezel gehalte (23%). Ik snap dan ook niet waarom je fibafirst zou gaan voeren ipv hooi. Je kunt immers niet de komende 10 jaar fibafirst ipv hooi gaan voeren.

Ik zou zelf idd verschillende hooi soorten uitproberen.

Wilgentakken zijn goed voor de tanden, maar moet je ook niet overdrijven. Het kan in grote hoeveelheden maagproblemen veroorzaken.

Waar ze hier overigens dol op zijn, zijn die wilgenballen waar hooi in zit. wellicht kun je dat ook nog proberen als tussendoortje.

Of de wilgentunnel vol stoppen met lekker hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er persoonlijk inderdaad voor kiezen elke dag een paar stokjes bij te voederen, en indien er in de toekomst na beperking van de brokken nog steeds geen hooi gegeten word zou ik een overschakeling van SS op fibafirst overwegen.

Maar zoals je ziet is dat mijn persoonlijke voorkeur en wat IK zou doen, nicky zou duidelijk een andere keuze maken. Het is zoals ik dus al reeds zei even afwegen wat je het belangrijkst vind. Even voor de volledigheid: het konijn waaraan ik fibafirst geef heeft vroeger darmprobleempjes gehad bij een andere eigenaar, naar alle waarschijnlijkheid door het systematisch weinig eten van hooi, en ik kies er dus voor veel vezels te voederen om die "luie darmen" weer te vermijden. Tot nu toe gaat het op deze manier heel goed. Dat ik daarbij kies voor een verhoging van sommige bestanddelen ten opzichte van SS (maar daarom niet perse ten opzichte van andere goede voeders) is het "offer" dat ik maak om zijn darmpjes aan de gang te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag naar intratuin geweest voor ander hooi. Heb de keuze laten vallen op hooi met brandnetels. Bij de fokker kregen ze ook hooi met brandnetels maar dan van de boer. Hij was zowaar gretiger op t hooi dan anders. Zag hem flinke happen nemen :) Ben benieuwd of het hiermee beter gaat. Lijkt er in ieder geval wel op. Zojuist heeft Bam Bam ook paar slokjes hooithee op. Ging direct erna weer naar zijn hooi. Heb hem ook een klein beetje verse peterselie gegeven, zouden ze meer eetlust van krijgen...

Van FF hadden ze enkel een heel grote verpakking en dat vond ik toch te gortig. Wilde eerst zien of dit hooi wilde lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed zo!! Zie je wel..

Ik ben er idd ook wel bang voor dat je hem met de kruidenhooi zo verwent, dat hij straks niets anders meer wil ;)

Probeer ook af te wisselen met hooi soorten. Ik merk dat als ik hier een hele tijd maar 1 hooi soort geef, ze dat op een gegeven moment ook niet meer willen eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel blij dat deze soort beter gegeten wordt. Ruim de helft is nu op van zijn schaal. Ben benieuwd wat ik morgenvroeg nog vind. Hij kwam zojuist wel bij me en begon kunstjes te vertonen in de verwachting biks te krijgen. Toen hij niet direct wat kreeg werd hij echt opdringerig.

Duidelijk al verwend. Tijd voor nieuwe kunstjes en minder vaak beloning. Hij is inmiddels zo vrij en gewend dat dat noodzakelijk wordt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet in ieder geval hooi nu.

IK zelf doe in het hooi ook vaak iets van kruiden verstoppen en dan eten ze het ook. Nu de verse kruiden eigenlijk niet meer groeien doe ik bv gedroogde paardenbloem-brandnetel etc erdoor heen stoppen. NU moet ik zeggen dat er hier een baal hooi van de boer in een kleine maand door heen gaat. Had toen 4 konijnen. De ene eet wel meer hooi dan de andere. Ik heb meestal gewoon een baal van de boer hoor.

Die Agrobs korrels heb ik ook gehad. Kreeg eens een doos vol zakken van die korrels voor mijn opvang van iemand. IK gaf het eigenlijk alleen aan de kleine diertjes en als extra. Het zag er goed uit vond ik. Maar vond het te duur om te gaan voeren.

Leuk om eens uit te proberen en ik kreeg het gratis. Ik kocht dan liever SS voor mijn zieke nijntjes.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bam Bam van alle 4 soorten een beetje gegeven zodat hij een ruime ruif vol had. Vanochtend lag er nog een beetje, denk n kwart. Is dat voldoende, 3/4 ruif op een dag?

Alvast bedankt voor je reactie.

Ik vind dat moeilijk in te schatten, maar je bent nog niet zo lang bezig, dus dit is een hele goede vooruitgang!

Hier eten ze met z'n 2 (wegen samen 4,5 kilo) meer dan 1 kilo hooi per week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bam bam weegt nu 2 kg maar uiteindelijk zal hij 3 -3,5 kg gaan wegen. Mijn vorige konijn was maar n klein soort n at makkelijk n hooiballetje leeg.

zojuist n flinke hoeveelheid groenschotel gemaakt. 4 soorten hooi. Wat verse basilicum peterselie en munt. verse wilgentajes blaadjes sla en witlof en nog wat andijvie. Hij heeft super goed gegeten en ook hooi. Denk dat hij de smaak toch langzaam te pakken krijgt. Mss weet je de min. Hoeveelheid die hij op moet om gezond te blijven.

Wil zodra basilicum etc op is gedroogde kruiden gaan geven en dan mengen zoals k gelezen heb hier of t forum.

Tips n suggesties zijn altijd welkom.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bam Bam eet op dit moment redelijk hooi, maar moet het hem echt lekker maken met van alles erdoorheen (verse kruiden en groenten en takjes) anders blijft het te weinig in mijn optiek. Hij eet gewoon veel liever verse groenten als witlof, andijvie en andere groenten die ik varieer. Ook wilgentakjes zijn favoriet.

Ik heb nog behoorlijk wat hooi in een grote bak dus voorlopig hoef ik geen nieuwe, maar desondanks toch heel erg bedankt voor de tip :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou steeds minder lekkernijen door het hooi kunnen doen. Geef die lekkernijen dan niet los, maar gewoon even helemaal minderen daarmee. Waarschijnlijk zal ze dan steeds meer hooi eten, maar vergeet niet om het hooi af en toe af te wisselen met een ander hooi soort die hij ook lekker vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wilgenbal me hooi is vannacht gesloopt en gisteren eindelijk raffia gevonden voor een hooibal :D dat ga ik vandaag dus voor t eerst maken.

Ik heb 4 soorten hooi die ik alle 4 aanbied ( van alles een handje vol ). Twijfel of ik dat ook met de hooibal zal doen. Zou je dat anders doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje hooi, de groenten, hooi etc. Is fijn dat ie het hooi nu wel eet, nog niet op helaas maar toch... Na wat eten gaat hij languit in de kamer liggen om later (lees nu) weer terug te gaan naar zijn verblijf om daar weer lekker te gaan peuzelen en spelen.

Vind het vermaak voor hem ook heel leuk. Goedkoop speelgoed zo ;) Is toch weer net iets anders dan uit een ruif en voerbak. In het ruifballetje met takjes lekkers en hooi was ook heel leuk, maar juist de afwisseling vind ik heel goed. Weerhoudt hem van slopen denk ik. Ik geef hem nooit alle speeltjes steeds beperkte keuze..

Nogmaals bedankt voor je bijdrage, heel nuttig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .