Ga naar inhoud

Tips om konijnen te vangen?


Melinda

Aanbevolen berichten

Ik laat mijn konijntjes dagelijks enkele keren vrij door de living lopen, wat ze heerlijk vinden. Naast het probleem dat ze aan kabels knagen (valt daar iets tegen aan te vangen?), is er ook het probleem dat ik er altijd heel lang op moet jagen voor ik ze weer kan vangen. Heeft er iemand tips om konijnen snel te vangen? Ze lokken met eten lukt niet, daar trappen ze niet meer in :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het lokken, til je ze dan in je armen?

Mijn konijnen stellen het op prijs om in een mandje getild te worden, hier lok ik ze in met een brokje of hou ik voor hun neus en gaat het vanzelf. Ze wennen er vanzelf aan.

Er zijn kabelbeschermers te koop of kabels in kabelgoten wegwerken is het beste om de kabels te beschermen. Voorkomen dat ze achter kasten e.d. kruipen help natuurlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat werkt vaak wel beter, ze verplaatsen in de vervoersbox/mandje ipv tillend dragen. je kan proberen of het werkt, maarja dan moet je ze nog in het mandje krijgen natuurlijk. zij weten waarschijnlijk al als je eraan komt dat je ze komt pakken, dat willen ze niet, dus rennen ze weg, ik denk of ze nou honger hebben of niet.

hier staat de vervoersbox in de kamer waar ze leven zonder deurtje, ze slapen er soms in, klimmen er op etc. zo zijn ze eraan gewend en vinden ze het geen ramp om erin te gaan als dat moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een konijn gaan jagen heeft alleen maar negatieve effecten. Zorg er voor dat konijnen altijd terug kunnen in hun ruime verblijf. Is je verblijf te klein, tja, dan staan ze helemaal niet te springen om weer in zo'n hokje opgesloten te worden.

Verder je konijn aan leren wat het geluid is als ze iets te eten krijgen, zijn ze doorgaans erg goed in! Als je niet teveel voer geeft, staan ze altijd wel te springen om iets lekkers te krijgen.

Die van mij lopen nu permanent los, maar toen ze nog een verblijf hadden, hadden we een vast eetmoment als ik naar bed ging en zij hun verblijf in moesten. Ze wisten van gekte niet hoe snel ze binnen moesten zijn ;) Moest ik onverhoopt toch tussendoor weg, rammelde ik 2 biksjes in een bakje en daar kwamen ze aan gescheurd. (had ze geleerd dat als ik met het bakje eten schud, dat ze dan eten krijgen. Gewoon voor elke maaltijd even met het bakje schudden...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of gewoon je huis konijn-proof maken en ze 24/7 los laten lopen! :yes:

Goh, dat is vrij onmogelijk. Ik kan kabels misschien wegwerken, maar ze knagen echt aan alles! Behangpapier, zetels, handdoeken,... Maar ik laat ze vaak genoeg rondlopen en ze hebben een ruime ren.

Bedankt voor alle tips. Ik zal ze wat conditioneren door telkens te schudden met hun eten en ze vooral laten rondlopen wanneer ze honger hebben. Hopelijk gaan ze dan niet nog meer aan de zetel knagen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, dat is bij mij ook het probleem. Toen ik nog maar 1 konijn had liep hij altijd los in huis, ging prima, sinds er een tweede bij is gekomen zijn het allebei monsters geworden die het hele huis en alles erin kapotknagen.

Dus als ze los mogen nu moeten we eerst even de kussens van de stoelen halen, de bank bewaken, de sprei van het bed afhalen (daar zitten al vele gaten in) en uiteindelijk gaan ze weer aan de hoeken van de muren en kozijnen knagen en alle meubels en dan is het weer klaar voor die dag en gaan ze terug naar de bijkeuken, (waar ook alle muren en deurkozijnen nu kapot zijn) door het geluid van het blik voer komen ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .