Ga naar inhoud

kruiden en geneeskrachtig groenvoer


Annelies en Basje

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

Ik ben als konijnenbaasje heel erg benieuwd naar kruiden/planten/groenten en hun effect op konijnen, en ben mezelf daaromtrend aan het informeren. Ik zou nl graag bij de groenten die mijn konijn dagelijks krijgt, elke dag een portie groenvoer geven waar een of andere goede eigenschap aan toegeschreven word.

Ik ben momenteel aan het selecteren en heb kamille, paardenbloem, venkel, peterselie, pepermunt, rozemarijn, tijm en wilg op het oog.

De voordelen ervan klinken allemaal heel goed en aanlokkelijk, en daarom zou ik graag zelf mijn eigen plantjes gaan kweken. Ik zou graag kamille, paardenbloemen, peterselie, pepermunt, rozemarijn en tijm gaan kweken.

Ik stel mij enkel een aantal vragen: allereerst lijkt peterselie hier steeds mis te gaan, de blaadjes van zo'n plant worden al snel geel/slecht, ondanks dat ik voldoende water geef. Zijn er hier mensen die ook peterselie kweken voor hun konijn/voor eigen gebruik? Zijn er tips en tricks die ik mis?

Mijn volgende vraag heeft betrekking op de hoeveelheid. Van peterselie is mij die duidelijk, ik heb gelezen dat dit zich beperkt tot 1 takje/dag. Hoe zit het met de andere dingen die ik voorstel? Ook 1 takje? Van venkel lees ik gemengde berichten, sommige websites vermelden geen hoeveelheden, anderen zeggen voorzichtig te zijn met de porties en erg weinig te geven. Ik zou venkel alleen kopen voor mijn konijn, als ik telkens de helft of meer moet weggooien schiet dat natuurlijk niet op.

Heeft munt dezelfde positieve effecten op een konijn als pepermunt (anti-gas, anti-diaree en spijsverteringsproblemen, goede werking lever en galblaas), of gaat het hier zelfs over dezelfde plant? Van pepermunt is het mij bekend dat dit vers te geven is. Is dit ook het geval bij de andere dingen die ik opnoem, of kan ik eventueel gewoon pellets bestellen van deze kruiden? Of zou dat betekenen dat de positieve werkingen achteruit gaan tov vers?

En ow: geven jullie dit soort dingen in "kuurtjes", bv 10 dagen een toevoeging van pepermunt, of is dit eerder iets voor af en toe?

Zozo, een heleboel vragen, alvast bedankt voor het doorlezen tot het einde, als je slechte ervaringen hebt met 1 van de bovengenoemde dingen of andere kruiden en dergelijke hoor ik het natuurlijk ook graag, ik wil graag het allerbeste voor mijn konijn Basje, en ik ben dan ook nog zoekende in de enorme hoeveelheid mogelijkheden..

Heel erg bedankt alvast!

Groetjes

Annelies en het dwergje Basje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hier heb je een link met kruiden en hun werking. Ik geef nooit heel veel van 1 soort. Altijd kleine beetjes van meerdere soorten. Ik wissel het ook af. Maar ik doe het puur op gevoel. Peterselie blijft hier wel mooi groen. Ik geef alleen bij warm, droog weer water. Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef alleen bij warm, droog weer water.

Ik dacht even dat je het over de konijnen had :D

Peterselie in potjes werkt bij mij nooit goed, alleen in de volle grond, maar dat kan aan mij liggen.

Paardebloemen zou ik niet gaan kweken, het zaait verschrikkelijk uit en voor je het weet heb je overal paardebloemen waar je nooit meer vanaf komt. Het staat toch overal dus je kan het beter gewoon ergens plukken.

Wat venkel betreft zit ik met dezelfde vraag. Er zijn 5 verschillende soorten venkel heb ik op internet gelezen waarvan maar 1 een knol vormt. Ik heb hier een venkelplant in de moestuin die hier nooit gezaaid is of zo maar vanzelf gekomen. Als er een knol aankomt zou hij in juli klaar moeten zijn dus dan pas weet ik welke soort het is, en dan nog weet ik niet welke soort nou geschikt is voor konijnen en of het nu wel of niet mag, dus ik doe het maar niet, ook al is het inmiddels een struik van 1,5 meter hoog.

Met pepermunt denk ik dat je de werking wel kan doortrekken naar andere muntsoorten.

Je kan kruiden ook gedroogd geven maar dat kost geld en als je eenmaal planten hebt is het gratis.

Sowieso moet je alles met mate geven. Hier krijgen ze iedere dag een flinke schaal met blaadjes en dan ook nog een bak gras.

Maar van alle blaadjes maar een paar per plant per konijn.

Je moet sowieso opbouwen en bij sommige dingen is het ook belangrijk om het gemengd met andere kruiden te geven.

Kuurtjes doe ik niet aan, dat zou ik pas doen op het moment dat ze iets mankeren.

Veel dingen hoef je ook helemaal niet te kweken, ik laat hier alleen wat onkruid langs de rand van de moestuin staan voor de konijnen, niet dat je een tuin daarvoor nodig hebt, want dat is toch spul wat overal staat.

Ik loop iedere avond een rondje, weer of geen weer, met een bak en een schaar en wat ze lekker vinden verdwijnt in de bak.

Want ook onkruid en gewone bomen en planten hebben werking.

Maar dat is dus wel een mix van iets van 15 of 20 verschillende dingen zodat ze nooit te veel krijgen van iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier doet de peterselie het zowel in pot als in de tuin erg goed. Hij krijgt alleen in de pot wel 1x per week wat vloeibare 'vitamine' voor kruidenplanten.

Ik zelf geef vaak gericht kruiden, maar ook omdat ze het gewoon lekker vinden. Ik pluk gewoon wat ik wil en let eigenlijk niet meer op de hoeveelheid of hoe lang ik het geef. Ook bouw ik de verse kruiden niet op.

Van de gedroogde kruiden bouw ik wel op en zorg ik wel dat ik afwissel. Ik maak altijd een gemengd potje voor 1 tot 2 weken. Hier krijgen ze 1 of 2 eetlepels per dag van.

Ik merk van de gedroogde of de verse kruiden eigenlijk geen verschil in werking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ha Lonja, daar zeg je wat! Vorige week was mijn tante hier en die vroeg of ik ze ook water gaf (de konijnen dus). Ik stond haar echt stomverbaasd aan te kijken. Wat vraag je nou? Maar mijn konijnen krijgen ook met vochtig weer gewoon water hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier momenteel peterselie, tijm en basilicum in de vensterbank staan, doen het prima :D

In de tuin heb ik ook nog tijm en peterselie, doen het super, hebben zelfs de -20 van afgelopen winter overleefd. Aan die buitenplantjes doe ik echt niets, alleen moeder natuur zorgt voor ze.

De binnenplantjes krijgen natuurlijk best wel wat water, zo in de vensterbank waar (op zonnige dagen) bijna de hele dag de zon op staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van brandnetels gehoord dat ze veel eiwitten bevatten, dus die geef ik liever niet, of maakt dat niet uit, voor af en toe?

Waarom ik ze niet zomaar langs de weg pluk? Ik woon in vrij landelijk gebied (tussen de boeren) en er zijn hier wel wat mensen die hun hond uitlaten aan het jaagpad aan het kanaal hier in de buurt, vandaar dat ik een beetje bang ben voor hondenurine, ik heb gelezen dat daar dan vliegen hun eitjes in kunnen leggen en Basje dan last kan krijgen van maden, lijkt mij verschrikkelijk voor hem. Qua varieteiten aan kruiden zal ik vast wel wat vinden, dat is weer wel een doordeel. Ik ken bovendien ook niet heel veel van kruiden dus ik speel liever op zeker door zelf te kweken in potjes met naamlabels erop. Als ik de paardenbloemen zaai in een bak gaan ze zich hopelijk niet al te veel verspreiden over onze (pas heraangelegde) tuin.

Als de pellets hetzelfde resultaat geven zou ik de voorkeur daaraan durven geven, dan krijgt Basje al zeker geen gekke diertjes, zijn het zeker de juiste kruiden, en kunnen de plantjes niet doodgaan. Bovendien gaat hij binnen een maand 2 weken naar mijn vriend, en is zo'n mengeling natuurlijk iets gebruiksvriendelijker.

Qua venkel heb ik hier het type "witte knol groene steeltjes die stekelig naar boven steken", daar heeft hij al eens een klein stukje van gehad, ik dacht namelijk dat er maar 1 soort bestond. Gelukkig heeft hij er niet op gereageerd dan.

Niet kuren dus tenzij er specifieke klachten zijn, niet teveel geven en voor de zekerheid opbouwen. Niet teveel zie ik dan als 1 soeplepel pellets/gedroogde kruiden per dag, aangezien het gaat om een dwergje, kan dat kloppen?

Ik veronderstel dat de pellets dan bovenop zijn dagelijkse bix komt, want als ik dat er van af trek heeft dat ventje niet veel meer over.

Alvast bedankt iedereen voor de behulpzame antwoorden. De peterselie zal ik te veel water geven vrees ik als ik dit zo lees, ik zal hem ook eens in volle grond plaatsen, dat heb ik inderdaad nog nooit gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pellets worden hier nauwelijks gegeten. Op de een of andere manier vinden ze dat niet zo lekker.. Dus ik koop ook geen pellets meer.

1 soeplepel gedroogde kruiden per dag?! Dat is veel... Ik had het over een kleine eetlepel.. (ow wacht je komt uit Belgie. Daar is een soeplepel anders als in NL :) Dat heb ik al een keer gehad).

Gedroogde kruiden is wel meer geconcentreerd als verse kruiden en pellets is het aller meest geconcentreerd.

Kruiden/pellets komen idd bovenop de biks. Als je konijn dan minder hooi gaat eten, moet je wel minderbiks en/of minder kruiden geven. Mijn ervaring is echter dat minder kruiden minder effect heeft als minder biks.

Kruiden in de natuur moet je mee oppassen ivm uitlaatgassen, ontlasting van andere dieren en wilde konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te veel eiwitten kunnen het laten liggen van bdk's veroorzaken. Mijn ram is daar heel gevoelig voor. Vandaar dat hij ook geen brandnetels kan hebben en dat dus ook niet krijgt.

Paardenbloem verspreid zich overigens door de lucht, dus 1 paardenbloem resulteerd inderdaad meestal in een tuin vol..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, 1 zo´n pluizenbol van paardenbloemen met 1 keer een windvlaag eroverheen en klaar ben je met je nieuwe tuin, kun je volgend jaar overal paardenbloem uit je gazon en de borders gaan steken.

Als je toch in het buitengebied woont zal er vast wel meer groen zijn dan dat jaagpad waarlangs honden uitgelaten worden. Gewoon de polder inlopen en goed langs de slootkanten kijken. Daar zal het wel meevallen met honden en uitlaatgassen toch?

Dingen die je dan kan vinden en geven zijn dovenetel, zowel de witte als de paarse, paardenbloemen, smalle weegbree, brede weegbree, veldzuring, ridderzuring en klaver (deze laatste 3 met mate), braamblad, zevenblad (niet de bloemen, die zijn giftig), vogelmuur, kleefkruid, perzikkruid, varkensgras, verschillende wilgensoorten maar die had je al, misschien ook wel hazelaar en vlier.

Misschien heb je in je tuin ook al dingen zie ze mogen, zo geef ik uit de tuin vrouwenmantel, goudsbloem, bruidssluier en vergeet-me-nietjes.

Dit is een voorbeeld van dingen die ik geef, en daar komen dan nog kruiden en groen uit de moestuin bij zoals munt, peterselie en aardbeiblad.

En dan afhankelijk van wat ik op dat moment aan oogst heb af en toe nog daar iets als extraatje van. Blaadje kool, stukje wortel, aarbeitje, e.d.

Gewoon een ratjetoe van van alles en nog wat, kost geen cent en ik heb mijn konijnen nog niet zo lang maar ze doen het er tot nu toe prima op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een soeplepel is zo'n lepel waarmee je cornflakes eet en soep enzo, en een pollepel daar schep je de soep mee uit hier. Zo 1 afgestreken soeplepel zou dan toch goed zijn he? Of moet het een koffielepeltje zijn?

Er lopen hier overal honden hoor, niet een heleboel ofzo, maar toch behoorlijk wat. Er zullen hier in de buurt elke dag toch wel 20 verschillende honden uitgelaten worden. Ik heb wel het idee dat er hier minder honden drollen (en dus waarschijnlijk ook plasjes) zijn als in de buurlanden, maar toch he.

Sommige dingen herken ik: vergeet mij nietjes en dergelijke, maar andere dingen zeggen mij helemaal niets. In de tuin hebben we momenteel gras, gras en gras. We maken momenteel de plannen op voor wat er in gaat komen. De voeding die we hebben laten strooien is biologisch en geschikt voor konijnengras, toch wacht ik nog liever even met dit gras te geven.

Ik ga volgende week wel even in het tuincentrum kijken met een lijstje dan haal ik ze daar vandaan. Wat ze daar dan niet hebben haal ik in pellets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, 1 zo´n pluizenbol van paardenbloemen met 1 keer een windvlaag eroverheen en klaar ben je met je nieuwe tuin, kun je volgend jaar overal paardenbloem uit je gazon en de borders gaan steken.

Als je toch in het buitengebied woont zal er vast wel meer groen zijn dan dat jaagpad waarlangs honden uitgelaten worden. Gewoon de polder inlopen en goed langs de slootkanten kijken. Daar zal het wel meevallen met honden en uitlaatgassen toch?

Dingen die je dan kan vinden en geven zijn dovenetel, zowel de witte als de paarse, paardenbloemen, smalle weegbree, brede weegbree, veldzuring, ridderzuring en klaver (deze laatste 3 met mate), braamblad, zevenblad (niet de bloemen, die zijn giftig), vogelmuur, kleefkruid, perzikkruid, varkensgras, verschillende wilgensoorten maar die had je al, misschien ook wel hazelaar en vlier.

Misschien heb je in je tuin ook al dingen zie ze mogen, zo geef ik uit de tuin vrouwenmantel, goudsbloem, bruidssluier en vergeet-me-nietjes.

Dit is een voorbeeld van dingen die ik geef, en daar komen dan nog kruiden en groen uit de moestuin bij zoals munt, peterselie en aardbeiblad.

En dan afhankelijk van wat ik op dat moment aan oogst heb af en toe nog daar iets als extraatje van. Blaadje kool, stukje wortel, aarbeitje, e.d.

Gewoon een ratjetoe van van alles en nog wat, kost geen cent en ik heb mijn konijnen nog niet zo lang maar ze doen het er tot nu toe prima op.

Ff off topic.. Hoe overleven jouw vergeet me nietjes? De mijne zijn half dood.. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een soeplepel is zo'n lepel waarmee je cornflakes eet en soep enzo, en een pollepel daar schep je de soep mee uit hier. Zo 1 afgestreken soeplepel zou dan toch goed zijn he? Of moet het een koffielepeltje zijn?

Er lopen hier overal honden hoor, niet een heleboel ofzo, maar toch behoorlijk wat. Er zullen hier in de buurt elke dag toch wel 20 verschillende honden uitgelaten worden. Ik heb wel het idee dat er hier minder honden drollen (en dus waarschijnlijk ook plasjes) zijn als in de buurlanden, maar toch he.

Sommige dingen herken ik: vergeet mij nietjes en dergelijke, maar andere dingen zeggen mij helemaal niets. In de tuin hebben we momenteel gras, gras en gras. We maken momenteel de plannen op voor wat er in gaat komen. De voeding die we hebben laten strooien is biologisch en geschikt voor konijnengras, toch wacht ik nog liever even met dit gras te geven.

Ik ga volgende week wel even in het tuincentrum kijken met een lijstje dan haal ik ze daar vandaan. Wat ze daar dan niet hebben haal ik in pellets.

Het klopt idd. Een pollepel in NL is een houten lepel waarmee je tijdens het koken in de pan roert. Een soeplepel is in NL een grote bolle lepel waarmee je je soep uit de pan op je bord schept. Een eetlepel eet je je soep vanuit je bord. En dan heb je nog opscheplepels, dessertlepels en theelepels.

Ik bedoel dus idd de lepel waarmee je je soep uit je bord schept om op te eten ;)

Wat ik allemaal vers geef:

- Peterselie

- Selderij/selderie

- Oregano

- Munt

- Kervel

- Tijm

- Aardbeienblad (bosaardbei)

- Salie

- Hyssop

- Voor consumptie geschikte bosviolen

- Dille

- Madeliefjes

- Kamille

- Citroenmelisse

- Wilgentakken met bladeren

En ben vast nog wel wat dingen vergeten ;)

Hier vind je nog wat veilige planten voor in de tuin: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?57782-Veilige-planten-voor-in-de-tuin!&highlight=

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Annelies, als je plantjes uit het tuincentrum haalt, moet je wel uitkijken dat t niet bespoten is he.

Bink kan eigenlijk alles wel eten zonder rarekeuteltjes te krijgen. En ik heb voor zover ik weet nooit bdk's gezien, dus die zal ie dan wel opeten.

Brandnetel krijgt ie hoogstens 2x per week, net de bodem van zn bakje bedekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, dat mag dus niet zomaar, uit het tuincentrum? Van die plantjes die eigelijk voor menselijke consumptie bedoelt zijn? En als ik het heel goed afspoel? Van zaadjes af aan groot laten worden duurt vaak zo lang.. Maar als het moet dan moet het hoor :)

De vergeet-mij-nietjes groeien hier als onkruid, zelfs tussen de kiezeltjes op de oprit! Ik denk dus dat de truk is ze niet te nat te houden en in de schaduw te hebben.

*Ik denk dat wij de lepels hier gewoon verkeerd benoemen, in gewone spreektaal hebben we het eigelijk gewoon over "ne kleine en ne grote lepel". Respectievelijk een koffie en eetlepel in Nederland.*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandnetel lust Hazel niet, in welke vorm dan ook. Klaver weet ik niet, nog niet geprobeerd.

Ow en het zit hier echt vol met wilde konijnen, zijn hun plasjes/keuteltjes en dergelijke ook schadelijk? Myxomathose is dit jaar gelukkig nog niet uitgebroken.

Ja in principe kunnen ze hun ziektes overbrengen, hier is het hetzelfde, als ik hier zou zien dat er 1 ziek is of dood ligt heb ik ook een probleem. Al wordt myxomatose door muggen en de konijnenvlo verspreid, het gaat dan meer om VHS. Maar dat verspreidt zich op allerlei manieren, dat kan je ook onder je schoenzolen meenemen in principe. Dus bij mij is er wat dat betreft geen beginnen aan, ik zou dan niet eens meer in m´n eigen moestuin kunnen komen en alles moeten ontsmetten als ik buiten ben geweest want de konijnen zitten hier gewoon ook in de moestuin. Dus ik zou geen grens kunnen trekken, en eigenlijk onmogelijk konijnen kunnen houden op deze manier en laat het dan maar zo. De konijnen zijn wel ingeënt dus fingers crossed.

Ff off topic.. Hoe overleven jouw vergeet me nietjes? De mijne zijn half dood.. :(

Het loopt nu ook wel op z'n eind, 't is gewoon de tijd niet meer. Ik heb hier nog her en der een bloeiend stukje maar het meeste is klaar. Gewoon in de volle grond zetten als je dat nog niet had en dan komt het volgend jaar vroeg in het voorjaar weer op :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het loopt nu ook wel op z'n eind, 't is gewoon de tijd niet meer. Ik heb hier nog her en der een bloeiend stukje maar het meeste is klaar. Gewoon in de volle grond zetten als je dat nog niet had en dan komt het volgend jaar vroeg in het voorjaar weer op :)

Ow, ik dacht dat ze groenblijvend waren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, kruidenplantjes worden niet bespoten? Dat wist ik niet :he:

Als je geen biologische dingen neemt, kun je er vanuit gaan dat ze wel met iets bespoten worden. Waarmee weet je dan helaas niet. Maar met zoals bijvoorbeeld bosviolen waar niet op staat 'geschikt voor consumptie' kun je vanuit gaan dat daar geen vriendelijk gif over gespoten wordt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow, ik dacht dat ze groenblijvend waren...

Nee, ze bloeien uit en dan hou je van die kale sprieten over en nauwelijks blad en dat verdwijnt gewoon in de zomer. Daar heb je in de herfst of winter geen lol van hoor, 't is echt een voorjaarsbloeier, dan komt het 3 keer zo veel weer op als het jaar ervoor :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .