Ga naar inhoud

hoeveel voor een franse hangoor?


joepie

Aanbevolen berichten

Hoeveel en wat geven jullie je franse hangoor?

Dizzy is wat te dik geworden.....dus ik wil ze wat laten afvallen.

Ik geef nu 2 keer 100 gram hfst. Sochtends en savonds. Dan voor de rest hooi en wilgentakken, gras, paardebloembladeren, citroenmelisse, andijvie.

Moet ik nog meer minderen met de hfst?

Ze zijn beide zeker 5 kilo. De 1 wat zwaarder nog. Dus heb 20 gram per kilo aangehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze te zwaar zijn is het idd een idee om de HFST te minderen. Om een idee te geven: ik geef 13 gram per kilo anders eten ze onvoldoende hooi en ze worden anders te dik.

Je moet eigenlijk uit gaan van het gewicht waar je ze op wilt hebben, dus niet het gewicht dat ze nu hebben.

Maar het blijft dat je elk dier op het oog moet voeren. In de winter krijgen ze bij mij nog een beetje erwtenvlokken erbij omdat ik merk dat ze dan gewoon wat meer nodig hebben (erwtenvlokken is ook een dikmaker).

Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij zaten er in gras en paardenbloembladeren ook vrij veel eiwitten, dus dan zou je die ook kunnen minderen of weg laten (tenzij je het om een rede geeft)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dank je wel!

Dizzy heeft ook geregeld plakpoep....komt dat dan daarvan? paardebloem en gras?

Hoeveel zou ik ze dan moeten geven....want tja dan ook gelijk voor luki. 15 gr hfst? Ze mogen van mij zeker meer hooi eten. Dus ik kan het gaan proberen. 2 keer 75 gram dan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In verse paardenbloemen en gras zit echt niet zo veel voedingsstoffen dat die dik zullen maken, als je het mij vraagt. Zeker in vergelijking tot biks. De plakpoep kan wel door de verse groente komen. Je zou eens kunnen kijken hoe het zonder gaat.

Ik zou inderdaad beginnen met 15 gram per kg. Waarom vind je trouwens dat ze dik worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plakpoep wordt bij mij wel veroorzaakt door een te veel aan eiwitten. Bijvoorbeeld bepaalde groentes, bepaalde kruiden(vooral brandnetel). Maar ook van een te veel aan biks.

Je zou idd 15 gram per kilo kunnen doen en dan na 1 of 2 weken kijken hoe het gaat.

Hooi moet trouwens de basis voeding van een konijn zijn. Daar moeten ze dus het meeste van eten.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor raszuivere dieren geldt een richtlijn qua gewicht, maar niet elk dier zit precies op die richtlijn natuurlijk. Dat betekend waarschijnlijk alleen maar dat ze niet op shows hoeven aan te komen ;) maar ik geloof dat joepie ook Franse Hangoren heeft in een niet erkende (nieuwe?) kleur. Die zijn vaak kleiner dan bijvoorbeeld een konijngrijze, blauwe, zwarte of andere 'oude' kleur.

Overigens is de richtlijn van de Franse Hangoor tussen de 5 en 6,5 kg. Je snapt natuurlijk wel dat het niet zo is dat zowel 5 als 6,5 voor één en hetzelfde konijn goede gewichten kunnen zijn. Of hij is te dun bij 5 kg of hij is te dik bij 6,5. Ik heb bijvoorbeeld een Tan die 2,8 kg woog toen hij hier kwam (wat overigens meer is dan de richtlijn van 2,4-2,75) en die nu op een perfect gewicht van 2,4 zit. Met 2,75 zat hij nog te hoog, ook al 'mag' het officieel wel. Je moet altijd kijken naar het dier en niet naar richtlijnen of een rasstandaard.

Een (flinke) wam is heel normaal bij een Franse voedster, maar als ze er hinder van ondervindt dan zou ik zeker wat matigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plakpoep wordt bij mij wel veroorzaakt door een te veel aan eiwitten. Bijvoorbeeld bepaalde groentes, bepaalde kruiden(vooral brandnetel). Maar ook van een te veel aan biks.

Je zou idd 15 gram per kilo kunnen doen en dan na 1 of 2 weken kijken hoe het gaat.

Hooi moet trouwens de basis voeding van een konijn zijn. Daar moeten ze dus het meeste van eten.

:whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is 1,5 jaar bijna. En ik weet dat ze dat gewicht hebben maar zo groot is zij niet. Die wam zit haar in de weg om zich fatsoenlijk te wassen en ik voel een dikke laag boven haar ribben. Is ze dan niet te dik???? Luki is een ram en die voelt bij zijn ribben niet zo "dik"aan. die kun je gewoon voelen, niet te natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 1,5 is ze al volgroeid....

Als jij vind dat ze zich niet fatsoenlijk kan wassen...kun je het proberen.

Maar 5 kg is een heel normaal gewicht voor een FH.

Mijn dame van 7 maand weegt al zoveel(ze is niet tedik...maar eerder gewoon een grote fh:))

En met over de ribben tja je kunt dat moeilijk vergelijken met je andere konijn.

Net zoals bij mensen niet iedereen is hetzelfde

Wat zei je DA ervan dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zei ook dat ze iets aan de dikke kant was.... :-) dus vandaar. Zet haar niet drastisch op de lijn hoor maar wilde wel wat gaan minderen. Ze kregen met gemak van mij 250 gram hfst en dat heb ik nu netjes terug gebracht naar 2 keer 100. En zo laat ik het even en dan zien we over een paar weken wel weer. Ze mogen ook echt meer hooi eten dus wat minderen stimuleert dat alleen maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zo heb ik ook weer wat geleerd.

Vind het zelf ook lastig om te bepalen wat te dik is. Ik las ergens dat je zijn ruggegraat moet kunnen voelen? Maar dan moet het toch wel heel extreem zijn wil je een ruggegraat niet meer kunnen voelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zo heb ik ook weer wat geleerd.

Vind het zelf ook lastig om te bepalen wat te dik is. Ik las ergens dat je zijn ruggegraat moet kunnen voelen? Maar dan moet het toch wel heel extreem zijn wil je een ruggegraat niet meer kunnen voelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .