Ga naar inhoud

Kunnen mannetjes konijnen ook stro of hooi in hun bek nemen en waarom doen ze dat?


mijn grijs konijn

Aanbevolen berichten

Hallo

Mijn konijn Toby neemt hooi in zijn bek. Ik heb alsmaar meer gelezen dat vrouwtjes dat doen maar kunnen mannetjes dat doen en is dat wl gewoon? Een jongen kan toch niet schijnzwanger zijn? Hij zit alleen in zijn hok en hij zit constant met hooi in zijn bek en als ik het eruit haal neem hij het weer op. kan iemand me helpen?

Mvg. mijn grijs konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je 100% zeker dat Toby een man is? Is hij wel of niet gecastreerd?

Als het echt een ram is, en hij zit alleen (en niet gecastreerd) kan het misschien verveling zijn. Wat zijn de afmetingen van het hok/verblijf? En is er een optie om hem een vriendinnetje te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel normaal gezien is hij een ram en hij is niet gecastreerd hij is ongv. nu 1 jaar en 2 maanden. Goh de afmetingen zijn ongv. een 40 cm op een meter maar hij kan naar boven en beneden dus 2 keer die afmeting op elkaar. Er is geen optie om hem een vriendinnetje te geven want me ma wil dat niet 2 konijnen.

aangepast door mijn grijs konijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

dan zou het verveling kunnen zijn, 40 cm x 100 cm is beetje krap om hem in op te sluiten, ook al is het keer 2. een permanente ren aan je konijnenhok zou al verbetering zijn, een tunnel, een zandbak, een kartonnen doos om te slopen, er is genoeg te verzinnen. al kan natuurlijk niets op tegen een vriendinnetje. konijnen zijn nu eenmaal groepsdieren en veel gelukkiger met een maatje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, dan denk ik toch verveling/eenzaamheid samen met een te klein verblijf waar hij gewoon niks te doen heeft.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konijn-samen-of-alleen.html

Je zou dat stukje even kunnen lezen, staat een stukje over eenzaamheid bij een konijn.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/gedragsproblemen-bij-konijnen.html

En daar staan ook nog wat dingetjes over eenzaamheid in en tot wat voor (verstoord) gedrag dat kan leiden. Misschien kan je moeder dat ook eens lezen. Dan heb je tenminste feiten en kun je laten zien dat een konijn alleen gewoon niet een heel goed idee is.

Maar ja, ik zou eerst eens kijken of je zijn leefruimte kunt vergroten, met een panelenren (die groene, kun je bij elke dierenwinkel wel kopen) kun je al veel mee bereiken. Dan kun je zijn leefruimte ook verrijken met speelgoed en dingen om hem bezig te houden. Anjo heeft hier al vele goede tips voor gegeven! Zo'n panelenren is niet veilig als je konijn buiten staat om hem hier snachts in te laten, maar overdag als je (of anderen thuis zijn) zou het mooi zijn dat hij meer bewegingsruimte heeft, en speelgoed om hem bezig te houden.

Een konijn heeft minimaal 2m2 ruimte nodig, en dan niet één keer 1m2 per verdieping, maar echt 2m2 aan elkaar vast. Voor een koppel heb je al snel dus 4m2 nodig, groter is altijd beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijnen buiten staan, is het misschien beter om een overdekte ren tegen het hok aan te zetten. Dan heeft hij dag en nacht de ruimte om te spelen en te rennen.

Kies dan niet voor een ren met een netje als overdekking, maar echt voor een ren die volledig van tin is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .