Ga naar inhoud

Punkey valt af?


Sammy1989

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal!

Ik had nog een vraagje :$:$..

Ik heb een viertal in een ren, 2 lopen rammen en 2 voedsters.

nu was er vorige week de stress van het koppelen nog heel erg aanwezig maar nu is het al rustiger geworden en wordt er niet meer gevochten, wel is Jari de dominante ram de andere nog wel aan het weg bijten.

Maar nu is mijn andere ram Punkey heel erg vermagerd.. hij eet en drinkt nog wel goed maar ik maak me heel erg zorgen want

hij ziet er niet goed uit nu.. wat moet ik hiermee?

Gr Samantha

(het is de witte met het pluis)

810DSCN1474.jpg

314DSCN1475.jpg

576DSCN1477.jpg

Dan vind ik het zelf op de foto's niet zo goed zichtbaar maar ja dan hebben jullie een idee!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

Jeeee wat een pech de laatste tijd :(:(:(:(

aangepast door Sammy1989
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie deze konijnen vaak dus ik ken ze redelijk goed, de 2 rammen hebben nog veel moeite met elkaar sinds de koppeling

De kleine blauw-witte ram, Jari voelde zich in het begin bedreigd door de andere 3, hij viel ze dan ook allemaal aan.

Nu laat hij de dames wel met rust maar met de andere ram gaat het nog niet helemaal lekker.

Het ijs tussen hun moet nog smelten maar of dat ooit gaat gebeuren vraag ik me af..

De witte, Punkey zocht eerst altijd contact met Jari, hij kwam respectvol naar hem toe maar Jari heeft hem altijd afgewezen en weggejaagd. Nu heeft Punkey zoveel klappen van Jari gehad dat hij er geen moeite meer voor doet en hem nu een beetje uitdaagt.. het zijn net 2 ruzie makende pubers..

Ik denk dat het afvallen met stress te maken kan hebben, maar hij eet en drinkt wel goed volgens Samantha dus verder zou ik het ook niet weten.. ben benieuwd wat jullie denken

Gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je heel goed rekening mee moet houden na stress is E.Cuniculli, dat kan ook een reden zijn waarom hij door 1 of meerdere konijnen bijvoorbeeld minder of niet geaccepteerd zal worden in een groep.

Een symptoom van E.cuniculli is afvallen ondanks goed eten en ik ben daar met koppelingen altijd zeer alert op, omdat het met grote regelmaat voorkomt. Meestal begint EC met 1 van de symptomen.

Ik zou zeggen wegen is weten en het goed in de gaten houden en anders echt gewoon voor EC gaan behandelen.. baat het niet, schaad het niet, maar hoe eerder je erbij bent hoe beter.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Ik zeg niet dat dit het direct moet zijn, maar er is best een behoorlijke grote kans op met het goede eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stijvig/achterhandproblemen kan ook op EC duiden tevens veel drinken en eventueel urinebrand ook.

Ik zou hem er in ieder geval voor de zekerheid voor gaan behandelen en panacur halen, baat het niet dan schaad het niet, maar de symptomen geven mij wel zorgen. Zie ook de link.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan de dierenarts met zekerheid vaststellen of de EC uitslag positief of negatief is? Ik las in de genoemde link dat het in veel gevallen niet zo was.. hoe wordt het dan vastgesteld? Is een dierenarts bezoekje wel nodig of kun je panacur gewoon vrijblijvend ophalen?

En moeten de andere 3 konijnen dan ook meteen behandeld worden of is dat (nog) niet nodig?

aangepast door Disney
Link naar reactie
Delen op andere sites

Door bloedonderzoek kan je er wat informatie uithalen, echter wil dat wel is niet de juiste informatie afgeven en is het niet echt betrouwbaar. Het is dus erg moeilijk om het met zekerheid vast te stellen en je moet vooral op symptomen af gaan. Ik zou kijken waarvoor kan je anders behandelen waarom wordt een konijn dat goed eet mager. Dat is dus wel EC, wormen of coccidiose, de laatste 2 kan je wel een ontlastingsonderzoek voor laten doen.

Andere optie is bijvoorbeeld tumoren of andere problemen in het lichaam dan zou je een rontgenfoto kunnen laten maken misschien. Maar met veel drinken en afwijkend lopen zou ik in eerste instantie meer richting EC denken.

Panacur kan gewoon vrijblijvend gekocht worden al dan bij de dierenarts al dan online vrij te bestellen (sommige dierenartsen doen moeilijker, maar het is gewoon ook een ontwormingsmiddel).

Het is wel besmettelijk, maar er zijn veel konijnen drager en komt tot uiting bij veranderingen kan dus tot uiting komen, moeilijk te zeggen. Wil je zeker zijn doe je het wel.

Wat je meteen ook doet is dus ontwormen wat ook op vermagering kan duiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dat is fijn om te weten.. maar ik begrijp dat je de aandoening niet (helemaal) kunt onderdrukken en dat het altijd aanwezig zal blijven?

Want nu komt het andere rammetje (Jari) van Samantha naar mij toe en vraag ik me af of hij dan besmet is en behandeld moet worden en of mijn konijnen dan ook worden blootgesteld en eventueel behandeld moeten worden.. lastig hoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .