Ga naar inhoud

E. Cuniculi: wat is wijsheid?


Soleil

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje Ina (ongeveer 6 of 7 jaar oud) is in korte tijd extreem vermagerd en heeft sinds gister een verlamde achterpoot. Vandaag dus naar de dierenarts gegaan, die dacht meteen aan e.cuniculi en heeft pijnstillers, ontstekingremmers (carprofen drops) en een antibioticakuur (enrofloxoral) van tien dagen. Ga hier morgen nog even over bellen, want ik zie dat online een andere kuur aanbevolen wordt.

Daarnaast moet ik gaan dwangvoeren met science selective, wortel en/of fruitprutjes.

Ik heb ook een flesje met hooithee neergezet, baat het niet, dan schaad het niet is de gedachte hierachter...

Ik loop alleen tegen een aantal punten aan:

- Ten eerste: stress; ze schiet (altijd al, maar nu extra) geheid in de stress als ik haar optil. Bek open doen en spuit erin is dus een drama elke keer, ze gaat grommen, knarsetanden, en slaat hartverscheurende angstgeluidjes uit.

- Ten tweede: warmte; ze zit in een hok buiten, wel twee verdiepingen en ze heeft zich achterin het slaapvertrek weggestopt. Ik heb er een warme kruik bij gelegd en een enorme dot hooi over haar heen gelegd als warmte (als ze trek heeft kan ze dan ook meteen knabbelen). Om het hok heb ik de winterhoes tegen de kou gelegd. Eigenlijk zou ze naar binnen moeten, maar ik heb een één-kamer woning van 30 m2 waarin ook een kat leeft. Die doet niks, maar is wel ontzettend nieuwsgierig. Daarnaast schiet Ina echt heel erg in de stress als ze binnen is, ik wil het haar eigenlijk niet aan doen om haar nu uit haar vertrouwde omgeving te halen en binnen te zetten...heb ook geen kooi voor binnen, dus ze zou in de douchecabine moeten bivakkeren...wat ik echt zielig vind...

Ik ben echt bang dat ze door de stress juist zieker zal worden...

Ten derde: besmetting; ze deelt haar huisje met nog een konijn, die gelukkig heel gezond oogt, maar wil wel dat dat zo blijft en hij niet ook ziek wordt!

Ik heb begrepen dat het besmettelijk is, maar denk eigenlijk dat de twee nu scheidden een beetje 'too little, too late' is...daarnaast heeft Ina echt heel veel steun aan hem, hij zit haar de hele tijd te likken enzo heel schattig, denk dat ze uit elkaar halen haar geen goed zou doen...

Ik zit een beetje met me handen in het haar, iemand tips?

Wat een rot ziekte is het zeg! Vind het zo zielig om haar zo te zien, heb ook afgesproken met mezelf haar niet onnodig te laten lijden omdat ik haar zo geweldig vind, ik kijk het een week aan en als ik dan geen verbetering constateer en ze heeft nog steeds zoveel pijn laat ik haar inslapen.

Gelukkig is het wel het stoerste en sterkste konijn wat ik ken, dus ik hoop dat ze zich hier ook doorheen weet te slaan. Wil gewoon dat mijn meisje weer beter wordt!!! :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je haar niet binnen halen en een handdoek over haar kooi doen? Dan ziet ze de kat niet lopen. Het probleem is nl dat zieke dieren zich niet zo goed warm kunnen houden.

Voor de rest kan ik je weinig helpen. Ik vind het heel sneu voor je en Ina en ik hoop dat ze snel opknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi ik heb zelf ervaring gehad met EC. je moet idd panacur gaan geven. daarnaast is het noodzakelijk dat je haar binnenhaalt. ze moet op temperatuur blijven. om de paar uur een kruik vullen.. ik heb zelf een snuggelsafe die je opwarmt in de magnetron en die kunnen ze ook niet stuk bijten. heb je geen ren waarin je haar kan stoppen? volgens mij moet je die andere konijn ook preventief gaan behandelen EC is besmettelijk, dit betekent overigens niet dat je andere konijn het heeft maar beter voorkomen dan genezen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor de lieve en mee levende reacties.

Ina is gelukkig de nacht doorgekomen, de kruik was nog warm toen ik vanochtend bij haar kwam, dus ik denk dat ze wel goed zat. Ik heb vanochtend toch maar naar binnen gehaald, klein hokje geleend en beide beesten naar binnen gehaald. De kat zit de hele tijd op een afstandje te kijken, tis net alsof ze door heeft dat ze stil moet zijn nu.

Dwangvoeren is elke keer weer dramatisch, ze toont ook totaal geen interesse in het eten en begint elke keer weet te hijgen van de stress. Tis dat er geen andere optie is, want doe haar dit echt niet graag aan.

Ze krijgt naar mijn idee ook heel weinig binnen, gister heb ik haar drie keer een prutje gegeven:

Banaan (weet het, heel zoet, maar het is een ontzettende zoetkauw dus hoopte dat dat ervoor zou zorgen dat de eerste keer minder stressen was). Dat heeft ze toen ook wel redelijk weggewerkt, zo'n 30 à 40 ml, hoewel een deel er gewoon langs liep.

En dan twee keer een science selective prutje: dit ging wat minder goed, denk dat ze in totaal 20 ml. hiervan gehad heeft.

Vandaag dus maar weer begonnen met banaan. Deze keer was 10 ml. alles wat erin ging, durfde ook niet verder te gaan aangezien ze gewoon doodsangsten uitsloeg.

Uurtje later een wortelprutje aangeboden. Dit ging er wat beter in, ze was ook minder gestressd (en volgens mij begin ik dat dwangvoeren een beetje onder de knie te krijgen) maar er ging niet meer dan 20 ml. in.

Nu denk ik dat ze vandaag wel meer eten binnenkrijgt dan gister, want het is nog maar één uur en ze heeft nog heel wat prutjes te gaan, maar toch...veel is anders. Ik las dat ze minimaal tussen de 50 en 100 ml. binnen moet krijgen per kg. lichaamsgewicht...nu is ze nu maar 1,2 kg (echt veel en veel te licht voor haar grootte, ze was ooit 2 kg, wat wel weer wat te dik was, maargoed...eten is gewoon haar grootste hobby, en mollig is haar tweede naam) dus daar zat ze gister maar net aan.

Heb trouwens door het biksprutje wat gedroogde brandnetel gedaan, las dat dat goed voor haar was en heb wat van dat spul in haar bakje gezet, in de hoop dat ze er zelf van gaat likken...maar tot nu toe niks.

Ga denk ik zo ook even bij de dierenarts vragen of ze toevallig supreme science recovery hebben, ga ervan uit dat dit nog beter werkt dan de biks?

En ik las dat nutrilon soya goed werkzame stoffen had, dus die ga ik zo ook maar halen.

Heb ook gelezen over Rescue remedie van Bach Bloesem, dat zou moeten helpen tegen stress...is het verstandig om dit in huis te halen?

Heb vandaag ook de dierenarts gesproken. Die zei dat ze inderdaad het medicijn panacur wil gaan geven, maar dat Ina nu gewoonweg te zwak is om nog meer troep in te spuiten. Ze moet eerst wat aansterken, dus voor nu zijn de twee spulletjes die ze nu krijgt voldoende en is ontsteking remmen en de pijn stillen het belangrijkste. Als ze weer iets meer massa heeft gaan we meteen daaraan.

Had wel nog een vraagje wat ik ben vergeten te vragen aan de dierenarts: als ze weet aansterkt en aan de panacur zit, krijgt ze dan ook weer volledige mobiliteit terug? Weet iemand dat?

Want een verlamt konijn vind ik niet een waardig leven voor haar...

Tis natuurlijk pas een later stadium waarin dit een issue wordt, maar ik ga haar niet door al deze ellende slepen, alleen maar om haar een onwaardig leven te laten leven... dat zou ik egoïstisch vinden.

Vind het zo zielig om haar zo te zien!

Tis echt gek, vind me konijntjes geweldig, maar dacht niet dat ik zo'n emotionele band met ze had, zeker niet met Ina want die is ook echt niet knuffelig ofzo.

Maar ik was echt chagrijnig gister omdat me nijntje ziek was (heb een arme vrouw bijvoorbeeld echt een bijna dodende blik toe geworpen, terwijl ze nou ook weer niet zo irritant was in het verkeer) en stond bijna te huilen gister. :frown:

Heb ook echt alle leuke dingen afgezegd tot mijn konijn aan de betere hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, bij EC heb je een kuur Fenbendrops/Panacur nodig, 28 dagen lang. Omdat stress niet bevorderlijk is bij EC (in tegendeel) heb ik ze hier de medicatie met een fruitprutje gegeven, dat werkt natuurlijk alleen als ze zelfstandig wil eten. Als ze zelfstandig eet, zou ik persoonlijk niet dwangvoeren. Afvallen is namelijk een symptoom van EC en dat komt met de genezing normaal gezien wel weer goed.

Ik heb ze hier ook nooit gescheiden. Veel konijnen dragen deze parasiet bij zich, de geschatte percentage schommelt tussen de 50% en 80%. Bovendien is de kans op besmetting al lang aanwezig geweest. Dus in hoeverre het nog nut heeft om ze te scheiden? Ik heb het maatje bij de eerste opstoot wel preventief mee behandeld, maar ook aan dat nut wordt getwijfeld. De tweede keer heb ik dat niet gedaan. Er huppen in ieder geval veel konijnen rond bij wie het niet tot uiting komt of nog niet tot uiting is gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees nu pas je reactie hierboven. Panacur moet echt gestart worden, hoe langer je wacht, hoe minder goed de vooruitzichten zijn. De prognoses voor het herstel van EC zijn beter als daar snel mee gestart is. Als het écht EC is, is Panacur het enige dat gaat helpen!

Voor dwangvoeren zou ik die hele fruitrommel laten zitten, zoveel suikers is niet goed voor de darmen. Recovery als dwangvoer is prima, daar zitten alle belangrijke stoffen in die ze nodig hebben op dit soort momenten, dat is hier ook voor ontwikkeld. Ik zou daar niet allerlei huis-tuin-en keukenmiddeltjes aan toevoegen, persoonlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben het met elvje eens.. als ze zelfstandig eet zou ik ook niet dwangvoeren, je kan de medicijnen mengen met babyvoeding( banaan,wortel of gemend fruit), ik heb ook goede ervaring met brinta. leg het op een schoteltje of lepeltje bij mij werd het er dan gewoon vanaf gelikt. ja als het goed is moet de DA ssr gewoon in huis hebben. ik heb die van mij als voorrraad bij noodgeval bij bunnybin besteld.

over de mobiliteit.. EC tast het zenuwstelsel aan, mijn konijtje was blijvend verlamd aan haar blaas en poot.. ieder geval is anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je reactie, ga ermee aan de gang. Zo weer een voerbeurt, kijken hoe deze gaat.

Hm...ga denk ik dan een second opinion vragen bij een andere dierenarts, vind het lastig om zo tegen het advies van mijn dierenarts in te gaan, maar ga even overleggen met een andere (konijnkundige) dierenarts en kijken wat die zegt. Tis namelijk niet dat ze geen panacur wil geven, maar dat ze vind dat het dier eerst een beetje moet aansterken...tis ook echt een goede dierenarts voor zover ik dat kan beoordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich snap ik de redenatie van je da wel, maar als het echt EC is, is Panacur het enige wat echt helpt nu. Daarmee zou je haar weer een stuk beter mee moeten krijgen. En hoe langer je wacht, hoe erger het wordt. Dan zal ze nooit genoeg aansterken. Echt belangrijk om zsm mee te starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn.. ik ben je topic aan het lezen en wilde je vertellen dat ik goede ervaringen heb met Bach bloesem Rescue Remedie, tegen de stress...

En nu lees ik dat de schat helaas de stress teveel is geworden.

Ik wens je heel veel sterkte met dit verlies.

Gecondoleerd. Xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de steun.

Ina heb ik vanavond begraven. Hoewel ik haar wel echt mis en verdrietig ben, ben ik wel 'blij' dat haar verder leed bespaard is gebleven. Ze is altijd een heel vrolijk, actief en nieuwsgierig diertje geweest en om haar zo ziek, zwak en misselijk te zien was echt hartverscheurend. Had graag samen met haar gevochten hiertegen, maar 't was ons niet gegund. Had alleen gewild dat ze niet met zoveel angst had moeten sterven.

Ga denk ik die bach bloesem remedy wel halen voor haar maatje, die was zichtbaar aangedaan door haar overlijden. Ze waren ook echt gewoon een geweldig stel samen. Hopen dat dat hem wat helpt. Gelukkig vind die kerel oppakken, aaien en dergelijke echt geweldig, dus zal hem ook lekker veel knuffelen om te troosten.

En in tijd een vriendinnetje erbij halen uit de opvang, maar daar wil ik even mee wachten totdat de schrik en verdriet bij mij een beetje minder is, moet er nu namelijk niet aan denken om weer een konijn te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel verstandig besluit hoor. Je bent heel verdrietig en als je dan toch een konijn gaat halen, dan sta je er niet open voor, bovendien is Ina niet te vervangen. Verwerk eerst dit maar even, geef je andere konijn (helaas weet ik de naam niet) maar extra veel knuffels. En die Bachbloesem is denk ik wel een goede om in huis te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, een nieuw konijn moet ik op dit moment nog niet aan denken... heb bachbloesems gekocht, kijken hoe hij (andere nijntje heet Hebe) erop reageert. Vond hem wel sneu zo helemaal alleen in zijn hok, maarja dat is nu even niet anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .