Ga naar inhoud

ananassap tegen haarballen


Bunny_Nijntje

Aanbevolen berichten

Oh ik zie nu je gewijzigde bericht met de quote.

Ja je kan niet zomaar ineens gras geven, maar dit kregen ze bij mij al iedere avond, een flinke bak, bij beide ben ik begonnen met 2 garssprietjes en zo langzaamaan steeds meer dus zoals in die quote gezegd werd heb ik ze dat inderdaad aangeleerd. :)

Daar staat ook dat vers gras er ook voor zorgt dat de tanden afslijten, nu weet ik dat tanden afslijten door vezels te eten, daarop moet goed gekauwd worden namelijk, dus dat lijkt me dan hetzelfde als hooi.

Alleen zal de gemiddelde konijnenbezitter niet de mogelijkheid hebben om gras vers te geven, het mag namelijk niet lang liggen en moet óf echt vers zijn, óf goed gedroogd en dan heet het hooi. Vandaar dat mensen gewoon hooi geven denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb idd ook wel eens verse ananassap gebruikt bij een verstopping. Dat werkte prima. Zorg wel dat je het zo snel mogelijk geeft en niet op de huid morst. Wat je ingevroren hebt moet je wel eerst op kamer temperatuur laten komen, bijvoorbeeld door een bakje warm water te nemen en daar een glas met het blokje in te zetten, roeren en dan als het op temp is direct per spuit zonder naald geven.

Tegenwoordig gebruik ik in de rui periode preventief dagelijks een paar (niet veel) papaya blokjes. Die koop ik gewoon kant en klaar en meng ik door hun portie kruiden met biks. Verder laat ik ze veel buiten hun ren lopen/rennen. Tot nu toe geen problemen meer gehad mbt verstoppingen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, ik heb even wat rondgezocht op internet en konijnen moeten niet alleen van dat gazongras eten want dat is heel zacht etc dus bevat veel minder vezels. Maar ik heb helemaal niet van dat gazongras in de ren, maar alleen maar hele lange harde sprieten, alles ongeveer een halve meter lang minstens, en dan verschillende soorten. Het raaigras en dan met name de zaden vinden ze het lekkerst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat werkt helaas niet altijd afdoende, Wupsie. Hier wordt veel hooi gegeten en veel groente en toch ging het hier dit jaar mis bij de grote verharing. Ik zie dus ook wel degelijk verschil in de (ketting)keutels dankzij Prozyme en er zijn wel meer die positieve ervaringen daarmee hebben.

Op zich is een keer kettingkeutels niet het probleem. Hier waren de stukken die tussen de keutels zaten op een gegeven moment bijna net zo dik als de keutel zelf, volgens mij gaat het dan echt richting problemen. In ieder geval, met prozyme is dat niet meer voorgekomen en zijn ze verstoppingloos door de rest van de flinke verharing gekomen. Daarvoor had Maaike dus 2 verstoppingen in 2 weken.

Of verhaard ze inmiddels minder ;) Dat kan ook he:p en ik vind het prima hoor dat je het geeft en er wel in geloofd, dat is je goed recht. Maar op ee nforum mag iedereen zn mening geven en mijn mening is dat ik er niet in geloof en er geen effect van zie. Ook zijn er wetenschappelijke onderzoeken geweest die de werking van ananas in twijfel trekken. (ik kan ze niet meer vinden, maar toen ik hier net kwam was iedereen lyrisch over Prozym en ananas bij verharen. en toen kwamen er steeds meer onderzoeken die de werking sterk betwijfelden. en tegenwoordig hoor je er (bijna) niemand meer over)

En max heeft ook regelmatig zulke dikke plukken haar in zijn keutels die ook net zo dik zijn als zijn keutels (en Max heeft echt mega keutels:p), en heeft nog nooit iets met zn darmen gehad. Gijs had daarentegen had nooit een spoortje van haar in zijn keutels en heb ik nooit 1 kettingkeutel gezien en toch zat hij elke rui periode verstopt. Dus ja... wat zeggen die kettingkeutels nou eigenlijk? In mijn ogen zegt het alleen dat ze veel haren binnenkrijgen en dat er ook weer wat van de haren uit komt. En ja dat ze meer kans hebben dat haren voor verstopping zorgen als ze veel haar binnen krijgen ben ik met je eens. Maar dat kettingkeutels altijd een voorbode zijn voor problemen? nee daar ben ik het echt neit mee eens.

Is dat zo? Dat is nieuw voor mij. Wat is er dan anders aan hooi? Een wild konijn eet toch zeker ook geen hooi?

naar wat ik begrepen heb bevat Gras veel meer eiwitten en voedingsstoffen dan hooi waardoor ze sneller verzadigd zijn en er minder van zullen eten dan van hooi. Minder eten is minder kauwen en minder vezeltjes.

Vandaar ook dat ze van heel licht stevig hooi meer eten en mooiere keuteltjes krijgen dan van slap groen hooi. Dit zie ik tenminste bij de konijnen die ik zie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, bij mij gaan er ook niet direct alarmbellen af als ik kettingkeutels zie, het is een totaal plaatje van wat er gebeurd. En nee, de flinke verharing moest na die verstoppingen zelfs nog beginnen ;) Het was nog maar het begin.

Hier heeft er ook één meer last van dan de ander. Ik zie gewoon duidelijk verschil met als ik het wel of niet gebruik. (Ik dacht wel eens te vroeg dat de verharing eindelijk gedaan was...) En je hoort er nog wel mensen over (en zijn er ook nog stille gebruikers), alleen de tegenstanders zijn wat feller op gestaan, naar mijn idee. Ik kreeg het namelijk als tip toen het niet goed ging met Maaike, hier op BB, van meerdere mensen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, bij mij gaan er ook niet direct alarmbellen af als ik kettingkeutels zie, het is een totaal plaatje van wat er gebeurd. En nee, de flinke verharing moest na die verstoppingen zelfs nog beginnen ;) Het was nog maar het begin.

Hier heeft er ook één meer last van dan de ander. Ik zie gewoon duidelijk verschil met als ik het wel of niet gebruik. (Ik dacht wel eens te vroeg dat de verharing eindelijk gedaan was...) En je hoort er nog wel mensen over (en zijn er ook nog stille gebruikers), alleen de tegenstanders zijn wat feller op gestaan, naar mijn idee. Ik kreeg het namelijk als tip toen het niet goed ging met Maaike, hier op BB, van meerdere mensen. :)

maar dat zei je er niet bij ;) er zijn nog steeds veel leden (ook wel leden die ook door sommigen gezien worden als leden die echt heel veel weten en waarvan alles wat zeggen klakkeloos overgenomen wordt) die wel beweren dat kettingkeutels per definitie een voorteken van problemen is.

Kettingkeutels op zich vind ik persoonlijk niks mis mee. Wees blij dat al dat haar er uit komt. Het haar wat ik die keutels zit kan niet meer voor problemen zorgen toch? :P wat er uit is kan ook geen problemen meer geven want het zit niet meer in de darmen ;)

Komen er ook andere tekenen bij,als slechter eten, kleinere keuteltjes enz., dan ben ik het met je eens dat het een mede symptoom KAN zijn dat er iets neit goed gaat in de darmpjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier komen ze het hele jaar door af en toe voor, vooral bij Milo. Maak me daar niet druk om als het daar bij blijft. Er is natuurlijk wel iets aan de hand, maar het levert meestal/vaak geen problemen op hier. Kan natuurlijk wel van konijn tot konijn verschillen. De een is wat meer gevoelig voor dan de ander, zo kan Maaike dus slechter tegen verharing dan Milo. Ik zie het totaalplaatje van signalen en weet dan vaak wat er is, of ik voel het aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft het niks met 'tegenstanders' te maken.

Ik wil alles graag wetenschappelijk onderbouwt zien én in dit geval kan dat. Alleen zijn het hier wel onderzoeken die bewijzen dat ananas niet kan werken.

Er zijn namelijk onderzoeken over in welke pH bromelaïne (het enzym in ananas waar het over gaat) kan 'werken'. En men kent de pH van de maag van een konijn. Samen maken ze dat de bromelaïne de zure maag van een konijn niet kan overleven en bijgevolg in de darmen geen werking kan hebben.

Maar uiteraard is ieder opzich vrij om te gebruiken wat hij wilt. En als je het idee hebt dat het werkt, prima.

En ik zal maar even zwijgen over het feit dat konijnen geen echte haarballen hebben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Phoe, wat een ingewikkeld gedoe allemaal zeg :P

Momenteel zijn de alarmbelletjes bij mij gezakt aangezien ze toch weer redelijk goed eten. Ik heb ondervonden dat ze nu wel trager eten. Ik geef de groentjes bijvoorbeeld om half 6 en dan eten ze er een klein beetje van, maar dan laten ze het liggen tot een uur of 9 voor ze er echt van eten. Maar 's morgens is de bak gewoon leeg, dus dat is het belangrijkste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

naar wat ik begrepen heb bevat Gras veel meer eiwitten en voedingsstoffen dan hooi waardoor ze sneller verzadigd zijn en er minder van zullen eten dan van hooi. Minder eten is minder kauwen en minder vezeltjes.

Vandaar ook dat ze van heel licht stevig hooi meer eten en mooiere keuteltjes krijgen dan van slap groen hooi. Dit zie ik tenminste bij de konijnen die ik zie.

Dat vind ik wel logisch klinken. Maar gras eten ze sowieso meer dan hooi, ik heb betere gras- dan hooieters.

Overigens gaat het gras eten ook ten koste van het brokjes eten. Maar dat is niet erg volgens mij. Ze eten niet te weinig brokjes voor hun gewicht.

Dat vind ik wel lastig nu met het gras, ik heb niet echt goed zicht op hoeveel er nu precies door wie gegeten wordt.

Er is gisteren wat biks blijven staan, maar ik kan dus weinig zinnigs daarover zeggen.

Ik weet alleen zeker dat ik Hazel biks heb zien eten en Klaver gras heb zien eten. Maar wie hoeveel precies eet heb ik dus geen goed idee van nu.

Misschien ga ik ook gewoon maar minder biks voeren, ik voerde sowieso iets te veel omdat ik jonge konijnen heb (6 maanden en bijna 5 maanden) en zeker Klaver in het begin wat aan de dunne kant was, maar ze is nu al minder mager geworden, het ruggegraatje steekt nu niet meer uit, dus misschien heeft ze de inhaalslag gemaakt en hoeven ze nu minder.

Of zou het komen door de verharing? Moeilijk moeilijk, buitenkonijnen. Binnen had je toch allemaal beter zicht op dat soort dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is het dan niet vreemd dat het bij ze allebei tegelijk is?

Ik zat idd ook richting haken te denken. Het zou in mijn ogen niet vreemd zijn dat het bij beiden tegelijk is. Ze krijgen immers hetzelfde voer en vaak is het zo dat de konijnen gesamenlijk eten (althans dat is wat ik ondervonden heb en bevestigd heb gekregen), dus wanneer ze de ander zien eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eten ze ook niet tegelijk, of wel tegelijk maar niet hetzelfde want schijnbaar is hooi veel lekkerder als iemand anders naast je brokjes aan het eten is...

en dan wachten tot die weg is en dan zelf brokjes te gaan eten. (overigens is het steeds een ander konijn die wacht, er valt er dus niet eentje buiten het trio ofzo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, bedankt! Ik zal het in het oog houden en waarschijnlijk nog naar de DA gaan voor een controle op haakjes. Het lastige is gewoon dat ze dan verdoofd moeten worden omdat ze anders door de hele praktijk jumpen en dat is altijd zoiets lastigs :s

aangepast door Bunny_Nijntje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .