Ga naar inhoud

Vanaf welke leeftijd mag je een konijn wortel geven??


Jolien_1999

Aanbevolen berichten

Zodra ze zelfstandig eten, eten ze met de moeder mee.

In feite dus vanaf ze jong zijn. Valt wel aan te raden bij jonge konijntjes met kleine stukjes groente te beginnen en kijken hoe ze er op reageren. Het kan zijn dat ze er dun van gaan poepen. Alles langzaam opbouwen dus ook wortel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jolien, wat schattig dat jullie voor de eerste keer konijntjes hebben. Bevalt het goed tot nu toe? Dat zal denk ik wel, als je nu al de derde gaat halen :biggrin: Maar als ze zelfstandig eten (en dat doen ze met 8 weken) dan mogen ze gewoon een stukje wortel hebben. Houd het wel allemaal goed in de gaten (hun poepjes e.d.) hoe ze reageren op hun wortel. Wij krijgen van de dierenarts een handig boekje mee, waarin alles staat over eten. Groenvoer moet ook opgebouwd worden. Bij droogvoer krijgt het konijn maar 25 gram per kilogram per dag. Het boekje heeft ons ook goed geholpen. :biggrin: succes met je nieuwe aanwinstjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja alleen sta ik vol krassen van de nijntjes ma da vind ik helemaal nie erg. Een krabbende kat doet meer pijn. Ze laten zich al wat makkelijker oppakken.

Als de jongste 10 weken is mogen ze hun eerste bezoekje aan de dierenarts brengen voor de 2 vaccinaties.

Dan ga ik morgen wortels halen in de dierenwinkel en ga ik beginnen ik heb ze vandaag voor de eerste keer gekamd het ging goed ik was zelfs verschoten hoe makkelijk het ging normaal laat Lily zich nooit pakken en vandaag ging dat prima. Alleen voor ze terug in hun hokje te zetten zijn er nieuwe krasjes gezet. Maar dat hoort erbij. Ik ga elke morgen kijken hoe het gaat en smiddags krijgen ze vers drinkwater en hun eten wordt dan bijgevuld ze krijgen hun overgangsvoer verder gevoerd dus ik ga niet veranderen, ze krijgen biks. Konijntjes zijn echte leuke beestjes eens ze je oppakt zijn ze stil en gewoon aaien.

xxxJolien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je zo enthousiast bent! Wat zijn de geslachten van je konijntjes eigenlijk?

Konijnen zitten vaak stil als je ze hebt opgepakt, omdat ze vaak nog denken dat je een roofdier bent die ze grijpt als lekker maaltje. Heb je de mogelijkheid om bij ze te gaan zitten? Dan komen ze vanzelf naar je toe (dat kan even duren, ze moeten nog aan je wennen) en kunnen ze ook bij je komen liggen om geaaid te worden.

Je kan naast wortel ook andere dingen geven aan je konijnen hoor (wel rustig opbouwen en kijken of ze geen diarree krijgen bijvoorbeeld), zoals witlof, andijvie, selder, en nog veel meer! Zolang ze hun brokjes en hooi goed eten kan je eindeloos groenten geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je zo enthousiast bent! Wat zijn de geslachten van je konijntjes eigenlijk?

Konijnen zitten vaak stil als je ze hebt opgepakt, omdat ze vaak nog denken dat je een roofdier bent die ze grijpt als lekker maaltje. Heb je de mogelijkheid om bij ze te gaan zitten? Dan komen ze vanzelf naar je toe (dat kan even duren, ze moeten nog aan je wennen) en kunnen ze ook bij je komen liggen om geaaid te worden.

Je kan naast wortel ook andere dingen geven aan je konijnen hoor (wel rustig opbouwen en kijken of ze geen diarree krijgen bijvoorbeeld), zoals witlof, andijvie, selder, en nog veel meer! Zolang ze hun brokjes en hooi goed eten kan je eindeloos groenten geven.

Nou, dat eindeloos zou ik niet altijd doen! Wij lazen bij ons eerste konijntje Elmo ook dat we onbeperkt groenten konden geven aan hem, maar dat werd toch een duur ritje naar de dierenarts. :erf: Een gasbuikje. Het verschilt ook per konijn wat ze kunnen hebben, maar onbeperkt zou ik toch mee oppassen. Keuteltjes ook goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet je komijnen eigenlijk niet oppakken.

Want konijnen zijn prooidieren.

Als een kachtdier een konijn wilt vangen dan word het konijn ook opgepakt.

Oppakken betekent dus voor konijnen eigenlijk de dood, daarom worstelen ze tegen.

Ze gaan er ook niet aan wennen, en het word alleen maar erger naarmate ze ouder worden.

Het beste wat je kunt doen is in de ren te gaan zitten, wat lekkrd aanbieden.

Dan komen ze zelf naar jou toe en kun je ze zo borstelen, vinden ze véél fijner!

Wat zijn de geslachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja alleen sta ik vol krassen van de nijntjes ma da vind ik helemaal nie erg. Een krabbende kat doet meer pijn. Ze laten zich al wat makkelijker oppakken.

dit zegt ook eigenlijk wel genoeg. konijnen vinden oppakken niet leuk, eigenlijk moet je konijnen alleen optillen als het echt moet. bijvoorbeeld als je ze wilt vervoeren of het is medisch ofzo. met een aai maak je ze veel gelukkiger. ik denk dat je ze tegen hun zin optilt en zo worden ze gedwongen om te knuffelen, terwijl konijnen niet echt 'knuffeldieren' zijn. je kunt er ook angstige konijnen van krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat eindeloos zou ik niet altijd doen! Wij lazen bij ons eerste konijntje Elmo ook dat we onbeperkt groenten konden geven aan hem, maar dat werd toch een duur ritje naar de dierenarts. :erf: Een gasbuikje. Het verschilt ook per konijn wat ze kunnen hebben, maar onbeperkt zou ik toch mee oppassen. Keuteltjes ook goed in de gaten houden.

Bij wijze van spreken dan he... sommigen hier geven meer dan een halve kilo per konijn per dag aan groenten. En zoals ik ook al zei, keutels goed in de gaten houden en gewoon kijken hoe 'ver' je kan gaan zonder dat ze slechte ontlasting krijgen of ziek worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt konijnen zijn eigenlijk geen schootdieren. Vinden ze niet fijn. Ik vind het wel heerlijk als ze naar je toe komen als je op het gras zit. Gewoon uit hun zelf. Nu heb ik wel een uitzondering er tussen zitten, ELmo. ALs ik hem optil begint hij mijn gezicht te wassen. HIj vindt het volgens mij wel fijn, maar geeft het wel aam wanneer hij er genoeg van heeft. DAn zet ik hem ook meteen neer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij wijze van spreken dan he... sommigen hier geven meer dan een halve kilo per konijn per dag aan groenten. En zoals ik ook al zei, keutels goed in de gaten houden en gewoon kijken hoe 'ver' je kan gaan zonder dat ze slechte ontlasting krijgen of ziek worden...

Klopt, helemaal mee eens. Het ene konijn is het andere niet. Gewoon de poepies in de gaten houden :P niet dat je voor onaangename verrassingen komt te staan. Halve kilo is wel erg veel. Ik ben toen zo geschrokken van dat gasbuikje, ik geef ze nu heel beperkt. Maar idd. het ene konijn is het andere niet. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze site brengt men echt op ideeën. Ik ga morgen 1 rol kippengaas halen en dan kan ik een ren maken kunnen ze in zitten en kan ik er ook bijzitten.

xxxJolien

Kan soms wel handig zijn BB. :P ik ben toevallig ook aan het kijken voor een stevige ren binnen. Rond eind-september, begin oktober gaan mijn konijnen naar binnen. We hebben al 2 grote hokken, die we aan elkaar hebben gemaakt. Maar dat is helaas niet groot genoeg voor voldoende te bewegen. Wij zijn gelukkig wel aan het werk als zij s'middags dutjes doen, maar ik vind dat ze ook binnen gewoon fijn moeten kunnen bewegen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

NOg nooit van gehoord. Die van ons lopen vaak los rond in de tuin, ook al heeft het geregend of regent het. Wij hebben een overdekt terras in de tuin, dus kunnen ze schuilen. Die van ons hebben dus regelmatig nat gras gegeten en ze zijn er allemaal nog!

Maar de fokster zei als ze nat gras aten dat ze dan direct sterven en dat wil ik niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .