Ga naar inhoud

Jong konijntje met poep aan kontje


Mimihi

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal

Op het moment pas ik op de konijntjes van de buren. Zij hebben een nestje van nu 3 weken. vanmorgen chekte ik de konijntjes en 1 van de jonkies had een vies kontje met dikke poep . Kon zijn poepgatje niet meer zien. Ik heb besloten om het schoon te maken en terwijl ik dat deed zag ik dat zijn poepgatje helemaal omhoog stond. Het duurde best wel lang eer ik het schoon had en terwijl ik aan het schoonmaken was kwam er nog meer keutels uit het kontje. Nu is het schoon maar het ziet er wel rood en gezwollen uit. WAt nu? Het konijntje is verder wel levendig heeft na mijn schoonmaak actie alleen maar geslapen, nu nog steeds. Heb ik er goed aan gedaan? Moet ik verder nog iets doen en zo ja wat dan?

Het andere jonkie was wel schoon. Moet ik me erg zorgen maken of valt het wel mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat poepje is serieus ontstoken , eten de jongen reeds mee met de korrels van de moeder dan zou ik deze zo hoog plaatsen dat ze er niet meer aankunnen.

Je kan met deze warmte niet voorzichtig genoeg zijn want zo een plakpoepje lokt vliegen en als je dan maden krijgt kan het heel vlug gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan binnen en heb net nog weer even gekeken (beetje overbezorgd? sorry) er zaten nog weer wat minikeutels in de vacht. Lijkt wel of het er blijft hangen en het konijntje zelf nog niet door heeft dat hij het eraf moet wassen. Het poepgatje was weer wat minder gezwollen maar nog wel erg rood.

Is de kans op maden binnen net zo groot als buiten? Ga het hele hok maar even goed schoonmaken nog een keer......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze nog minikeuteltjes in de vacht hebben kan hoor. Die plakkerige gaan net op zo een korte tijd beter gaan. Als je zelf diarree hebt duurt het ook even voor je er vanaf bent.

Ja mama buiten hok eten geven mag maar let op dat je ze dan op verschillende tijden toegang geeft tot de korrels zodat ze genoeg te eten krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je vooral op moet letten is de hoeveelheid blauwe strontvliegen. Mijn nijn had vorige week ineens maden en het is me opgevallen dat de hoeveelheid vliegen erg was toegenomen rond die tijd. Als de nijnen binnen zitten kun je ervoor zorgen dat er geen of zo min mogelijk vliegen binnen kunnen komen. Controleer ze iedere dag 1 of 2 keer op eitjes! Maden kunnen binnen een dag flink schade aanrichten. Ik was er gelukkig weer op tijd bij en ben blij dat ik weet hoe de eitjes er uit zien en waar ik op moet letten.

Als er vragen zijn stel ze vooral (ik weet niet wat je wel of niet al weet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig ziet het kontje er nu steeds schoon uit. Knijntje is ook levendig en zag ik zelfs een keer.bij moeder drinken. Zag wel een aantal vliegen bij de buren binnen. Heb daar maar even jacht op gemaakt. Hoe zien die eitjes eruit dan stamper? Zoveel kennis heb ik daar inderdaad niet van.

Iedereen heel erg bedankt voor het reageren . Had toch even het gevoel dat ik er niet alleen voor stond....het zal je toch gebeuren tijdens het oppassen dat er iets misgaat.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De foto van de "eitjes" klopt naar mijn inzicht niet. De eitjes hebben dezelfde kleur als zaagsel en zien er uit als kleine splintertjes.

Ze zitten altijd geclusterd bij elkaar. Als je twijfelt of het zaagsel is: neem wat eitjes op je vingertop en maak ze met de nagel van je duim kapot. Als het eitjes zijn komt er vocht uit! Binnen een dag komen ze uit en dan zie je een groepje mini-maden krioelen. Naarmate ze langer blijven zitten worden ze steeds groter en de wonden van het konijn worden ook groter en dieper. Zelfs als ze groter zijn zitten ze nog steeds geclusterd.

Ik heb spijt dat ik geen foto's heb gemaakt maar daar denk ik op zo'n moment niet aan want dan draait alles om mijn nijn.

Ik heb ze in alle maten gezien en het gaat in een razend tempo! Men zegt dat je op moet letten met plakpoep maar mijn nijn (en andere nijn een paar jaar geleden) had geen plakpoep. Ze had door het liggen in de regen een natte vacht. Doordat er een klit op haar kont niet goed opgedroogt was is dat erg gaan broeien door de temperatuur. Dat vinden de vliegen ook heerlijk!

Succes verder, gelukkig is de temperatuur buiten gezakt maar de vliegen zitten er nog dus houdt het in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik check het nu 2 keer per.dag en het ging goed. Maar vanmorgen zat er weer een keiharde keutel voor de uitgang. Was weer even poetsen maar ging een stuk beter als maandag. Het poepje is ook niet rood of opgezwollen meer. Kan een baby konijn verstopt raken en zo ja kun je iets aanbieden waardoor hetr makkelijker gaat? Kruiden oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .