Ga naar inhoud

Word mijn konijn oud??


SnickersBunBun

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier dus ben alles een beetje aan het uitzoeken.

Ik heb een konijn genaamd Snickers en is een ram. Hij is ong. 4 - 5 jaar oud.

De laatste paar dagen eet hij minder dan normaal maar dat kan ook aan het voer liggen. Dit gaat meer over zijn vacht. Bij zijn poten aan de zijkanten maar ook bij zijn liezen en oksels zou maar zeggen lijkt het erop dat zijn haren 'vast plakken' het zijn een soort klitten die ik er gewoon zo uit kan halen. Ik pluk het voorzichtig en soms borstel ik hem zelfs, maar de volgende dag is dit weer terug. Kan het zijn dat mijn lieve bun oud word? Of komt het dat hij zijn wintervacht nog steeds verliest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijntje is sowieso niet oud, 10-12 jaar dat is bejaard, maar nu zo rond een 40 jaar van een mens :)

Dat eten kan dan wel bijvoorbeeld aan haakjes liggen op deze leeftijd, als hij daarvoor nog nooit behandeld is.. Wel verstandig om is na te laten kijken.

Wellicht dat je een foto kan maken van het haar? Kan er niet zo goed een beeld bij maken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ze ook nog volop in de rui hoor, ik kan de plukken haar en zo uitpakken.

Wat bedoel je precies met dat je konijn minder eet dan normaal? Biks of hooi?

hoe zien de keutels eruit?

Hij krijgt biks, maar ik heb XtraVital Care + achter de hand voor als dat voer op is zodat hij toch iets te eten heeft. Als ik Care + geef dan eet hij dit, maar nu krijgt hij weer biks, maar wilt het gewoon niet nemen, of naja vandaag nam hij 1 hapje en klaar was hij. ZIjn keutels zien er normaal uit, al keutelt hij meer dan normaal. Heb vandaag dat ook nagekeken maar met de achterkant was niks aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijntje is sowieso niet oud, 10-12 jaar dat is bejaard, maar nu zo rond een 40 jaar van een mens :)

Dat eten kan dan wel bijvoorbeeld aan haakjes liggen op deze leeftijd, als hij daarvoor nog nooit behandeld is.. Wel verstandig om is na te laten kijken.

Wellicht dat je een foto kan maken van het haar? Kan er niet zo goed een beeld bij maken..

Hij is inderdaad nooit behandeld hiervoor, maar nooit ben ik met een huisdier van mij naar de dierenarts geweest zeg maar. En ik zal opzich morgen wel een foto kunnen maken, maar weet niet of het me lukt om het op me laptop te zetten, ik kan kijken op internet of ik een voorbeeld foto kan vinden wat erop lijkt.

Bovenstaande foto; als je kijkt naar het eerste plaatje en dan boven het oog. Zo ziet het er een beetje uit, maar dan zonder dat het nat is. Vandaag zag ik wel dat het wat kaler leek, maar dat kan door het plukken komen

Link: http://www.google.nl/imgres?q=slechte+konijnenvacht&start=192&um=1&hl=nl&biw=1093&bih=470&tbm=isch&tbnid=6snBeTiS_GbuRM:&imgrefurl=http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/kcs.html&docid=709PQ5Z_Eokl-M&imgurl=http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/images/dierinfo/konijn/konijn-kcs/konijn-met-droog-oog.jpg&w=640&h=563&ei=lK_sT9GyEYGp0QX31u35DA&zoom=1&iact=hc&vpx=268&vpy=100&dur=109&hovh=211&hovw=239&tx=73&ty=143&sig=111261796110157837815&page=13&tbnh=130&tbnw=148&ndsp=18&ved=1t:429,r:13,s:192,i:47

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet niet zomaar wisselen tussen verschillende soorten voer, hier kan een konijn erg gevoelig op reageren, waardoor hij darm problemen kan krijgen. Maar zo te horen keutelt hij nog goed. Ik heb zelf hier een konijn door verloren, dus daarom waarschuw ik ervoor.

Eet je konijn ook hooi?

Geef je een bepaalde hoeveelheid biks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet niet zomaar wisselen tussen verschillende soorten voer, hier kan een konijn erg gevoelig op reageren, waardoor hij darm problemen kan krijgen. Maar zo te horen keutelt hij nog goed. Ik heb zelf hier een konijn door verloren, dus daarom waarschuw ik ervoor.

Eet je konijn ook hooi?

Geef je een bepaalde hoeveelheid biks?

Ik geef hem anderhalve hand aan biks momenteel. En wanneer ik hem hooi geeft eet hij hier niet zoveel van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is het belangrijkste van de voeding voor een konijn. Heb je al verschillende soorten hooi geprobeerd?

En van biks wordt een richtlijn gegeven van 25 gram per kg volwassen lichaamsgewicht. Dus je zou je konijn eens kunnen wegen.

Weegt hij 2 kg dan geef je dus ongeveer 50 gram biks per dag. De rest moet hij hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .