Ga naar inhoud

castratie van mijn 2 rammetjes:(!


dehaard

Aanbevolen berichten

morgen is het dan zover! om 9 uur worden google en wicky gecrastreerd...ben een beetje huiverig:(

het zijn 2 rammetjes die vanaf begin al bij elkaar zitten nooit geen mot maarja, wil ook dat het zo blijft vandaar deze beslissing. volgens de dierenarts was het het beste om ze allebei tegelijk te laten helpen dus dat doen we dan ook. nu heb ik een paar vragen:

- wat moet ik meegeven en kan ik ze bij elkaar ik de reisbox ophalen?

- het zijn buitenkonijnen, moeten ze in de garage na de operatie of toch binnenhouden?

- moeten ze nog medicijnen hebben etc?

- en de belangrijkste vraag: kunnen ze samenblijven in een hok of apart houden tot ze weer hersteld zijn?

ik kan het natuurlijk ook morgen aan de dierenarts vragen maar aangezien jullie hier ervaringen mee hebben vraag ik het toch even hier...hoop dat jullie me kunnen helpen:)

liefs denice, google en wicky.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spannend morgen! Ik zou ze hun vertrouwde brokjes mee geven en misschien wat groente die ze graag lusten. Ze kunnen zeker bij elkaar in de reismand op de terugweg hoor. Is waarschijnlijk zelfs heel prettig voor ze.

Op zich hoef je ze niet perse binnen te houden, wel zou ik tijdelijk hun bodembedekking weg halen en vervangen door kranten en/of handdoeken. Persoonlijk vind ik het wel prettig om konijnen die pas geopereerd zijn binnen te houden, omdat je ze dan beter in de gaten kunt houden. In dit geval is het ook extra belangrijk dat ze samen blijven, anders loop je het risico dat je straks problemen hebt met herkoppelen etc. Alleen wil je natuurlijk wel zeker weten dat beide konijntjes weer wat eten en drinken en zo voort, en daar heb je te weinig zicht op als ze buiten zitten. Dus ik zou ze gewoon lekker binnen zetten tot ze beide weer goed eten, drinken en keutelen. Dat laatste is moeilijk in de gaten te houden met twee konijnen, maar als het eten goed gaat, gaat het keutelen over het algemeen ook wel goed.

Medicatie is in principe niet nodig bij de castratie van een ram. Het kan natuurlijk wat gevoelig zijn, maar echt pijn hebben ze meestal niet. De narcose is vaak het grootste probleem. Toch is het wel fijn om pijnstilling (Carprofen of Metacam) en darmstimulerende middelen (Metocloral, Primperid, Cisaral) in huis te hebben. Ook een zakje dwangvoeding (Science Recovery of Critical Care) is wel prettig. Eventueel kun je in plaats daarvan ook een papje van hun brokjes maken daarvoor, hoewel dat soms wat lastiger dwangvoert. (Afhankelijk van de soort brok, Science Selective is er bijvoorbeeld wel heel geschikt voor.) Verder is een spuitje zonder naald natuurlijk ook wel belangrijk, anders heb je niets om mee te dwangvoeren.

Ik ga er niet vanuit dat je bovenstaande dingen nodig hebt, maar je kunt het beter wel hebben en niet nodig zijn, dan andersom. Bovendien zijn het wel dingen die in uiterste noodgevallen erg handig zijn om te hebben. (Hoewel je verder natuurlijk altijd een dierenarts moet raadplegen voor gebruik!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou de operatie is goed gegaan! pfoeuww! ze liggen lekker in de binnenkooi langs de bank...wicky lekker tegen een kruik of in zn doos, en google huppelt een beetje rond en kauwt een beetje hooi, echt eten hebben ze nog niet gedaan..:( nu maak ik me wel een beetje druk om google hij is steeds aan zn wond aan het likken...kan ik hier iets aan doen en kan dit hee veel kwaad??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .