Ga naar inhoud

Iets tegen vliegen/maden?


Vicky Borrey

Aanbevolen berichten

  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Manman, wat een felle tante hoor onze Wollie!!! Ik moest haar inspuiting geven, maar het heeft toch een eind geduurd voor het goed ging. Volgens mij is ze ontzettend gefrustreerd van haar kap, want die zit uiteraard overal in de weg.

Ze heeft ook goed gekeuteld en geplast, maar eten lukt niet zo goed.

DA heeft net gebeld ook, en ik mag haar kap even af doen als ik erbij ben, maar dan moet ik er wel goed op letten dat ze uiteraard niet aan de wonde begint te bijten.

Dat is een werkje voor zo meteen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Manman, wat een felle tante hoor onze Wollie!!! Ik moest haar inspuiting geven, maar het heeft toch een eind geduurd voor het goed ging. Volgens mij is ze ontzettend gefrustreerd van haar kap, want die zit uiteraard overal in de weg.

Ze heeft ook goed gekeuteld en geplast, maar eten lukt niet zo goed.

DA heeft net gebeld ook, en ik mag haar kap even af doen als ik erbij ben, maar dan moet ik er wel goed op letten dat ze uiteraard niet aan de wonde begint te bijten.

Dat is een werkje voor zo meteen!

Je bent er maar druk mee. Fijn dat de kap even af mag misschien eet ze dan iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik de kap afdeed, was ze zich eerst aan het wassen, maar daarna was ze al snel naar onder... Heb haar dan maar op andere ideeën gebracht, en dan heeft ze wat gegeten. Denk dat ze blij is eindelijk van dat vreselijke ding verlost te zijn, het zal straks wat geven om het weer op te zetten!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Wollie is alles dik in orde, ze is blij dat ze overdag haar kap mag afdoen, ik hou haar toch goed in de gaten!

Enige nadeel is dat het hier nog altijd vol vliegen zit binnen, en dat terwijl de deur nauwelijks opengaat. Ik heb er waarschijnlijk vandaag al een stuk of 10 doodgemept, en er zijn er nog.

Gelukkig heb ik een stuk voile gekregen van mijn ma, een restantje van haar trouwsluier van 34 jaar terug, dus Wollie zit helemaal vliegvrij!

Mijn poetsvrouw brengt straks ook een stuk, kan ik ervoor zorgen dat Mormeltje hier ook veilig van vuile vliegen zit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien een beetje vreemd,maar ik heb van die blauwe verfbakroostertjes gekocht bij de action (0,47cent)

en die aan de tralies gehangen en het werkt perfect tegen de vliegen.(ziet er ook erg kunstzinnig uit:mdr:)

Is dit voor buiten of binnen?

Heb je misschien een foto zodat ik kan zien wat je bedoelt! Gelukkig hebben we hier sinds kort ook een Action dichterbij, dus misschien moet ik morgen maar nog eens langsgaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb geen foto daarvan, maar ze liggen bij de Action bij de verfafdeling .

ze zijn blauw en liggen naast de verfemmers en rollers.

het is een rooster van kunststof met 2 haken voor normaal gesproken in een verfbak te leggen.

ik heb ze aan de buitenkant van de tralies hangen.

(mijn nijntjes zitten buiten)

ook heb ik de poepbak in het blauw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dat is heavy zeg gelukkig was je er op tijd bij!

Ik zou je echt die anti-myasis adviseren, ik pas het hier ook toe bij konijntjes met urinebrand, regelmatig zachte ontlasting of wat dan ook en het is zeer effectief. Ik gebruik het dan elke 2 maanden ipv 3 maanden voor de zekerheid. Ook konijnen die maden hadden heb ik hier succesvol mee behandeld, omdat het maden dood.

http://www.bunnybin-winkeltje.nl/nl/product/anti-myiasis-flyguard/

Of Rearguard uit Engeland:

http://www.bunnybin-winkeltje.nl/nl/product/996-rearguard/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is uiteraard op aanraden van de KKDA...

Heb dan nog ff gegoogled en kwam dit tegen op deze site: http://www.auvadviesdigitalenieuwsbrief.nl/bericht.php?bericht_id=3434&kliniek_id=114&kliniekid=1d9d770c79d68c982f4bc95dbc4c2952dfb8bd16&id=47

Preventie

Er is nu een goed product op de markt om uw konijn te beschermen tegen deze madenziekte namelijk Stronghold. Stronghold wordt bij konijnen dan ook steeds vaker toegepast ingeval van madenziekte, huidmijt, vachtmijt, luis en vlooien. De behandeling moet na elke 30 dagen herhaald worden. Het seizoen van de blauw-groene vlieg is van april tot en met september. Samenwonende konijnen mogen elkaar gedurende minstens 6 uur niet kunnen aflikken wegens gezondheidsbezwaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anti-myasis bestaat al jaren en Rearguard ook en worden in opvangen met succes toegepast. Ik heb even contact opgenomen met ingangen over de Stronghold, persoonlijk zou ik daar nog wel bij voorkeur Rearguard bij toe passen, omdat dat toch van buiten zit en het wel zo is dat Stronghold geen eitjes kan doden en larven, maar alleen de volwassen vlo en mijt dan weet ik niet hoe die maden zou kunnen doden namelijk. Daar ga ik meer informatie over inwinnen hoe en wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon hele fijne gaas om het hok heen doen.

ik had precies hetzzelfde probleem heb het om het hok gedaan en ze kwamen niet meer binnen.

maar nu heeft hij in de tuin maden opgelopen en hebben we helaas gisterochtend ons kwibus in moeten laten slapen de maden waren met grote aantallen aanwezig en hadden van binnenuit en vanaf de buitenkant van kwibus gegeten ze zaten vooral achter zijn staart en rechterkant net boven zijn heup zat een gat te grote van een tennisbal en ik keek erin en ik denk dat er een kleine 50 maden zaten te eten.

ik controleerde haar altijd nu was ik het 1 dag vergeten en je ziet het resultaat vooral met warm weer komen eitjes heel vlug uit en zijnn het maden.

we houden heel veel van kwibus maar ze hoefde van mijn geen pijn meer te lijden want dat had ze zag ik in haar gezicht.

dus sucees ermee hopelijk dat je hier iets aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja kwiebje was eigenlijk bijna net een kind van ons vooral voor mij ik kon alles met kwieb ze was zo lief echt een eigen mening

gewoon rustig lief voor iedereen ookal kende ze je niet ze kwam toch na een min of 15 altijd wel een keer bij je.

konijnen kunnen over het algemeen slecht tegen warmte nou kwieb ging juist in de zon liggen vond ze fijn.

wortel at ze niet maar ze at wel stukje koek,druifje, zelfs een keer binnen een m&m van de grond opgegeten.

gewoon dingen die wij ook eten luste ze dus.

het is leeg en stil geworden.

wil wel een nieuwe maar kan het nu nog ff niet aan kwieb was niet gewoon een konijn maar ja dat zul jij oko wel hebben met wollie

het hok stond van s´morgens tot s´avonds open dus ze kon in en uit gaan wanneer ze wou. ze was zo gelukkig

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je tegen myasis preventief iets gebruiken? Klaver heeft namelijk wel eens dat ze een paar bdk's laat liggen. Niet iedere dag of zo maar het komt voor. Soms heeft ze ook enkele wat zachtere keutels. Haar darmen zijn gewoon héél snel van slag (flessenkindje). Nu ze buiten zitten poepen ze niet alleen op de bak maar ook tussen het gras dus ik kan het niet allemaal opruimen. Zou ik hier iets preventief voor moeten doen? We wonen op het platteland (op de grens met Schijndel waar jij woont Kwibus) dus ja veel vliegen altijd wel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je tegen myasis preventief iets gebruiken? Klaver heeft namelijk wel eens dat ze een paar bdk's laat liggen. Niet iedere dag of zo maar het komt voor. Soms heeft ze ook enkele wat zachtere keutels. Haar darmen zijn gewoon héél snel van slag (flessenkindje). Nu ze buiten zitten poepen ze niet alleen op de bak maar ook tussen het gras dus ik kan het niet allemaal opruimen. Zou ik hier iets preventief voor moeten doen? We wonen op het platteland (op de grens met Schijndel waar jij woont Kwibus) dus ja veel vliegen altijd wel...

Ik gebruik dus preventief die anti myasis spray. Ik heb er erg goede berichten over gehoord. Je sprayt het bij het kontje en de staart als het goed is dood het maden en eitjes. Het houdt de vliegen dus niet weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is dat handig om preventief te gaan gebruiken, zitten er ook nadelen aan?

Of eerst maar eens kijken of het niet gewoon goed gaat zo? Er zitten nooit keutels aan hun staart of zo, ik kijk daar wel altijd naar. Bij Hazel mag ik ook gerust aan zijn staart en kont komen maar Klaver is niet gediend van die intimiteiten dus bij haar moet ik gewoon goed kijken. Kan ik beter pas met zoiets beginnen als ik zie dat ze zelf niet schoon is, of is het beter als je buitenkonijnen hebt om dit dagelijks (of hoe vaak moet dat) te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou het wel doen lonja ik ben pas 2 konijnen kwijtgeraakt aan die maden

ik maak de boel elke dag schoon word elke dag geschrobt en hou nde wc de hele dag in de gaten

en de konijnen hadden geen plakpoep

en toch hadden ze maden da zeg ook er horft maar iets van urine of een wondje of keutelte zijn

en het kan bingo zijn

ook heb ik een vliegenval hangen en ook die spray die kaatje zei op gespoten

ik zou zeker voorzorgsmaatregelen nemen hoor

het is echt vreselijk voor de konijnen en voor jezelf ook natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil dit topic graag even aanvullen met wat extra informatie...

@Aniek: Stronghold wordt inderdaad door sommige DA'en geadviseerd ter preventie van. Hoe het precies werkt, durf ik van dit middel niet meer te zeggen. Sowieso geef ik bij risico konijnen de voorkeur aan Rearguard (waarom leg ik zometeen uit).

Dan hoor ik meerdere mensen iets zeggen over de anti-myiasis. Weten jullie ook dat er nog een ander product is? Namelijk de rearguard die Aniek al noemde. Hij is iets moeilijker te verkrijgen in NL, maar ik vind het wel het beste product.

- Ten eerste geef ik sowieso de voorkeur aan een echt geneesmiddel (dat dus zeker uitgebreid getest is en waarvoor de voorwaarden hoger zijn) dan gewoon een middel uit de DW als het op geneesmiddelen aankomt.

Maar misschien doet niet iedereen dat.

- De voor mij meer doorslaggevende reden is het verschil in werking.

Rearguard zorgt ervoor dat de eitjes die gelegd worden zich niet verder kunnen ontwikkelen. Bij dit product krijgt men dus geen larven. Larven zijn net de grote boosdoener. Je 'voorkomt' dus dat er schade aangericht kan worden.

De werking van de anti-myiasis is iets anders. De eitjes kunnen zich namelijk nog wel ontwikkelden tot larven én de larven kunnen nog proberen om schade aan te richten. Alleen als ze dus 'eten' van het konijn, zullen ze sterven. Maar elke larve zal dus nog proberen van je konijn te 'eten' en pas daarna sterven.

Dat vind ik dus niet echt volledig preventief te noemen.

Persoonlijk zou ik geen van beide gebruiken bij gewoon gezonde konijnen. Maar als er echt een risico situatie is, zou ik persoonlijk rearguard gebruiken en geen anti-myiasis waarbij de larven nog de kans hebben om schade aan te richten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .