Ga naar inhoud

vechtende konijnen


Eline88

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik heb twee konijnen bij elkaar zitten. Ze zijn broer en zus en ik heb ze bij de fokker gehaald. Ze zijn altijd samen geweest, want het waren de enige twee in het nest. Ze hebben altijd in hetzelfde hok gezeten, alleen toen het mannetje geslachtsrijp was en te jong was om geholpen te worden hebben ze met gaas ertussen in hetzelfde hok gezeten. Nadat het mannetje was geholpen en de extra weken voorbij waren heb ik ze weer bij elkaar gezet en waren er geen problemen. Op een gegeven moment kwam het vrouwtje in de puberteit en heb ik uiteindelijk besloten om haar afgelopen vrijdag (29-6) te laten helpen, omdat ze veel op het mannetje aan het rijden was en ook ging plassen in huis. Ze moesten weer twee dagen apart om het vrouwtje de kans te geven om te herstellen, dus heb ik het gaas ertussen gezet. Na wat problemen met eten gaat het nu weer heel goed met haar. Ze is erg actief. Ik heb ze samen op de bank gezet waar ze altijd samen lopen, maar het mannetje valt haar nu steeds aan. Zij wast het mannetje steeds, maar toch gaat hij door ook toen ik ze wat te doen gaf. Ik durf het gaas er niet tussenuit te halen omdat ik bang ben dat dit in het hok ook zo zal gaan. Het vrouwtje is natuurlijk ook mog herstellende...

Heeft iemand tips of ideeën om ze weer vredig samen te laten leven? Alvast bedankt!

Groetjes Eline (en Jip en Janneke)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook schrikken he :)?

Het is zo dat je konijnen altijd wanneer ze ook al is het maar enkele dagen uit elkaar je ze opnieuw moet koppelen op neutraal terrein. Dus je zal terrein moeten zoeken waar ze beide nog nooit of zeer lange tijd niet geweest zijn zodat ze ook de rangorde opnieuw kunnen gaan bepalen. Vrouwtje moet dan wel echt volledig helemaal goed herstelt zijn.

Hoe groot is je hok en de eventuele ren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik ze dan deze week maar gescheiden laat, ik moet volgende week maandag terug op controle en dan heb ik zelf vakantie en kan ik erbij zijn. Ze hebben een hok van 1.20 en eigenlijk rennen ze door de huiskamer en slaapkamer als ik thuis ben. Buiten op het balkon hebben ze ook een ren, maar daar zitten ze alleen met lekker weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hok van 1 meter 20 is te klein voor tweee konijnen. Daaar kan het ook door komen. Want ze zijn niet 24 / 7 los volgens mij?

Ik zou de voedtser ook de kans geven om goed te herstellen. Als je een voedtser laat helpen heeft ze een buikinscisie gehad en dan is twee dagen mijn inziens te kort om ze wederom bij elkaar te zetten. Een week is beter en gezien de koppeling zou ik zeker anderhalve week wachten en ze wederom op neutraal gebied koppelen. Heet hok helemaal schoonmaken en ontsmetten van luchtjes, dmv dettol.

het mannetjes, de ram, heeft het hok waarschijnlijk ook toe geeigend toen de voedster uit het hok was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verstandig om het te doen trouwens als je vakantie hebt, dan je er een hele dag voor uit trekken. In een ren of een badkamer bijvoorbeeld en spulletjes neerleggen zoals wat hooi een speeltje en een schuilplekje, zoals een doos op zijn kant.

Zolang er geen gewonden vallen is alles goed. Er mogen plukjes haar vallen, maar geen bloed vloeien. Jagen is iets anders dan echt aanvliegen. Maar ik raad je wel echt een groet hok aan dan 1.20, 11 konijn heeft minstens 1 vierkante meter nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ze nog even gescheiden laten en dat straks koppelen op neutraal terrein.

Maar dan wel een ren aan het hok vast maken of om het hok heen, want een kooi van 1.20 is echt te klein om ze in op te sluiten. Daar kan het ook wel mis zijn gegaan in plaats van zoveel last van de hormonen.

Wat je ook kan doen is een degelijk hok op het balkon maken met de ren er aan vast zodat ze dag en nacht zelf kunnen kiezen of ze in of uit kunnen ook met slecht weer.

Laat je weten hoe het gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .