Ga naar inhoud

Opeens extreem jagen, help!


Bianca

Aanbevolen berichten

Muis (vrl. 1 jr 3 mnd, begin dit jaar gecastreerd) en Hobbes (mnl. ruim 4 jaar) zijn al 3/4 jaar samen maar sinds gisteren ineens extreem aan het jagen.

Het is Muis die steeds achter Hobbes aan zit. Hobbes is groter dan Muis en zou haar best aankunnen, ware het niet dat hij geen snijtanden meer heeft (had olifantstanden).

Het is echt heel zielig, want Hobbes is al ouder en wil gewoon slapen, maar Muis laat hem niet met rust. Ze probeert in zijn buik of zijn achterwerk te bijten. Overal liggen haren van hem en hij heeft ook echt kleine wondjes op zijn rug.

Ze wonen in de keuken. Vannacht was het zo erg dat ik na 3 uur ben opgestaan omdat ik geen oog dichtdeed. Toen heb ik Muis buiten het hok gezet met haar eigen hooi en water en WC.

Ik heb ze net weer bij elkaar gelaten, maar zodra ik erbij wegloop begint het weer.

Ik weet niet wat ik er aan kan doen. Omdat Hobbes groter is kan ik ook geen schuilplaats verzinnen waar Muis niet ook bij in kan.

Zondag moet ik overdag de hele dag weg. Maar ik durf ze zo moeilijk alleen te laten.

Hoe komt dit zo ineens? Wat kan ik er aan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp is je vrouwtje gecastreerd maar je mannetje niet?

Normaal is het precies andersom omdat anders het mannetje steeds op het vrouwtje wil rijden wat ze wel niet zo leuk zal vinden.

Misschien is dit gebeurd en is ze daarom zo boos op hem?

Het is maar een wilde gok hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gebeurde dus net in de keuken met al dat gejaag:

DSC_2342_kl.jpg

Hobbes ligt nu weer rustig in de kooi met de deur dicht en Muis zit los in de keuken. Maar ik denk dat ik zo de oude kooi uit de berging ga halen en Muis daar in stop steeds als ze te veel jaagt of wanneer ik weg ben/slaap zodat Hobbes de normale kooi heeft maar ook lekker los in de keuken kan overdag, want dat is hij gewend.

Ik baal er wel van en hoop dat iemand een tip heeft wat ik hier aan kan doen of wanneer dit misschien weer vanzelf over gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ooit 1 keer eerder gehad en heb die 2 samen op neutraal terrein gezet en het was direct over, daar enkele dagen gelaten en weer terug en daarna nooit weer gebeurd. Wellicht een idee?

Verder is er niks met Hobbes aan de hand? Als er wat medisch is worden konijnen ook verstoten uit een groep hoe sneu ook, je ziet het bijvoorbeeld wel is bij EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd advies wat Aniek geeft zou mijn eerste ingeving ook zijn. Misschien ergens iets voorgevallen ofzo waardoor je even de cyclus moet doorbreken. Neutraal terrein voor een tijdje. ik raad dan wel een dag of 2 a 3 aan. En dan weer samen.

Als een konijn ziek of zwak is kan het ook zo zijn dat hij verstoten word wat Aniek aangeeft. Je ziet datgedrag sneller bij een groep maar het kan voorkomen bij koppels.

Bah vind het wel heel erg vervelend. Zag er vorige week zo super uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou neutraal terrein zijn? de badkamer? En moet ik ze dan bij elkaar laten ook als ik er niet bij ben in de badkamer? Of even in aparte kooien houden?

Ik ben alleen morgen dus de hele dag weg. Ik hou ze liever even apart tot ik terug ben en er bij kan blijven. Is dat goed?

Er lijkt niks met Hobbes aan de hand te zijn, maar misschien ruikt Muis iets wat nog niet zichtbaar is. Ik zal hem goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat als je ze pas overmorgen voor het eerst weer samen zet daar dat je helemaal opnieuw moet gaan koppelen. Je zou ze daar nu kunnen zetten en kijken wat ze doen als dat positief uit pakt zou je nog kunnen overwegen om de dame morgen overdag in de kooi erbij te zetten. Als het vandaag al direct hetzelfde is als in de keuken op neutraal terrein is dat de oplossing sowieso al niet, heb je in ieder geval alweer wat bekeken.

Betreft het medische konijnen onderling hebben dat sneller door dan wij mensen, dus zeker goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle snelle reacties! :love:

Ik wilde ze in de badkamer zetten met de kleinere kooi erbij, maar die past alleen door klem te staan tussen de wastafelkast en de wasmachine en aan de lange kant de verwarming en het (zit)bad. Ik kon dan niet meer bij het raam of de wastafel komen. Ik kon geen was doen omdat de machine niet meer open kon en het deurtje van de kooi kon ook niet open.

Ik was erg moe van afgelopen nacht, dus heb toen Muis maar even in de kleinere kooi in de keuken gezet en Hobbes weer uit de grote kooi gelaten. Dat heb ik een paar uur zo gelaten, terwijl Hobbes lekker op het huiskamerkleed lag te slapen.

Muis vond het helemaal niet leuk. Toen ik ging eten koken was ze de kleine kooi al aan het slopen. Ik heb haar er toen maar weer uitgelaten om te kijken hoe het ging. Ze ging wel meteen naar Hobbes, maar ze zijn elkaar alleen een half uur aan het wassen geweest en vooralsnog (we zijn nu 45 min verder) is alles nog rustig.

Als het vannacht weer hommeles wordt, zet ik Muis in de kleine en Hobbes in de grote kooi en laat ik dat morgen overdag als ik weg ben ook even zo. Dan pak ik het morgenavond of maandag wel weer op.

Maar misschien dat dit even voldoende was om het te doorbreken *doet schietgebedje*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .