Ga naar inhoud

Doni niest


Iris-Marie

Aanbevolen berichten

Hee,

Niet de hele dag door, maar elk uur hoor Doni ik wel een stuk of 3x achter elkaar 'hatsjie' doen. Ze niest dus. Ze heeft geen tranerige oogjes, ook geen snotjes in haar ooghoekjes. Ze heeft wel een nat neusje, maar het zijn geen snotjes, het is heel waterig en niet zoveel.

Aan haar gedrag merk ik niet zoveel. Ze is nog steeds levendig, eet goed, drinkt goed, is een schat van een konijn. Ze ligt alleen wat vaker te slapen dan ze altijd deed.

Als bodembedekking heb ik zaagsel, maar dat heb ik al sinds ik Doni heb (vanaf 8 weken), en ze heeft er nooit last van gehad. Ook staat het hok niet op de tocht. Waar kan het aan liggen? Noa verliest wel veel haar, na een week (schoonmaakdag) vind ik rondom het hok allemaal witte dotjes haar.

Weten jullie waar het misschien aan komt? Is het ernstig? Wat moet ik eraan doen?

Bedankt :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn zat een jaar geleden ook een tijdje op zaagsel en heeft er opeens een allergische reactie op gehad. hij begon te niezen en had last van zijn oogjes waar hij uiteindelijk een bacteriele infectie op heeft gehad. het kan dus aan het zaagsel liggen maar de kans zit er wel evengoed in dat het om snot gaat.

ik zou voor de zekerheid zeker naar de da gaan want snot is erg besmettelijk voor je andere konijn en kan ook chronisch worden als het niet op tijd behandeld wordt en dan zit je wel erg ver van huis. tocht kan een oorzaak zijn van snot (als ze snot heeft) en dus moet ze meteen uit tocht staan. mijn konijnen hebben ook snot gehad en ze krijgen het al snel moeilijker met ademen dus behandeling is erg belangrijk. ook waren mijn konijnen veel minder actief ook al aten ze nog goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment is de buitenlucht nog vochtig, dus je zou een raam open kunnen zetten. Als dat je te koud wordt, is een luchtbevochtiger het beste. Kan me overigens voorstellen dat je die niet in huis hebt (ik ook niet hoor!;) )

Ik weet niet of je de verwarming al aan hebt staan? Dan zou je heel ouderwets van die bakjes met water er aan kunnen hangen, of, als je die niet hebt, bakjes met water op de vensterbank zetten. Alternatief is een natte handdoek op de verwarming hangen, of regelmatig de waterkoker aanzetten bijvoorbeeld.

Het gaat er gewoon om dat je vocht in de lucht krijgt, het makkelijkst door ventileren met vochtige buitenlucht of door water te verdampen op de één of andere manier.

Stoffig hooi zou het ook goed kunnen zijn, inderdaad even licht vochtig maken met een plantenspuit zodat het minder stoft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We wonen in een redelijk klein appartement, en er staat altijd wel een raam open (of de balkondeur op de haak). De verwarming hebben we niet zo vaak aan, behalve als het écht koud is. We hebben buren die het geloof ik altijd koud hebben dus het is hier vaak aangenaam. Ik zal aan de ramen denken, en misschien zijn die bakjes aan de verwarming ook een idee! Ga ik als het kouder wordt even langs de kringloop :) Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens het idee dat het niezen een beetje afneemt. Ik denk dat het Noa's haartjes zijn. Steeds als ik stof (en de wolkjes haar opwaaien) hoor ik doni 'hatsjie, hatsjie, hatttttsjie!'. Of als Noa het in haar bol krijgt en rondjes gaat rennen en de haren dus alle kanten opvliegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens het idee dat het niezen een beetje afneemt. Ik denk dat het Noa's haartjes zijn. Steeds als ik stof (en de wolkjes haar opwaaien) hoor ik doni 'hatsjie, hatsjie, hatttttsjie!'. Of als Noa het in haar bol krijgt en rondjes gaat rennen en de haren dus alle kanten opvliegen.

Dat zou heel goed kunnen! Hier wordt ook geniest als ik stof, veeg of stofzuig, dan waait alles zo lekker op.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bakjes aan de kachel zijn een grote broedplaats voor bacteriën, niet doen dus.

Is dat zo? Had ik eigenlijk nooit bij nagedacht, maar dat water wordt dan natuurlijk enigszins warm, dus kan me daar wel iets bij voorstellen.. Maar als je dat water 2x daags vervangt, kan het dan ook zoveel kwaad denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .