Ga naar inhoud

Muts heeft sore hocks!!!!


loesje24

Aanbevolen berichten

Help help help

Ik lag net lekker op de bank, zie ik bloedafdrukken op de grond. Meteen op de knieeen en mijn konijnen nakijken.

Hou hun pootjes altijd al goed in de gaten, maar behalve dat ze wat vervilde plekjes op de poten hebben zag ik nooit wat.

Nu heeft muts dus onder 1 poot een klein wondje dat bloed!

Morgenochtend meteen de dierenarts bellen. Maar het probleem is dat ze morgen voor een weekend naar het pension gaan!

Wat kan ik het beste doen?? Natuurlijk naar de dierenarts, maar dan? Het weekend afzeggen kan echt niet.

Pension is super goed ( aantal jaren vakantie werk gedaan dus vertrouw ze 100%) en weet ook dat ze medische handelingen kunnen en willen uitvoeren.

Maar waar moet ik op letten!

En hoe kan het dat muts het heeft? Heb een zelf gemaakt hok van hout, geen bodembedekking kan het daar aanliggen?

En wat moet ik meekrijgen van de DA?

Alvast bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zachter de bodembedekking hoe beter voor een voet gevoelig konijn. Eigenlijk kan je beter laagjes maken zodat het wat verend werkt.

Ik doe altijd eerst een laagje houtkrullen (1 ste kwaliteit) in en daarboven een laag van gehakseld stro. Heb grote zware rassen en deze doen het daar heel goed mee.

Even hout vasthouden : geen enkel heeft last van zijn / haar voetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fransen hebben eigenlijk al vrij zwakke voeten door hun gewicht dus extra voorzichtig zijn. Als ze zindelijk is kan je in haar hok ook een kussen leggen voor in een honden of poezenmand. Gaat bij 2 van de mijne perfect, ze bijten ze zelfs niet aan. Is zo een dun rechthoekig kussentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de rug leggen wekt i.p. dezelfde reactie op als die van een konijn dat door een roofdier gegrepen is en het als zijn laatste kans ziet. Hij ontspant volledig, hartslag wordt lager. Dood spelen dus. In dit geval een zeer handige reactie, maar om nu te zeggen dat ze het zalig vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry maar nu moet ik je toch verbeteren hoor . Een roofdier legt zijn slachtoffer niet op zijn rug.

Roofvogels vb. nemen met hun klauwen gewoon je konijn op . De vos die neemt het bij de kop en stikt het konijntje.

Mijn Franse hangoren slapen op hun rug. Dus dat betekend dan volgens jou : Ik speel dood want ze komen mij pakken ?

Denk ik toch niet hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg ook niet dat een roofdier ze op de rug legt. Ik zeg dat op de rug leggen eenzelfde reactie oplevert. Dat is wat anders. Daarbij liggen mijn konijnen ook wel op de rug te slapen ja, maar niet als IK ze op hun rug leg. Ze vertonen dan wel een ontspannen reactie maar dat betekend niet dat ze daadwerkelijk ontspannen.

http://www.tinleygedragstherapie.nl/nl/gedragstherapie/29-konijnengedrag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals gezegd: In dit soort gevallen is het enorm handig. Wil ook niet zeggen dat ik nooit een konijn op zijn rug leg hier. Maar jij noemde het zalig en daar wilde ik toch even op inhaken. Want daar ontstaan wel misverstanden door, het lijkt immers alsof ze het inderdaad heerlijk vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het echt niet 100 % zeker weten . Ze zeggen ook zo weinig hé. Maar laat er ons van uit gaan dat het ene konijn het andere niet is .

Ik heb er zelf 1 dat zwemt dus dat is ook alles behalve normaal te noemen.

Bij ons hangbuikzwijn staat zo een schilpadbadje (je weet wel dat zowel als peuterbadje als zandbak kan dienen) . Een van ons franse springt daar in zwemt enkele toertjes en komt er terug uit.

Waarom ? Dat vraag ik mij al lang af .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zeggen inderdaad weinig, maar hier is vrij veel over bekend. (Je kunt nog eens gaan googlen naar meer info, maar dit is een vrij duidelijke uitleg dus heb deze link gepakt.) En over het algemeen zal deze reactie bij de meeste konijnen optreden vermoed ik gezien ze toch allemaal dezelfde basis (het wilde konijn) hebben ergens ver ver weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ik weet dat ze het kunnen maar (meestal dus) liever niet doen meer niet! Je hoort eigenlijk ook niet vaak dat ze het zelf doen volgens mij, alleen die nare filmpjes op Youtube waarbij ze echt in een zwembad gezet zijn waar ze niet uit kunnen wat men dan heel grappig vindt dat ze daar zwemmen.. Nogal andere situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ff bijgelezen ^^ was al ver weg in slaap haha.

Maar ik heb haar ook op dr rug gelegd met een handdoek om haar heen! Maar aangezien haar poten dan een eind van mij afsteken is het lastig om precies te kijken. En haar geweldige tandjes zitten dan erg dicht bij mijn gezicht en ze is niet echt het konijn dat zich overgeeft.

Ik ga het zo nog even proberen, maar mevrouw moet eerst haar ontbijt op hebben voordat ze te genieten is :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft ze, de DA heeft haar goed nagekeken, was niet de Da die ik altijd heb maar wel een leuke/goeie! Heb vetramil meegekregen! twee maal daags aanbrengen! Ukkie had gelukkig niks, heeft een goede viltlaag op de pootjes, maar ga zondag meteen het hok verbouwen als ik terug kom en maar weer bodembedekking gebruiken!

Vind het wel naar om hun achter te laten in het pension :( had liever ze zelf in de gaten willen houden, want vooral ukkie was erg gestress na de DA. Muts zat al meteen heerlijk te kauwen op het hooi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik gooi even mijn toppic omhoog

Ben vandaag weer naar de DA geweest, nu mijn eigen. Want het ene pootje van muts is nog niet hersteld.Het andere pootje is gelukkig helemaal heel, en zag eerst ook verbetering in het slechte pootje. Maar toch niet voldoende.

Nu werd er meteen AB aangeraden en zei hij dat het moeilijk te genezen is ( wat ik ook wel wist, maar wat de vorige DA niet aan de orde bracht). Ik baal nu verschikkelijk dat ik niet meteen naar mijn eigen DA ben geweest. Want als ik meteen Ab had gekregen was het misschien eerder op gelost.

Nu moet ik 10 dagen muts zelf gaan injecteren met Ab. Heeft iemand daar ervaring mee? De DA heeft het 1 keer voor gedaan, maar het ging zo snel en ben er redelijk huiverig voor dat ik het niet goed doe!

Als er na 10 dagen geen verbetering komt, moet ik weer komen en gaan we met een experimenteel middeltje bezig.

Over wat er precies in zit moet ik helaas nog op terugkomen, maar het is op natuurlijke basis van knoflook/ui. Hij gebruikt dit altijd bij duiven en kippen die ook hun poten kapot hebben en werkt daar goed bij. Hij wil muts dan ook als "test"konijn. Aangezien het op natuurlijke basis heb ik hier geen bezwaar tegen. Of hebben jullie daar andere ideeen bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .