Ga naar inhoud

Voedingschema.. !


teddydwergx

Aanbevolen berichten

Heeft iemand misschien een voedingschema voor dwergkonijnen?

Ik ben bang dat ik ze te veel groente, brokjes of snoepjes ga geven en wil niet dat ze dik worden.

Ik geef nu een handje brokjes per dag, per konijn. (zitten appart)

En ongeveer 1x per dag een snoepje of een knabelstok.

En heel soms groente, fruit etc..

Wie kan me aan een schema helpen?

Zijn trouwens teddy dwergen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoepjes, knabbelstokken en fruit kun je beter niet geven. Die zijn niet gezond.

Biks moet je afwegen. Hoeveel kilo is het volwassen gewicht van je konijnen?

Hier vind je ook nog heel veel info: http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm

Het schema:

voedselpiramide%20copy.jpg

Hoe groter het vak, hoe belangrijker het voer voor een konijn is (dus hoe meer ze ervan moeten eten). Hooi is dus de hoofdvoeding.

Gemengd voer en nummer 4 en 5 zou ik niet geven omdat het niet zo gezond is voor je konijn.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mn konijnen, zoiezo 24uur per dag hooi.

Ben nu gras aan het 'kweken' uit zn bakje.

En geef ze elke dag een handje per konijn, voer.

Van ss als ik het goed heb, verder krijgen ze ook iedere dag een klein snoepje.

Of een knabelstok zodat ze wat te knagen hebben als ik weg ben.

Ik geef ze nu iedere dag een gedroogd stukje banaan, is dat te veel?

Is een heel klein dun schrijfje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn geen rare dingen krijgt van die banaan, kan 1x pw een klein stukje wellicht geen kwaad, maar mijn ram krijgt bijvoorbeeld van het kleinste stukje gas, voor hem kan het dus wel kwaad.

Gras moet je overigens ook voorzichtig mee zijn. Sommige konijnen kunnen daar ook niet zo goed tegen. Pluk het in ieder geval (niet knippen of snijen!) en laat het niet te lang liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn vindt fruit (en groente) heerlijk!!

Biks vindt ie ook geweldig!

De laatste tijd eet hij ook wat meer hooi en als hij los loopt, zie k hem regelmatig wat gras eten!

Je kan ook wat bladeren geven van verschillende planten. Of kruiden.

Als je niet veel te veel biks geeft en ze genoeg hooi hebben denk ik dat ze een best goed voedingsschema hebben hoor!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn vindt fruit (en groente) heerlijk!!

Biks vindt ie ook geweldig!

De laatste tijd eet hij ook wat meer hooi en als hij los loopt, zie k hem regelmatig wat gras eten!

Je kan ook wat bladeren geven van verschillende planten. Of kruiden.

Als je niet veel te veel biks geeft en ze genoeg hooi hebben denk ik dat ze een best goed voedingsschema hebben hoor!!

Fruit is niet gezond, dus dient zo min mogelijk tot niet gegeven te worden.

Niet alle planten of kruiden zijn gezond voor een konijn, sommige zijn zelfs dodelijk.

En je laatste zin: Wat is niet te veel biks en wat is genoeg hooi? ;) Konijnen moeten hooi als basis eten (dus niet alleen hebben) en voor biks geld een richtlijn, maar dient er vooral naar de ontlasting en het hooi eten van het konijn gekeken te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef de mijne 24/7 hooi en dan elke dag een bakje ss waar 50 gram in kan en dan een bakje met een handje andijvie, stukjes witlof, stukjes wortel en een mini stukje appel.

Ik heb er ook lang naar gezocht wat ik het ideale vind om te geven en dat is dit voor mijn nijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oops ik las in een ander topic dat iemand z'n jonge konijn net zoveel biks gaf als een volwassene. Ik Geef mijn twee teddy dwergen sochtends 30 Gr. Kenner classic en savonds 20 Gr. ze zijn allebij in mei dit jaar geboren. Is dit teveel?? Las dat teveel gevaarlijk kan zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oops ik las in een ander topic dat iemand z'n jonge konijn net zoveel biks gaf als een volwassene. Ik Geef mijn twee teddy dwergen sochtends 30 Gr. Kenner classic en savonds 20 Gr. ze zijn allebij in mei dit jaar geboren. Is dit teveel?? Las dat teveel gevaarlijk kan zijn!

Kdenk wel dat het genoeg is. Kgeef mn teddy's 20 en 15 gram per dag. Anders laten ze hun blindedarmkeutels liggen.

Ze krijgen wortel, gras en niet te vaak banaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oops ik las in een ander topic dat iemand z'n jonge konijn net zoveel biks gaf als een volwassene. Ik Geef mijn twee teddy dwergen sochtends 30 Gr. Kenner classic en savonds 20 Gr. ze zijn allebij in mei dit jaar geboren. Is dit teveel?? Las dat teveel gevaarlijk kan zijn!

Een konijn tot 4 maanden mag onbeperkt biks. Daarna krijgen ze een hoeveelheid die afgewogen is aan de hand van het te verwachten volwassen gewicht.

Hoe oud zijn je konijnen en hoeveel wegen ze als ze volwassen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn tot 4 maanden mag onbeperkt biks. Daarna krijgen ze een hoeveelheid die afgewogen is aan de hand van het te verwachten volwassen gewicht.

Hoe oud zijn je konijnen en hoeveel wegen ze als ze volwassen zijn?

Ze zijn van 19 en 26 mei dit jaar, dus bijna 5 maand. Ze moeten tussen de 1200 en 1600 gram gaan wegen en de aanbevolen hoeveelheid wat op het voer staat is 50 tot 80 gram per dag. Ze eten samen. Sochtends dus 30 Gr. En savonds 20.

Alleen las in het topic over gasbuikjes dat ze van teveel biks teveel eiwitten krijgen en dat ze dan gasbuikjes kunnen krijgen. Nu ik er zo over nadenk moeten ze dus als ze volwassen zijn de helft meer krijgen? Is dat niet een beetje teveel, ze hebben 24 uur per dag hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kun je meer info vinden: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding-van-een-konijn.html

Er wordt als richtlijn (dus blijf naar je konijn kijken) 25 gram per kilo gegeven. Dan zou je 30 tot 40 gram per dag, per konijn kunnen geven of 60 tot 80 gram per dag voor beide konijnen samen.

Ik zelf zou bij jonge konijnen in eerste instantie van 80 gram per dag voor beide konijnen samen uit gaan. Als ze veel hooi blijven eten en hun keutels goed zijn, is het prima. Eten ze minder hooi of veranderen de keutels? Dan moet je minderen.

Als voorbeeld:

Ik zelf voer Hope Farms Super Trio. Dat is meer kwalitatief voer en hoef ik maar 13 gram per kilo van te voeren. Als ik meer geef blijven hun bdk's liggen en eten ze minder hooi.

Maar dit kan dus bij elk konijn verschillend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Robijn&Bibi zijn van 1&3 juli, dus mogen ze dan nu nog onbeperkt biks?

Ik weet ook niet hoeveel ze eigenlijk mogen volgends de zak, heb de zak al weggegooit.

Maar is van ss, en dan de junior.. :a

Dan zijn ze 3 maanden en mogen ze nog 1 maand onbeperkt. SS is net als HFST een kwalitatief goed voer, dus in de toekomst zullen ze er minder van nodig hebben als bijvoorbeeld van Kenner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil het beste voer voor mn beestjes, dus ik denk dat ze de rest van hun leven ss of hfst zouden krijgen.

Zijn die 2 voersoorten een beetje de zelfte prijs? Of ene goedkoper dan de ander?

HFST is veel goedkoper als SS. Bij HFST betaal je gemiddeld 15 euro voor 15 kilo, bij SS betaal je in de aanbieding iets van 30 euro voor 10 kilo..

Sommigen beweren dat je van SS minder gebruikt, maar dat is niet mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HFST is veel goedkoper als SS. Bij HFST betaal je gemiddeld 15 euro voor 15 kilo, bij SS betaal je in de aanbieding iets van 30 euro voor 10 kilo..

Sommigen beweren dat je van SS minder gebruikt, maar dat is niet mijn ervaring.

Jij gebruikt ook hsft? Hoelang doe jij ong met 15 kilo en hoeveel konijnen? Ik heb net een nieuwe zak kc gekocht maar denk hierna ook hsft te kopen. Bestel jij die? Want hier in de dierenwinkel hebben ze alleen kleinere zakken. Ik ga ook even bijhouden Hoelang ik met deze zak doe haha. Heb ook nog een kleine zak ss staan die ik heb gekregen als welkom cadeau bij de welkoop.

Maar goed, ik blijf ze eerst wel hetzelfde hoeveelheid voeren als normaal, in september nog naar de DA geweest en waren toen prima op gewicht. Blijf ze zelf ook wegen thuis

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt hfst gewoon in de dierenwinkel halen, maar het kan zijn dat ze geen 15kg zakken hebben en dat is wel veel goedkoper. Voor 15 kg betaal je idd ongeveer 15 euro, terwijl je voor een zak van 3 kg al ongeveer 7 euro betaalt! Als ze het in de dierenwinkel niet hebben kan je het ook online bestellen. Er komen dan wel verzendkosten bij, maar je bent dan nog steeds veel goedkoper uit dan als je kleine zakken haalt.

Ik heb 2 konijnen van 1700 gram en ze krijgen samen 60 gram hfst per dag, 30 gram per konijn dus. Even zo uitgerekend doe ik dan iets van 250 dagen met een zak van 15kg. Verder natuurlijk een grote berg hooi waar goed van gegeten wordt en ze krijgen 's morgens en 's avonds een bakje groenten, vooral andijvie en witlof, soms een stukje wortel en als ik een appel eet krijgen ze soms ook een klein stukje. Tussendoor krijgen ze gedroogde worteltjes en zonnebloempitjes. Ik zou wel meer variatie aan willen brengen, maar ze zijn kieskeurig, dit zijn tot nu toe de enige groenten die ze mogen hebben die er goed in gaan. Paksoi willen ze niet, tomaat niet, courgette niet, noem maar op..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .