Ga naar inhoud

Narcose nog niet eten en suf


zembla

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heb ik om 16:00 naar de dierenarts gebracht om onder narcose de haken op zijn kiezen te verwijderen. Om 18:00 heb ik hem opgehaald. Echter is Maurice nog erg suf en heeft hij sindsdien ook nog niets gegeten of gekeuteld op net wat dwangvoer na.

Ik durf hem zo niet bij fluffer te zetten omdat die buiten zit en hij nog te suf is om voor haar weg te lopen als het moet. Ze zitten normaal wel gewoon samen. Maar ook omdat ik dan nog niet weet of hij eet...

Hoelang kan dit duren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ex-ram moest vorige week ook. Voor de 7e keer. Hij is de dag erna ook nog wel suf geweest. Na 2 dagen had ik echt pas van dat hij weer zichzelf was.

Hij at ook de volgende dag pas.

En elke keer dat hij/zij onder narcose moet, duurt het langer om helemaal te herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijnen gecastreerd werden, duurde het wel een poosje voor ze helemaal wakker waren. Ik steek ze dan in een kleine kooi, waar ik langs de binnenkant een opgerolde handdoek indoe, want soms kan een konijn tijdens het ontwaken toch wel "slaan" met zijn hoofd en zich bezeren. Ik zou hem zeker apart houden tot hij helemaal wakker is, vooraleer je hem bij het andere konijn zet... Belangrijk is ook om je konijn binnen in de warmte te houden tijdens het ontwaken. Ik zet ze dan meestal op een plaats waar ik ze in de gaten kan houden en zien hoe het wakker worden evolueert!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem gelijk niet te veel stress bezorgen door hem te dwangvoeren. Misschien dat je wat van zijn lievelingseten kan voorleggen, e dan kun je wel zien of hij eraan begint te knabbelen of niet, of wat extra hooi of zo. Als een konijn nog versuft is, zou hij zich wel eens kunnen verslikken bij het dwangvoeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zou niet zo ongeduldig doen. Het is goed dat je bezorgd bent maar helemaal niet abnormaal hoor, je konijn is wel net geopereerd en onder narcose geweest. Narcose is best een ding voor een konijntje hoor.

Groenvoer schijnen ze het eerst weer te eten, hier was dat wel iig. Dus geef hem iets lekkers van groenvoer waar hij aan gewend is, bijvoorbeeld een paardebloemblaadje. En idd, zorgen dat hij het niet koud krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn voedster Lena gecastreerd werd, duurde het ook erg lang voordat ze weer zelf at.

Ze werd om 13 u geholpen en ze heeft toen pas om 1.30 in de nacht voor het eerst gegeten. Ik heb toen ook expres gewacht omdat Lena totaal onhandelbaar wordt bij menselijk contact dat dwingend is. Dus bij haar zou dwangvoer tot heel veel stress leiden.

Het eerste dat zij begon te eten, was zoals Lonja al zei groenvoer. Ik heb vanalles geprobeerd te geven. Witlof, andijvie, kruiden, worteltjes. De witlof werd toen als eerste geproefd maar ligt natuurlijk net aan wat je konijn lekker vindt.

Het duurde toen bij Lena ook vrij lang voordat ze echt keutelde. Ik meen pas later in de nacht en meerdere keutels gebeurde pas de dag erna. Dus ik zou het nog even goed aankijken. In ieder geval wel fijn dat jouw konijn niet moeilijk te dwangvoeren is.

Ik hoor hier op het forum wel vaker berichten dat als je veel dwangvoert, het konijn geen honger krijgt en minder snel zal gaan eten.

Dus misschien een idee om morgen het eens even aan te kijken en te proberen om je konijn echt zelf te laten eten.

In ieder geval veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft nog niet gegeten en niet gekeuteld. Voor de zekerheid ga ik hem nu wel weer wat dwangvoer geven want ik ben heel de dag weg.. Ik ga wel proberen eerder weg te kunnen.

Afentoe graaft hij zijn handdoek naar achteren of stampt hij in de kooi. Verder slaapt hij nog veel.

Vannacht heeft hij met mij op de bank geslapen maar hij heeft amper bewogen.

Hij heeft wortel en sla in zijn hok liggen en wat as brokjes. Hij liep wel naar de wortel en ging eraan ruiken maar eten heeft hij nog niet gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw ik heb Maurice net gedwangvoerd en wat eetlust opgewekt denk ik want hij zit nu het loof van de wortel te eten.

Ik laat hem wel nog even binnen zitten.. Misschien dat hij vanavond Nasr fluffer mag als hij goed gegeten heeft en wat energieker is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht heeft hij met mij op de bank geslapen maar hij heeft amper bewogen.

Als ik dit lees denk ik dat je hem uit zijn hok hebt gehaald en bij je genomen? Klopt dat? Of naast je in zijn kooi?

Want het is niet verstandig hem uit zijn omgeving te halen op dit soort momenten, gewoon lekker in zijn eigen plekje laten met water en voer en niet te veel meet tuttelen. Uiteraard wel medicatie en dwangvoer toedienen waar nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest hem wel uit zijn hok halen aangezien hij warm moest zitten en hij normaal gesproken dus buiten zit.

Maar goed nieuws. Hij heeft een beetje gegeten, en gekeuteld. Hij is nog niet helemaal de oude maar hij zit nu lekker buiten bij zijn vriendin. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kan je beter binnen een rustig plekje inrichten of tijdelijk een binnenkooi neer zetten of bijv. een krat dan echt bij je te houden. Dan is het logisch dat hij niet gaat eten en bewegen, het zijn prooidieren.

Gelukkig gaat het al beter met hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .