Ga naar inhoud

Hoeveelheid voeding


MamavanJordy

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb aan mijn vriendin nagevraagd wat de dwergnijntjes straks gaan wegen en dat zou waarschijnlijk rond de 1,5 kilo per konijn zijn. Mama weegt 1 kilo en ongeveer 250 gram.

Nu begreep ik dat ik per kilo 25 gram moet geven per dag? Per konijn dan ook.

Dat zou dan per dag rond de 371/2 gram zijn per konijn? Doe ik dat goed?

Voor 2 nijntjes dan 68 gram per dag.

Maar dan is er ook nog mama, hoeveel moet ik die geven?

Deze totale hoeveelheid moet ik dan verdelen over 2 momenten klopt dat?

En dan nog een vraagje. Ik heb een stenen 2 vaks bak. Kan ik daar alles in doen voor de 3 nijntjes nu?

En dan na 15 minuten weg halen wat ze niet ophebben?

Maar als ze met zijn 3en daarvan eten krijgt de ene nijn dan niet veel meer dan het andere?

Pfffffff, hoop vragen weer haha.

Groetjes Bianca

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn 2 nijntjes en mama nijn nu in totaal 110 gram per dag. 55 gram per keer dus.

Ze zullen als ze volwassen zijn ongeveer 1,5 kilo gaan wegen.

Doe ik het dan zo goed?

Want de medewerker van de dierenwinkel zei als ze zwaarder worden ze ook meer moesten gaan eten. Maar dat kan toch niet als ik uitga van wat ze als volwassen nijn gaan wegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet noodzakelijk om biks te verdelen over twee momenten. Belangrijkste is dat er onbeperkt hooi beschikbaar is.

Je voert inderdaad naar volwassen lichaamsgewicht, dat zou dus betekenen dat mama 1 kg en twee kids van 1,5 totaal 4 kilo volwassen konijn is.

Afhankelijk van de biks die je gaat voeren is dit (bijvoorbeeld) 20 gram (richtlijn HFST) dus 80 gram biks.

Het kan inderdaad dat de een iets meer eet dan de ander, dit is niet heel erg. Behalve als je ziet dat het ene konijn het andere helemaal niks gunt.

Onbeperkt voeren voor jonge konijnen wordt hier op BB eigenlijk niet gedaan, ook niet meer voeren naarmate ze ouder worden. Als je volwassen gewicht aanhoudt moet het goed komen. In eerste instantie voer je richtlijn en afhankelijk van de behoeften van je konijnen kun je dit evt naar beneden (of boven misschien) bijstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amatjuh: de dierenarts (van mijn vriendin) heeft gecheckt of het meiden zijn en die zei van wel.

Als biks geef ik nu SS, maar ik wil dadelijk over gaan op HFST. Melk welke leeftijd mogen ze dat? Ze zijn nu 6 weekjes.

Mijn vriendin had idd een nestje (5 kleintjes maar 3 zijn er helaas dood gegaan), daarvan heb ik er nu 2 hier. En mama nijn is nog even aan het logeren bij mij omdat mijn vriendin op vakantie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is om de konijnen tot 8 weken bij de moeder te laten.

Ben je er van op de hoogte dat 2 voedsters samen niet altijd goed gaat? Als ze in de puberteit komen (rond de 6 maanden) gaan ze vaak vechten. Het gaat vaker fout dan dat het goed gaat. Dus denk hier goed over na. Of heb je eventueel plek om er nog een gecastreerde ram bij te zetten of 2 koppels te houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .