Ga naar inhoud

Wormpjes en Stonghold?


Sjellie

Aanbevolen berichten

Ik heb afgelopen vrijdag één klein levend wormpje op de ontlasting van mijn konijnen gevonden. Dacht al een tijdje aan een wormbesmetting, aangezien mijn konijnen beide de BDK's niet meer opaten en dit ook niet weg leek te gaan door minder te voeren. Zelfs op een alleen-hooi-dieet aten ze nog steeds de BDK's niet op. Uiteindelijk toch maar weer begonnen met het geven van groentes, aangezien het wel duidelijk was dat na 2 maanden deze het probleem niet waren.

Naar de dierenarts gegaan en om een wormkuur gevraagd. In de eerste instantie wilde de assistente mij helemaal niet geloven dat het om een wormbesmetting ging en zei dat het maden waren. Uiteindelijk het wormpje maar op een stukje huishoudfolie geplakt en meegenomen met wat keutels. Uiteindelijk werd ik geloofd, maar wilden ze mij Stronghold geven. Heb gevraagd om Panacur, aangezien ik gelezen heb dat Stronghold niet werkt tegen de meest voorkomende wormsoort bij konijnen. Ik heb de konijnen dit weekend even opnieuw gewogen en nu krijg ik alsnog Stronghold mee. Het is makkelijker toe te dienen dan Panacur, maar de DA wil mij ook geen Panacur geven. Ze vertelde dat het de koeien-variant moest zijn en dat de dosering van Panacur veel ingewikkelder werd. De konijnen hadden waarschijnlijk wel toch rondwormen. Van pinwormen had ze nog nooit gehoord, terwijl dat volgens andere informatie juist de meest voorkomende worm bij konijnen is...

Ik heb het nog niet opgehaald, maar heeft deze wormkuur nu wel zin? Wat moet ik hier nu mee...?

aangepast door Sjellie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat gevoel krijg ik ook. Ik weet niet beter dat stronghold werkt tegen beestjes van buitenaf, vachtmijt/vlooien en allelei van dat ongedierte.

Je hebt ook Iverquantel, dat werkt tegen een boel wormen, maar net niet tegen de pinworm. Daarvoor moet je echt Panacur hebben.

Ps: dan zouden Fenbendrops ook goed zijn toch? Immers dezelfde werkzame stof? Vraag ik me nu inene af.

Mischien kent je dierenarts dat wel. En zo niet, zou ik toch een andere dierenarts vragen hiervoor. Stronghold is best duur en als het toch niet helpt tegen het problem wat jij hebt, is het zonde van je geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur vragen en 14 dagen geven, niet korter. Mijn nijnen hadden het ook. Na panacur was het weg en mintens zo belangrijk, het kwam ook niet terug. Anders tegen je dierenarts zeggen dat ze op de site van dierenkliniek Wilhelminapark moet kijken, heb ik toen ook zo aangepakt, de mijne kende ook geen pinwormen en was blij met mijn info (die ik hier had opgedaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat is inderdaad een goede tip!

Dankzij alle adviezen heb ik toch maar even een andere dierenarts gebeld welke op de lijst van KK dierenartsen staat. Deze had het idd gelijk over Panacur en pinwormen. Klonk een stuk meer konijnkundig dan de andere dierenarts! Heeft even gevoeld hoe de buikjes aanvoelden en wilde toch voor de zekerheid even de ontlasting op de kweek zetten, om uit te sluiten dat er sprake is van coccidiose en andere oorzaken. Niet dat ik iets dergelijks zou verwachten aangezien er geen symptomen van zijn en ik echt een worm heb gezien, maar toch fijn.

Als er niets te vinden is, krijg ik een kuur Panacur mee om de wormen te verhelpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .